• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku

Maciej Naskręt
4 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.

W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.



Jak oceniasz wprowadzenie autobusów bez kierowców do komunikacji miejskiej?

W ramach odbywającego się w Brukseli tygodnia robotyki zainaugurowano projekt wprowadzenia samojezdnych, pozbawionych kierowców busów na trasy pokazowe w miastach regionu Morza Bałtyckiego. Jedna z takich tras zostanie wytyczona także w Gdańsku.

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.

Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą



Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.

Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.

- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku

Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku



W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.

Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.

Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.

Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • Jak rozjeździe paru pieszych

    przebiegających skrzyżowania na czerwonym lub pchających się pod samochody to może piesi nauczą się przechodzić przez jezdnię...

    • 5 1

  • Szkoda kasy!

    Te małe autobusiki się nie przyjmą. Już to widziałem na zachodzie. Dużo krzyku o nic!

    • 2 1

  • Kierowca cwaniak (2)

    Polski cwaniak na drodze kontra pojazd autonomiczny. Ciekawe jaki będzie wynik.

    • 11 1

    • Pojazd autonomiczny dostosuje się do otoczenia. Zacznie łamać przepisy, trąbić i krzyczeć na wyszstkich.. (1)

      aż w końcu zachoruje i pójdzie na pół roku na L4.

      • 9 0

      • i będzie leżał, oglądał tvn i chlal wodke lodowa

        • 7 0

  • wsiada ryszardy a po nich patosebixi i wroci

    Do producenta

    • 7 0

  • Czy ma funkcję omijania dziur i zapadniętych studzienek. Jeżeli nie, to daję tym felgom jakieś trzy dni.;-)

    • 12 0

  • To jakis zart.

    Grzelak ty cos niedobrego kombinujesz cos tak czuje.

    • 8 0

  • Proponuje puscic na trasie:

    Gdansk Wrzeszcz - Srebrzysko.

    • 4 1

  • Co to za bus

    W godzinach szczytu, tych busików, musiałoby jeździć 2000tyś, jak to zabiera 6 osób na pokład...

    Przypuszczam że producenci "normalnych" autobusów, prędzej czy później też wprowadzą taką technologię, tylko że w wozie, który zabiera 100 osób, a nie 6 jak ta autonomiczna mydelniczka

    • 9 2

  • Teraz będą dwa buspasy

    Dla automatycznych i dla klasycznych.

    • 9 1

  • (2)

    ten patent w Gdańsku nie ma szans na to aby przejść pozytywnie wyniki testów, niema dlatego, że nie jest jedynym uczestnikiem ruchu, natomiast uczestnicy ruchu drogowego w Gdańsku jeżdżą w agresywny sposób na drogach i moja obawa jest taka, że system sterujący pojazdem nie jest w stanie w tej sytuacji zastąpić człowieka, choć sam pomysł jest świetny z uwagi na ciągły deficyt kierowców, o czym pisane były już artykuły na trójmiasto.pl - istnieje szansa na to, że kierowcami być może nie będą już musieli zostawać mechanicy oraz pozostali pracownicy ZTM...

    • 5 5

    • proste rozwiązanie

      Wprowadzic podatek ekologiczny od auta, cena benzyny 30 zyla, wszędzie zrobic zakazy wjazdu i zakaz parkowania i po kłopocie, na drogach zrobi się luźno, więc pojazdy bez kierowców nie napotykają żadnych ograniczeń

      • 1 4

    • Ekspert sie znalazł

      Proszę najpierw nauczyć sie dobrze języka polskiego.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane