- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (246 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (212 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (44 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (61 opinii)
Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży
Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.
Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.
Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.
- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.
- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.
Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem
Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.
Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.
Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.
Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą
Opinie (295) 5 zablokowanych
-
2020-05-26 10:56
nie dla Gdanska (1)
Lubię chodzić pieszo ale ten pomysł dla Gdańska jest poroniony ze względu na budowę miasta, jak rozciagnięta kiszka. To się sprawdzi w miastach z układem skupionym wokół centrum, a nie jak w Gda: jedno centrum (stare), centrum handlowe (Wrzeszcz) w zupełnie innym miejscu, z czego centrum stare połozone nie w centrum tylko de facto na krańcu miasta....nie, nie nie...Juz sobie to wyobrażam "dworzec PKP-Garnizon"- godzina, 6 km, ha ha. Chyba ze mówimy o starym mieście...Ogólnie mam wrażenie, że ktoś chce zainkasować kasę za plany, mapki...
- 15 0
-
2020-05-26 11:05
Masz racje jak zwykle ktoś musi zarobić !!! za dużo kasy jest do wydania . A tu się mówi o oszczędzaniu bo kryzys i pandemia ...
- 6 0
-
2020-05-26 11:00
Dzień Pieszego Pasażera.
- 6 1
-
2020-05-26 10:59
uspokoić ruch
Zwęzić al. Zwycięstwa do 1-2 pasów na korzyść ścieżek rowerowych , deptaków , stref rekreacji np z palet na wzór Warszawy. Na Błędniku kilka wywrotek piasku, ławeczki i objazdy. Ciekawe tylko, kto przyjedzie do tak zakorkowanego miasta
- 7 1
-
2020-05-26 10:56
Mapa dla pieszego pasażera komunikacji w Gdańsku
- 6 0
-
2020-05-26 10:49
Joggi w Prak Zakazu Sztuki !
Jest to fatalny pomysł, usprawniania komunikacje wyróżnionej grupy społecznej jest niemalże idotyczne.
Szczególnie że sieć 5G następuje razem z expansią internetu to znaczy namierzaniem i lokalizacją obywateli.
Nie ma w tym nic interesującego ani moralnego dla państwa.- 1 1
-
2020-05-26 08:58
(2)
Ciekawe jak będzie wyglądała trasa z Chełmu do Śródmieścia? Poboczem w "lasku", skarpą przy Pohulance, obok samochodów na trasie W-Z? A może z ekstra kilometrami i na zniszczonych chodnikach koło byłego cmentarza żydowskiego?
Miasto najpierw niech zadba o podstawową infrastrukturę pieszą, a potem niech martwi się promocją pieszych podróży.- 19 3
-
2020-05-26 10:47
WZ najszybciej
Jak jeszcze tramwaju na Chełm nie było to z reguły chodziło się pasem zieleni na trasie WZ. Nawet szybko szło - około 25 minut. Tyle tylko, że bywało to najczęściej nocą, po imprezie do domu. Nie wyobrażam sobie że mielibyśmy teraz tak zacząć codziennie w tą i z powrotem do pracy chodzić, więc nie bardzo wiem czemu taka mapa ma w ogóle powstać. Jako "przewodnik" po Głównym Mieście dla turystów to ok, ale dla całego miasta?
- 2 1
-
2020-05-26 09:35
jedno robić i o drugim nie zapominać
et haec facienda et illo non omittenda
- 1 0
-
2020-05-26 10:28
Niewinny, totalny gdańsk... (2)
... gdańsk i sopot niech najpierw porządek z pedofilią zrobią...nie myślcie, że znowu sprawie bańkę ukręcicie!
- 1 5
-
2020-05-26 10:44
Też mam nadzieję
że w końcu pozamykają wszystkie kościoły.
- 5 2
-
2020-05-26 10:32
Ale kuria nie podlega pod wladze samorządowe
- 5 1
-
2020-05-26 10:42
Działania od D ...y trony jak liczniki pokazujace predkosc na przejsciach dla pieszych przy których nikt nie zwalnia.
Hiszpania jest w rozwoju komunikacyjnym jakies 15 lat przed Polską!! Tam od lat jest promowany rower i maja rower miejski lat kilkadziesiąt! Miasta są przystosowane do ruchu rowerowego a pieszy jest swietą krową!
I le jeszcze będą te brednie o zrównoważonym rozwoju to jak betonowanie zniszczonego trawnika nazywają uporządkowaniem !!
Trujace spalinami szroty sa szkodnikami miasta i trzeba z nimi walczyc jak walczy się z palaczami smieciami i starymi piecami.!- 3 5
-
2020-05-26 08:29
genialne! (2)
Zamiast usprawnić komunikację, budować nowe drogi i parkingi zdecydowanie taniej jest promować ruch pieszy. Po prostu wstajemy o 5 rano i po 2 - 3 godzinnym spacerze jesteśmy w pracy. Monty python i ministerstwo głupich kroków się kłania!
- 26 4
-
2020-05-26 10:06
Makary, zawsze podziwiałem Twoją przenikliwość i poczucie humoru (1)
Nie masz lepszych sucharów w zanadrzu?
- 0 4
-
2020-05-26 10:40
dziękuję
Dziękuję za uznanie. Przy kolejnych tematach obiecuję i jeszcze lepsze suchary. Szkoda tylko, że muszą się pojawiać przy tematach o marnowaniu naszych pieniędzy.
- 4 0
-
2020-05-26 10:32
Ciekawe czy Pan Skarbek w mieście hiszpańskim Pontevedra był ? Czy tylko przeczytał w internecie. Co innego teoria co innego praktyka. Nasze miasto Gdańsk jest inne.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.