• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko piękne, ale może by tak dokończyć trasę Słowackiego ?

    Ja rozumiem, że wg obecnych planów to dość kłopotliwe, ale przecież istniej kilka alternatyw ! Najprostsza to taka, żeby łącznik wykonać trasą pomiędzy ETZ a ul. Krzemienieckiej, i dalej zwyczajnie poszerzyć do 4 pasów ul. Chrobrego. Miejsce JEST !!!, tyle, ze trzeba by okroić istniejącą zajezdnię autobusowa, i tak przeznaczoną do likwidacji.... Czyżby mętne interesy Miasta z deweloperami były ważniejsze od interesów mieszkańców ?

    • 4 0

  • Nie podobq mi sie ta rozbudowa miasta na południe

    Co z Oliwą, Wrzeszczem, Centrum?
    Co z okolica pasa nadmorskiego?

    • 5 2

  • kiepskie połączenie lini 167

    w kieruku kokoszek bysewa po 12 w dzień kiedyźś było dobrze jak autobus z siedlec pętli jeżdził co 15 20 minut a teraz li pa bo jeżdzi pełen co 30 minut całe to nieszczęście zaczęło się gdy autobus 167 jeżdzi z dworca główenego pkp chodzi o kurs o 12-35 z siedlec jest często spóżniony i pełen pomimo że przegubowy to jest autobus

    • 1 0

  • Jak to jest ?

    Trójmiasto ma tak sympatycznych mieszkańców i jednocześnie największy hejt w polskim internecie...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane