- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (133 opinie)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (233 opinie)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (167 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (274 opinie)
Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln
To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.
Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"
- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.
Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.
Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.
używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Opinie (253) 1 zablokowana
-
2014-05-08 22:53
Nowe tramwaje w ogóle nie są myte...
Może i lepiej że kupiono szmelc z Niemiec, bo w naszych nowych pesach myte są tylko podłogi. Szanowny ZKM-ie i ZTM-ie, to się myje i pierze!!!
Nasze nowe tramwaje w ogóle nie są myte, siedzenia są nie prane, boczki nie przecierane... po roku syf i kiła... aż mdli gdy się wsiada.
PS. Niemcy pewnie się śmiali że taki syf kupiliśmy i jeszcze za 30% wartości nowego?
PS2. Mam nadzieję że uchwyty będą lepiej rozmieszczone niż w tych zmodernizowanych, gdzie czasem nie ma się jak chwycić...- 4 1
-
2014-05-08 22:10
No proszę. Niemcy nie muszą się martwić o złomowanie starego taboru. Przyjedzie Polak, zabierze i jeszcze zapłaci.
- 3 2
-
2014-05-08 22:05
dziua na dziurze a gdansk sie cieszy
Gdańsk to sie nadaję haha jak były dziury takie będą taka jest prawda złom kupią i się cieszą śmiech na sali
- 4 1
-
2014-05-08 22:03
Gdańsk 30 lat za Kassel.
- 4 2
-
2014-05-08 22:02
widać u kogo platforma w kieszeni siedzi.
- 1 2
-
2014-05-08 21:46
(1)
Mam używane kalesony,skarpetki białe,trzy pary klapek Kubota.Czy Gdańsk jest zainteresowany zakupem ?
- 6 1
-
2014-05-08 21:58
kup sobie uzywany mozg
zawsze lepszy niz zaden
- 0 0
-
2014-05-08 21:58
W tle widać jakimi autami jeżdżą Niemcy.Auta wusłużone kupione od Polaków.A tak się mówi o Polakach, że złomy kupują od Niemca.
- 0 0
-
2014-05-08 12:52
Niemiec płakał jak sprzedawał (20)
tak wiem było, ale ciągle śmieszy :)
Ciekawe czy tak samo jak przy kupnie auta zza zachodniej granicy musieli opłacać cło, opłatę recyklingową, kombinować VAT23 z Urzędu Skarbowego itd.- 188 10
-
2014-05-08 21:57
nie
- 1 0
-
2014-05-08 13:03
(7)
bydlo z orunii i przymorza i tak zniszczy. to nie ludzie to wilki.
- 50 50
-
2014-05-08 14:51
Na orunii z rana normą jest trzaśnięcie browarka w autobusie, (2)
a potem wytarcie bezzebnej mordy rekawem i wyrzucenie puchy pod siedzienie
- 43 9
-
2014-05-08 17:04
Chyba dla ciebie. PS. A kredycik we franiach spłacony już aby? (1)
- 10 18
-
2014-05-08 17:40
Z Frankiem to wlasnie o 5 jedziecie z tylu na kanapie wyziewajac ledwo przetrawiony alkohol z dnia poprzedniego
Na Orunię powinni wycieczki z zagranicy puszczać, żeby pokazać ludziom jak wygląda prawdziwa patola.
- 23 3
-
2014-05-08 15:36
albo (1)
Bydło albo wilki
- 7 0
-
2014-05-08 17:00
Teraz takie czasy,że człowiek wilkowi - bydłem...
- 5 1
-
2014-05-08 15:26
znawca (1)
Jestem z Przymorza i nie korzystam z komunikacji miejskiej - więc Matołku na jakiej podstawie te twoje uogólnienia , ile osób z tej dzielnicy znasz ? Itp: itd:
- 12 8
-
2014-05-08 15:33
dobrze ze nie korzystasz...
cholota niech lepiej nie korzysta ;)
- 13 6
-
2014-05-08 14:05
i do granicy za mną jechał! (2)
:)
- 9 0
-
2014-05-08 16:41
"mnie gonił" chyba...
- 2 0
-
2014-05-08 15:40
żebyś się nie rozmyślił
ewentualnie nie porzucił złomu w niemieckich lasach
- 7 1
-
2014-05-08 15:34
Niemcy pograzone w kryzysie zostały zmuszone sprzedac swoje 30letnie tramwaje by kupic odnas jeszcze starsze tramwajów 105N.
My je odnowimy, pomalujemy i będą u nas działać kolejne 30 lat!!!Ale limuzyny dla urzedasów jak obecnie dla Zusu to kupujemy tylko nowe i wersjach luksusowych!!!na koszt podatnika naturalnie na 3 lata bo potek kolejna nówka do zamówienia!
- 11 2
-
2014-05-08 13:36
(2)
cła nie ma już od 2004 :) Pomyliłeś z akcyzą :)
Pozdrawiam- 18 0
-
2014-05-08 14:23
(1)
w wym roku placilem
- 0 2
-
2014-05-08 15:08
albo sprowadzales z poza UE, albo mylisz clo z akcyza.
- 8 0
-
2014-05-08 14:52
ciekawe czy puszczą go na trasę Stogi bo linia 8 to najgorsze dziadostwo jakie
jeździ po Gdańsku więc ten złom z niemiec byłby lepszy od tego co na tej trasie jeździ obecnie
- 7 3
-
2014-05-08 14:38
Plakal ze szczescia...
- 17 0
-
2014-05-08 14:27
Niemiec płakał
a kupiec uwierzył w szczerość tych łez. Marketing z łezką w tle.
- 8 2
-
2014-05-08 14:25
Niemiec tak o nie dbał,że w popielniczce trzymał "Rafaello"
- 24 1
-
2014-05-08 19:15
30-letnie rzęchy? Kto to wymyślił? (1)
Bzdurne opowiastki o płaczących niemcach. Wyeksploatowany 30-letni tramwaj. Kadłub wypiaskować, zaspawać dziury, a co z częściami ? Czy sprzedawca zapewni pasujące części zamienne? Ile lat taki tramwaj może być jeszcze eksploatowany?
- 8 5
-
2014-05-08 21:57
jeszcze jakies 20 lat w normalnej eksploatacji, czyli w polskiej krócej
najpierw proponuje poczytac, zobaczyc co jeździ w innych europejskich krajach, a poźniej lamentowac. Gdansk kupuje równiez nówki, a te uzywki są w dobrym stanie.
- 0 3
-
2014-05-08 12:53
(3)
Prawdopodobnie Niemcom łatwiej i taniej było sprzedać tramwaje Polakom niż ponosić koszty ewentualnego złomowania czy w ogóle pozbycia się, zutylizowania zgodnie z ekoterrorystycznymi przepisami.
- 175 30
-
2014-05-08 13:13
(1)
i jak widać o wiele lepiej wychodzą na przestrzeganiu przepisów i prawa niż my na polskim bajzlu.
- 12 4
-
2014-05-08 21:56
Jest zasadnicza różnica
My jesteśmy wpatrzeni w Niemcy i kupimy od nich nawet najgorszy szajs twierdząc, że to cud techniki, a kto od nas kupi nasze używane wyroby?
W dodatku zrobili naszych w jajo, bo jak się dowiedzieli, że Gorzów się wycofał, to nagle - ni z gruszki, ni z pietruszki - odwołali licytację i zaprosili do negocjacji. A jak wynegocjowali z Gdańskiem cenę brutto za komplet, to okazało się, że jeszcze zabrali parę sztuk na części i do muzeum. Interes życia zrobił Lisek, a klakierzy biją mu brawo.- 8 2
-
2014-05-08 13:06
Tramwaje jeździły tylko w niedzielę i tylko w okresie wiosna-jesień. Zimą stały pod kocem w ocieplanym garażu a motorniczy jak każdy niemiecki kierowca zawsze jeździł w skórzanych rękawiczkach. Nic nie puka nic nie stuka. Niemiec płakał jak sprzedawał ale ze szczęścia.
- 42 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.