• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • Wszystko pięknie (1)

    Ale ile będzie kosztować przejazd komunikacją miejską w Gdańsku?!

    • 2 0

    • Bilet plus to, co płacisz w podatkach :)
      Czyli zawsze zapłacisz za przejazd dwa razy. Jeżeli tramwaj/bus przyjedzie oczywiście.

      • 1 1

  • (9)

    Brawo. Fajnie, że inwestujemy nowy tabor. Usprawniać i modernizować komunikację publiczną, a blachosmrody i truciciele, jak najdalej od centrum, od miasta

    • 3 5

    • (3)

      Autobusy nie smrodzą? :)

      • 2 1

      • w jednym autobusie jest 100 -200miejsc to tyle co 200aut bo 80% aut jedzie tylko kierowca (2)

        Gdybys miał pojecie to bys wiedział ze wszsytkie miasta na zachodzie kupuja obecnie tylko autobusy hybrydowe to ze budyń kupił stare diesle to miej do niego pretensje

        • 0 3

        • (1)

          Hybryda może nie smrodzi? Hybryda to połączenie silnika spalinowego z elektrycznym:D
          Co do busów, które mają tylko silniki elektryczne - przypominam, że prąd w Polsce w przerażającej większości pochodzi z "czystego" węgla :)
          Poza tym chciałbyś jechać w autobusie, w którym jednocześnie jedzie 200 osób?
          Ja mam coś takiego, jak "strefa intymna" i dla mnie to żadna przyjemność jechać w wagonie bydlęcym.
          Ale tak, budujmy buspasy, inwestujmy w autobusy i niech jeździ nimi jak najwięcej ludzi, niech jeżdżą nawet na dachach, niech ludzie rezygnują z samochodów.
          Wtedy mi będzie wygodniej w moim 3.0 Tudbo Diesel :)

          • 1 0

          • przeważającej* :)

            • 0 0

    • a pe**larze jak najdalej od centrum miasta bo śmierdzi od nich potem

      • 2 1

    • zgadza sie ped**arze zatrówaja spalinami kazde miasto!! (1)

      Zatruty spalinami ped**arz nawet niewie ze ma 3 pedały w swoim blachosmrodzie
      bo juz niema mózgu tylko pojemnik na spaliny :)

      • 0 3

      • ped**arze dzielą się na dwa rodzaje

        ci w rajtuzach jadący pod prąd obwodnicą i ci w badenbuxach co w głowie mają pojemnik na trociny żeby mózg nie poobijał się na zakrętach

        • 2 0

    • (1)

      Ile Ci zapłacili za ten bezsensowny wpis?

      • 1 0

      • miliony monet

        • 0 1

  • a kiedy będą jeździć punktualnie ? (2)

    • 2 1

    • Jak nie będziesz musiał dojechać na czas :)

      • 3 0

    • Oni przecież jeżdżą punktualnie przynajmniej taką informację zawsze przekazują jak do nich dzwonię.

      • 3 0

  • skoro tyle zamawiamy

    to czemu fabryka jest w Bydgoszczy a nie w Gdańsku przed wojną Gdańsk miał fabrykę tramwajową

    • 1 1

  • "Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 20 (2)

    Najgorszy zakup od lat!!!!

    • 6 2

    • (1)

      Poczekaj z tą oceną, nie wiadomo co teraz kupią. Fajnie, że Pesa robi tramwaje i Gdańsk je kupuje, ale niech biorą przykład z Bombardiera. Dużo miejsc siedzących, mało awaryjny i wygodny.

      • 3 0

      • skoro Bombardier robi dla ludzi (dla Niemców i np. Krakowian) to czemu PESA dla nich nie robi

        i my mamy to kupować za ciężki pieniądz?

        W specyfikacji świniopasów z Miasta masz jak byk - 28 miejsc siedzących. 28 (!)).

        W Berlinie, Flexy stosunek siedzeń / stojących jest 1/2, czyli na 60 siedzących masz 120 stojących. Średnie są wyższe, np. są i tramwaje po 80 siedzeń....

        • 3 1

  • No niesamowite to co jest od 20 lat na zachodzie unas trafi wkoncu ale za rok :)

    W 2018 roku dogonimy zachód z przed 20 lat!!
    a zapomnieli dodac ile podwyzki biletów planuja na rok 2018!!

    • 1 1

  • fajnie jest

    ale za te marne pensje nie będzie komu pracować na nich

    • 2 1

  • Proponuję motorniczym zamontować jeszcze kino domowe, na każdym przystanku niech na nich masażystki czekają a na przerwie niech im doworzą jedzenie z najlepszych Gdańskich restauracji.

    • 0 4

  • Kupi i w ciągu roku utopi doprowadzi do stanu w którym w tramwaju stale śmierdzi

    uszkodzi poprzez najechanie czy choćby oklei okna tak że świata nie widać.

    Gdańskie autobusy i tramwaje należy traktować jak firmę komercyjną a na Gdańskie szyny i ulice należy wpuścić konkurencję!

    Skończą się spóźnienia śmierdzące wnętrza pojazdów wulgarni kierowcy motorniczowie czy kontrolerzy no i do tego zapewne spadną ceny usług a więc i ceny biletów!

    • 2 0

  • Dlaczego znowu cena jest najważniejsza (1)

    Może w końcu zacząć od rozwiązań technicznych a nie ceny?
    Czy w zw z modernizacją taboru spółka planuje zmodernizować myślenie motorniczych i ich podejście do pasażerów?

    • 3 1

    • Najpierw niech pasażerowie odłożą smartfony na bok i naucza sie kultury

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane