• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • Panie Naskręt (2)

    Ronda mogą być dwupasowe a nie dwupasmowe. To bardzo proste, bowiem na ulicach są pasy a nie pasma !!!

    • 3 2

    • idź się wypasaj na łąkę

      • 1 1

    • Ale to jest Naskręt. Więc nie ma co się dziwić

      • 0 0

  • Ronda są bezpieczne

    Ronda, szczególnie te posiadające 1 pas są bardzo bezpieczne. Policja praktycznie na takich rondach nie notuje śmiertelnych wypadków. Wadą rond jest spadek przepustowości dlatego należy jeżdzić po nich sprawnie i sygnalizować co zwiększy ilość pojazdów przejeżdżających przez rondo.Rondo tubinowe pozwala na bezkolizyjny, bezpieczny przyjazd, jednak wymaga minimalnego wysiłku umysłowego. Jestem za budową rond na większości skrzyżowań.

    • 3 0

  • Kto was ludzie uczył jeździć?! (3)

    od kiedy to macha się głową przy zmianie pasa? Pozmieniaj kilkakrotnie pas na al. Zwycięstwa Rób to najlepiej w gęstym ruchu , gwarantowany dzwon jak malowany.
    A, żeby się upewnić?, no to najlepiej się zatrzymaj i sprawdź czy nic z prawej nie jedzie. Patałachy!

    • 0 6

    • Nie,najlepiej przydzwoń w kogoś i go zabij,bo masz sztywny kark!...

      • 3 1

    • od zawsze!

      • 1 0

    • Ups, kogoś tutaj za to uczył taki,

      komu obojętne losy służbowej "elki".

      Jeżdżąc tylko na lusterka, możesz się bardzo zdziwić. Jeśli nie rozumiesz co mam na myśli ani dlaczego kierowcy zerkają przez ramię, to widocznie dotąd miałeś szczęście.

      • 1 0

  • Zajmijcie sie lepiej tym rondem na Słowackiego. To które jest niedaleko lotniska, obok siedziby intelu. Szczerze to do dziś mam atpliwosci czy jade tak jak powinienem.
    Jeśli chodzi o ronda dwu pasmowe, to ja byłem nauczony, że jeśli nie chce zjechać pierwszym zjazdem to staram sie wjechać na wewnętrzny pas ronda. Za to na tym rondzie są tak rozrysowane pasy, ze w ogóle nie sensu zmieniać pas.

    • 0 1

  • Jeżeli byłoby odpowiednio oznakowane nikt nie miłby z tym problemu. Może ten brak oznaczeń na wszystkich drogach łącznie z autostradą wiąże się z niewiedzą urzędników, lenistwem i pazernością odpowiednich instytucji. Nie podejrzewam naszych władz o celowe działanie ha,ha. Nie za wszystko można winić tylko kierowców.

    • 0 0

  • Targ drzewny rondem?

    Jak na moje to jest plac, a nie rondo, poniewaz zwiera miejsca parkingowe

    • 1 1

  • Rondo przy Auchan w Gdańsku to już wyzwanie dla kierowcy, którzy nie umieją jeździć... a o reszcie nie wspomnę. Przy Auchan to już mają kierowcy kłopot nawet po narysowaniu pasów na nim jak powinno się poruszać a co dopiero wjechać na nie-strzałek i znaków drogowych przy rondzie też nie rozumieją kierowcy... nie umiesz jeździć - nie jedź!

    • 3 0

  • Każde rondo powinno mieć prawoskręt z pasem włączenia się do ruchu.

    Nie muszą wtedy nawet być turbinowe czy jakieś tam wielopasmowe, no ale po co prawoskręt, wtedy by nie było takich korków

    • 0 2

  • wieczne narzekania

    Polecam Lublin i Świdnik (na nowopowstałej drodze dojazdowej do lotniska min. 3 ronda turbinowe). Kierowcy jeżdżą, uczą się i nie narzekają. Jeśli ktoś nie ma ochoty na drobny wysiłek intelektualny to może powinien poruszać się komunikacją zbiorową.
    kjk

    • 2 0

  • RONDO (1)

    Korki przed rondem tworzą barany które się przed nim zatrzymują!!!

    • 2 4

    • Raczej barany,które nie sygnalizują opuszczenia ronda,przez co inni się zatrzymują

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane