• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży

rb
26 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu. Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu.

Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.



Pomysł radnego Skarbka jest:

Pontevedra to zabytkowe, średniej wielkości miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. W ostatnich latach stało się liderem i prekursorem działań na rzecz pieszych, a pomysły lokalnych działaczy i samorządowców są nagradzane w konkursach promujących zrównoważony rozwój. Program restrukturyzacji obszarów miejskich Pontevedry został wyróżniony m.in. przez Hiszpański Komitet Przedstawicieli Osób Niepełnosprawnych i Hiszpańską Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego. Niedawno inicjatywa "Metrominuto" zdobyła też nagrodę od Intermodes, organizatorów międzynarodowej konwencji transportowej.

Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.

Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.

- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży. Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.

- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem



Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.

Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.

Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą

rb

Opinie (295) 5 zablokowanych

  • nie dla Gdanska (1)

    Lubię chodzić pieszo ale ten pomysł dla Gdańska jest poroniony ze względu na budowę miasta, jak rozciagnięta kiszka. To się sprawdzi w miastach z układem skupionym wokół centrum, a nie jak w Gda: jedno centrum (stare), centrum handlowe (Wrzeszcz) w zupełnie innym miejscu, z czego centrum stare połozone nie w centrum tylko de facto na krańcu miasta....nie, nie nie...Juz sobie to wyobrażam "dworzec PKP-Garnizon"- godzina, 6 km, ha ha. Chyba ze mówimy o starym mieście...Ogólnie mam wrażenie, że ktoś chce zainkasować kasę za plany, mapki...

    • 15 0

    • Masz racje jak zwykle ktoś musi zarobić !!! za dużo kasy jest do wydania . A tu się mówi o oszczędzaniu bo kryzys i pandemia ...

      • 6 0

  • Dzień Pieszego Pasażera.

    • 6 1

  • uspokoić ruch

    Zwęzić al. Zwycięstwa do 1-2 pasów na korzyść ścieżek rowerowych , deptaków , stref rekreacji np z palet na wzór Warszawy. Na Błędniku kilka wywrotek piasku, ławeczki i objazdy. Ciekawe tylko, kto przyjedzie do tak zakorkowanego miasta

    • 7 1

  • Mapa dla pieszego pasażera komunikacji w Gdańsku

    • 6 0

  • Joggi w Prak Zakazu Sztuki !

    Jest to fatalny pomysł, usprawniania komunikacje wyróżnionej grupy społecznej jest niemalże idotyczne.
    Szczególnie że sieć 5G następuje razem z expansią internetu to znaczy namierzaniem i lokalizacją obywateli.

    Nie ma w tym nic interesującego ani moralnego dla państwa.

    • 1 1

  • (2)

    Ciekawe jak będzie wyglądała trasa z Chełmu do Śródmieścia? Poboczem w "lasku", skarpą przy Pohulance, obok samochodów na trasie W-Z? A może z ekstra kilometrami i na zniszczonych chodnikach koło byłego cmentarza żydowskiego?

    Miasto najpierw niech zadba o podstawową infrastrukturę pieszą, a potem niech martwi się promocją pieszych podróży.

    • 19 3

    • WZ najszybciej

      Jak jeszcze tramwaju na Chełm nie było to z reguły chodziło się pasem zieleni na trasie WZ. Nawet szybko szło - około 25 minut. Tyle tylko, że bywało to najczęściej nocą, po imprezie do domu. Nie wyobrażam sobie że mielibyśmy teraz tak zacząć codziennie w tą i z powrotem do pracy chodzić, więc nie bardzo wiem czemu taka mapa ma w ogóle powstać. Jako "przewodnik" po Głównym Mieście dla turystów to ok, ale dla całego miasta?

      • 2 1

    • jedno robić i o drugim nie zapominać

      et haec facienda et illo non omittenda

      • 1 0

  • Niewinny, totalny gdańsk... (2)

    ... gdańsk i sopot niech najpierw porządek z pedofilią zrobią...nie myślcie, że znowu sprawie bańkę ukręcicie!

    • 1 5

    • Też mam nadzieję

      że w końcu pozamykają wszystkie kościoły.

      • 5 2

    • Ale kuria nie podlega pod wladze samorządowe

      • 5 1

  • Działania od D ...y trony jak liczniki pokazujace predkosc na przejsciach dla pieszych przy których nikt nie zwalnia.

    Hiszpania jest w rozwoju komunikacyjnym jakies 15 lat przed Polską!! Tam od lat jest promowany rower i maja rower miejski lat kilkadziesiąt! Miasta są przystosowane do ruchu rowerowego a pieszy jest swietą krową!
    I le jeszcze będą te brednie o zrównoważonym rozwoju to jak betonowanie zniszczonego trawnika nazywają uporządkowaniem !!
    Trujace spalinami szroty sa szkodnikami miasta i trzeba z nimi walczyc jak walczy się z palaczami smieciami i starymi piecami.!

    • 3 5

  • genialne! (2)

    Zamiast usprawnić komunikację, budować nowe drogi i parkingi zdecydowanie taniej jest promować ruch pieszy. Po prostu wstajemy o 5 rano i po 2 - 3 godzinnym spacerze jesteśmy w pracy. Monty python i ministerstwo głupich kroków się kłania!

    • 26 4

    • Makary, zawsze podziwiałem Twoją przenikliwość i poczucie humoru (1)

      Nie masz lepszych sucharów w zanadrzu?

      • 0 4

      • dziękuję

        Dziękuję za uznanie. Przy kolejnych tematach obiecuję i jeszcze lepsze suchary. Szkoda tylko, że muszą się pojawiać przy tematach o marnowaniu naszych pieniędzy.

        • 4 0

  • Ciekawe czy Pan Skarbek w mieście hiszpańskim Pontevedra był ? Czy tylko przeczytał w internecie. Co innego teoria co innego praktyka. Nasze miasto Gdańsk jest inne.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane