- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (106 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje
Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.
Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej .
Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).
Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)
Nowości dla pasażerów
Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).
Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).
Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe
Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.
- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat
Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.
Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.
W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.
Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?
- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku
Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).
W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych
W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.
Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.
Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.
Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2016-04-07 11:18
Pod moimi oknami dodają gazu te 'nowoczesne' autobusy, i powiem tak - hałas jak pierun (1)
Czy ZKM nie może wymieniać starego taboru na autobusy elektryczne? Byłoby cicho i... ekologicznie :)
- 7 5
-
2016-04-07 11:32
wymień okna
- 3 4
-
2016-04-07 11:31
ten mercedes ze zdjęcia to chyba najlepszy autobus do jazdy po mieście
- 4 4
-
2016-04-07 11:38
Poniemiecki złom
Powinni najpierw wymienić poniemiecki złom, który jeździ jako tramwaje, w dodatku reklamowane jako niskopodłogowe! Nowe autobusy powinny być z innym napędem niż silnik wysokoprężny, który produkuje rakotwórcze spaliny i cząsteczki sadzy oraz jest bardzo głośny.
- 5 10
-
2016-04-07 11:52
pachnie
podwyżką cen biletów...
- 6 3
-
2016-04-07 11:57
Solarisy! (1)
Stawiajmy na nasze rodzime produkty! Jak kupią Mercedesy to będziemy wspierać Niemcy i ... Turcję... Mercedes ma fabryki autobusów właśnie w Turcji, a dobrze wiecie jaka Turcja jest naprawdę.
Ten Sprinter to chyba jakiś żart! Perfidne busiarstwo, takim czymś to niech jeżdżą Jurexy i inne Angelusy rozwożą dzieci na głębokich za..piach ale nie w mieście!
na minibusy proponuję Solaris Urbino 8,7 - idealny. Wygląda jak autobus i nowocześnie, a ten sprinter to wygląda na tabor początkującego Latochy z pod Tczewa (gratuluję tej firmie zakupu autobusów, tego busiarstwa coraz mniej jeździ :))- 6 4
-
2016-04-07 18:51
I tak i nie. Częściowo można kupować swoje Solarisy. Ale gdyby kraje zachodu kierowały się Twoim tokiem myślenia, to Solaris nie sprzedałby ani jednego autobusu za granicą.
- 1 0
-
2016-04-07 12:22
odsypka
główne kryterium przetargu kto da większą odsypkę- może w mieszkaniach?
- 7 1
-
2016-04-07 12:25
Citadisy to najładniejsze tramwaje w Polsce (1)
Jak kazdy tramwaj z rodziny Citadisa, ma piekny design i jest po prostu ładny.
Juz go lekko oszpecono zmianą malowania, teraz wiejski tunning zniszczy go do reszty. Najładniejsze są rzeczy,,ktore są dobrze utrzymane i oryginalne, krakowskie wagony 105 Na do dzisiaj są ładne i sprawne, gdanskie stopiatki oszpecono strasznie, teraz to czeka citadisy. Moze jeszcze mozna sie z tego wycofac? Skoro trojmiasto pl robiło ankiety na temat malowania wagonów, moze niech zaząda od przewoźnika wizualizacji tramwaju po modrenizacji.- 6 3
-
2016-04-07 12:45
Citadis 100 najładniejszy?
Jechałem nim kilka razy - wrażenie jakbym wsiadł do pojazdu wyprodukowanego na lekcjach Z.P.T w oparciu o książkę Pana Adama Słodowego "Sam buduję tramwaj Citadis".
- 3 3
-
2016-04-07 12:47
to bardzo dziwny warunek
"...w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia)..."
ktoś powinien się temu bliżej przyjrzeć- 1 2
-
2016-04-07 13:20
Biletomaty (1)
Pilnie potrzebny jest biletomat na pętli w Jelitkowie! Lub jakiś punkt sprzedaży biletów, sezon urlopowy za pasem
- 10 1
-
2016-04-07 23:09
A to motorniczy nie robi tam za biletomat ??
- 1 1
-
2016-04-07 14:52
Proponuję wymianę starych przegubowych Mercedesów jeżdzących min. na trasie Orunia-Wrzeszcz, Jaworzniaków-Wrzeszcz które to swoim niekontrolowanym zamykaniem drzwi kogoś kiedyś zabiją :)
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.