• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli dalej...

    wszystko będzie rozkopane... Czy ja doczekam kiedyś takiego dnia, że wyjadę na miasto i nigdzie nie będzie żadnego remontu, żadnej dziury w nawierzchni?

    • 9 15

  • Te gdańskie inwestycje. (2)

    Tunel pod Wisła otwarty z 1,5 rocznym opóźnieniem, PKM po otwarciu zamknięta, a jak jeździła to woziła powietrze. Czy ktoś w tym mieście myśli?

    • 8 20

    • Niestety tylko mieszkańcy, a i to nie wszyscy

      • 2 3

    • Tak

      ja

      • 2 4

  • Ale po co budować nowe trasy tramwajowe skoro ten szmelc się co chwile psuje? Chyba tylko po to, aby przenieść awarię w inne miejsce..

    • 7 11

  • Gdańsk Południe - Wrzeszcz? (1)

    Jak zobaczyłam tytuł, to miałam nadzieję, że po wielotygodniowym milczeniu wreszcie ktoś uzna za właściwe poinformować czytelników, co się dzieje w sprawie planów budowy linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza. Tyle było szumu, protestów, konsultacji, przekonywania i nagle kamień w wodę. Czytaliśmy o wariantach, pokazywano nam wizualizacje ... Bez względu na stosunek do tego projektu, chyba zasługujemy na jakąś informację?

    • 11 6

    • Ty nie zasługujesz

      • 2 2

  • Remont linii na Stogi, to jest coś ;-) (1)

    Fajnie

    • 11 4

    • Tylko dlaczego jakiś baran chce zrobić ul. Wosia Budzysza dwukierunkową na Stogach.

      Już dziś są mega korki przy wyjeździe z dzielnicy, a chce się zwęzić wyjazd to jakiś absurd!

      • 2 2

  • kiedy południowa Świętokrzyska???

    Na południu obiecywali drogę za 4 lata i temat się urwał. Jeżeli tak to jakim prawem wydajecie pozwolenia na kolejne budynki? Korki z każdym miesiącem są większe...

    • 13 7

  • Gdynia natomiast będzie miała inwestycje za 50 złotych (1)

    Redzta kasy idzie na Opener i imprezki. Kiedy Morska do dokończenia, kiedy Witomino, kiedy Kwiatkowskiego będzie dwupasmowa oto jest pytanie dla prezydenta. Kiedy przedszkola, żłobki bo tego jesy mało, kuedy????

    • 14 2

    • nigdy za tej władzy. tu masz tylko wieczną zabawę, pytanie tylko kto się bawi??

      mieszkańcy narzekają na openera, biegi i jazdy rowerem.

      • 5 1

  • płacą w Gdańsku takie rachunki za mieszkanie

    każdy powinien mieć już swój tramwaj.

    • 13 2

  • Niepotrzebnie. (1)

    Uważam, że ciągnięcie dalej linii tramwajowej, mija się z celem. To, co już mamy wystarczy. Do tego bez sensu kolejna pętla tramwajowa!! Czy nie mamy już pustych pętli na Emaus i na Chełmie?

    • 9 7

    • Do tego pusta pętla na zaspie..

      • 2 0

  • az sie prosi patrzac na mapke o linie przy Lostowickiej

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane