• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Nowe tramwaje w ogóle nie są myte...

    Może i lepiej że kupiono szmelc z Niemiec, bo w naszych nowych pesach myte są tylko podłogi. Szanowny ZKM-ie i ZTM-ie, to się myje i pierze!!!
    Nasze nowe tramwaje w ogóle nie są myte, siedzenia są nie prane, boczki nie przecierane... po roku syf i kiła... aż mdli gdy się wsiada.

    PS. Niemcy pewnie się śmiali że taki syf kupiliśmy i jeszcze za 30% wartości nowego?
    PS2. Mam nadzieję że uchwyty będą lepiej rozmieszczone niż w tych zmodernizowanych, gdzie czasem nie ma się jak chwycić...

    • 4 1

  • No proszę. Niemcy nie muszą się martwić o złomowanie starego taboru. Przyjedzie Polak, zabierze i jeszcze zapłaci.

    • 3 2

  • dziua na dziurze a gdansk sie cieszy

    Gdańsk to sie nadaję haha jak były dziury takie będą taka jest prawda złom kupią i się cieszą śmiech na sali

    • 4 1

  • Gdańsk 30 lat za Kassel.

    • 4 2

  • widać u kogo platforma w kieszeni siedzi.

    • 1 2

  • (1)

    Mam używane kalesony,skarpetki białe,trzy pary klapek Kubota.Czy Gdańsk jest zainteresowany zakupem ?

    • 6 1

    • kup sobie uzywany mozg

      zawsze lepszy niz zaden

      • 0 0

  • W tle widać jakimi autami jeżdżą Niemcy.Auta wusłużone kupione od Polaków.A tak się mówi o Polakach, że złomy kupują od Niemca.

    • 0 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (20)

    tak wiem było, ale ciągle śmieszy :)

    Ciekawe czy tak samo jak przy kupnie auta zza zachodniej granicy musieli opłacać cło, opłatę recyklingową, kombinować VAT23 z Urzędu Skarbowego itd.

    • 188 10

    • nie

      • 1 0

    • (7)

      bydlo z orunii i przymorza i tak zniszczy. to nie ludzie to wilki.

      • 50 50

      • Na orunii z rana normą jest trzaśnięcie browarka w autobusie, (2)

        a potem wytarcie bezzebnej mordy rekawem i wyrzucenie puchy pod siedzienie

        • 43 9

        • Chyba dla ciebie. PS. A kredycik we franiach spłacony już aby? (1)

          • 10 18

          • Z Frankiem to wlasnie o 5 jedziecie z tylu na kanapie wyziewajac ledwo przetrawiony alkohol z dnia poprzedniego

            Na Orunię powinni wycieczki z zagranicy puszczać, żeby pokazać ludziom jak wygląda prawdziwa patola.

            • 23 3

      • albo (1)

        Bydło albo wilki

        • 7 0

        • Teraz takie czasy,że człowiek wilkowi - bydłem...

          • 5 1

      • znawca (1)

        Jestem z Przymorza i nie korzystam z komunikacji miejskiej - więc Matołku na jakiej podstawie te twoje uogólnienia , ile osób z tej dzielnicy znasz ? Itp: itd:

        • 12 8

        • dobrze ze nie korzystasz...

          cholota niech lepiej nie korzysta ;)

          • 13 6

    • i do granicy za mną jechał! (2)

      :)

      • 9 0

      • "mnie gonił" chyba...

        • 2 0

      • żebyś się nie rozmyślił

        ewentualnie nie porzucił złomu w niemieckich lasach

        • 7 1

    • Niemcy pograzone w kryzysie zostały zmuszone sprzedac swoje 30letnie tramwaje by kupic odnas jeszcze starsze tramwajów 105N.

      My je odnowimy, pomalujemy i będą u nas działać kolejne 30 lat!!!Ale limuzyny dla urzedasów jak obecnie dla Zusu to kupujemy tylko nowe i wersjach luksusowych!!!na koszt podatnika naturalnie na 3 lata bo potek kolejna nówka do zamówienia!

      • 11 2

    • (2)

      cła nie ma już od 2004 :) Pomyliłeś z akcyzą :)

      Pozdrawiam

      • 18 0

      • (1)

        w wym roku placilem

        • 0 2

        • albo sprowadzales z poza UE, albo mylisz clo z akcyza.

          • 8 0

    • ciekawe czy puszczą go na trasę Stogi bo linia 8 to najgorsze dziadostwo jakie

      jeździ po Gdańsku więc ten złom z niemiec byłby lepszy od tego co na tej trasie jeździ obecnie

      • 7 3

    • Plakal ze szczescia...

      • 17 0

    • Niemiec płakał

      a kupiec uwierzył w szczerość tych łez. Marketing z łezką w tle.

      • 8 2

    • Niemiec tak o nie dbał,że w popielniczce trzymał "Rafaello"

      • 24 1

  • 30-letnie rzęchy? Kto to wymyślił? (1)

    Bzdurne opowiastki o płaczących niemcach. Wyeksploatowany 30-letni tramwaj. Kadłub wypiaskować, zaspawać dziury, a co z częściami ? Czy sprzedawca zapewni pasujące części zamienne? Ile lat taki tramwaj może być jeszcze eksploatowany?

    • 8 5

    • jeszcze jakies 20 lat w normalnej eksploatacji, czyli w polskiej krócej

      najpierw proponuje poczytac, zobaczyc co jeździ w innych europejskich krajach, a poźniej lamentowac. Gdansk kupuje równiez nówki, a te uzywki są w dobrym stanie.

      • 0 3

  • (3)

    Prawdopodobnie Niemcom łatwiej i taniej było sprzedać tramwaje Polakom niż ponosić koszty ewentualnego złomowania czy w ogóle pozbycia się, zutylizowania zgodnie z ekoterrorystycznymi przepisami.

    • 175 30

    • (1)

      i jak widać o wiele lepiej wychodzą na przestrzeganiu przepisów i prawa niż my na polskim bajzlu.

      • 12 4

      • Jest zasadnicza różnica

        My jesteśmy wpatrzeni w Niemcy i kupimy od nich nawet najgorszy szajs twierdząc, że to cud techniki, a kto od nas kupi nasze używane wyroby?

        W dodatku zrobili naszych w jajo, bo jak się dowiedzieli, że Gorzów się wycofał, to nagle - ni z gruszki, ni z pietruszki - odwołali licytację i zaprosili do negocjacji. A jak wynegocjowali z Gdańskiem cenę brutto za komplet, to okazało się, że jeszcze zabrali parę sztuk na części i do muzeum. Interes życia zrobił Lisek, a klakierzy biją mu brawo.

        • 8 2

    • Tramwaje jeździły tylko w niedzielę i tylko w okresie wiosna-jesień. Zimą stały pod kocem w ocieplanym garażu a motorniczy jak każdy niemiecki kierowca zawsze jeździł w skórzanych rękawiczkach. Nic nie puka nic nie stuka. Niemiec płakał jak sprzedawał ale ze szczęścia.

      • 42 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane