• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Inwestycje (4)

    Czym wy się naprawdę Chwalicie?. Chodząc po Gdańsku widzę tylko tablice z gwiazdami (czyli unia was dofinansowuje). Jesteście Zebrakami potraficie tylko narzekać i innych krytykować. To macie już w krwi. Życzę wam tylko jednego 100 tys. Islamistow wtedy zobaczymy jak z tym problemem sobie poradzicie

    • 0 20

    • Zazdrosny??? Czy berecik uwiera???

      • 9 1

    • a co gdynia ma embargo na dofinansowania unijne?

      unia współfinansuje ale swój wkład też trzeba mieć.

      • 3 0

    • Żebrakami powiadasz są Gdańszczanie

      Nie żebrakami ale miastem którego włodzarze w sposób modelowy wykorzystują możliwości finansowania inwestycji ze środków wspólnotowych. Marne musi byc takie miasto, które z tego nie korzysta.
      Życzyłbym sobie aby inne miasta rozwijały sie tak jak Wrocław, Gdańsk czy Sopot (Gdynia niestety ma z tym problem)

      • 5 0

    • zapomniałeś o pełnym podpisie Marg Gdynia - płatny trolll!!

      • 3 0

  • ul Nowa Bulonska to tragedia dla ul Wiewiorczej - kto poniesie koszta powodziowe ?

    Brak zbiornikow retencyjnych - Wody Deszczowe beda zalwaly Potok Wiewiorcza a tym samym Domy na Osiedlu przy ul Wiewiorczej - brak zbiornikow retencyjnych
    Kto poniesie koszta powodziowe ?
    Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdanska nie przecwiczyla tego zagrozenia a tym samym strat

    • 4 0

  • (2)

    Jestem mieszkanka Brzezna i czuje sie gorszym miwszkancem Gdanska, poniewaz jezdza tutaj same najstarsze tramwaje gruchoty. Jak sie zdarzy jakis nowszy, to swieto lasu. Dlaczego tak jest, bo co? Bo szkoda nowych na Brzezno, na Nowy Port? Mniejsze podatki placimy? Tansze bilety kupujemy, nie zaslugujemy jak inni mieszkancy na klimatyzacje i ladny transport. To jest segregacja spoleczna.

    • 10 4

    • Tak to fakt

      Do Brzeźna Konstale 105 Na jeżdżą zarówno na linii 3 jak i 5 ale na linii 5 codziennie jeżdża 2 Swingi natomiast na Stogach sytuacja jest porównywalna tutaj też stopiątki jeżdżą i na 3 i na 8 z tą różnicą, że tutaj nie jeżdżą żadne tramwaje od Pesy więc do Stogów nowoczesność nie dociera wougle a w Brzeźnie trochę jej jednak jest;)

      • 3 0

    • Odpowiedź

      Brzeźno i Nowy Port obsługuja tramwaje stacjonujace w zajezdni Nowy Port. Zajezdnia ta nie serwisuje nowszych modeli wiec do dyspozycji sa tylko starsze. Zapewne niedługo zajezdnia w NPort zostanie zamknieta i bedziecie mieli takie tramwaje jak reszta miasta

      • 1 0

  • Spacerowa i oliwa (2)

    Tramwaj zamiast autobusu wzdłuż spacerowej do Oliwy tez by się przydał. Po południu korki codziennie. Przed weekendami długimi się jedzie ponad 1h zamiast ustalonych 26. MASAKRA.

    • 5 2

    • Poprawka

      Zamiast 26 minut.

      • 0 0

    • Taa

      Lasy Państwowe nie pozwalaja wybudowac pośrodku Spacerowej stacji bazowej, aby zlikwidowac dziure w zasięgu, a co dopiero linie tramwajowa przez park krajobrazowy

      • 1 0

  • Bardzo się ciesze

    Że niedługo ruszy remont torów na Stogach, ale dobrze byłoby jednocześnie zmienić tory na Podwalu Przedmiejskim bo tam tory też nie są w zbyt dobrym stanie, a jeśli już miasto będzie chciało remontować ten odcinek to będzie trzeba znowu wstrzymywać ruch tramwajowy na Przeróbce i Stogach

    • 6 0

  • Tramwaje w godzinach szczytu zapchane po same drzwi a PKM nawet jak w ogóle jeździ to wozi powietrze

    żeby dojechać z Moreny tramwajem do Oliwy trzeba jechać przez Kartuską i centrum xD
    Nie rozumiem jak można było podjąć decyzję o zabudowie nasypu od Brętowa do VII Dworu jednosystemowymi torami PKM jeszcze zrobionymi z wadą.
    Trwamwaj + droga by były jakieś 20 x wydajniejsze

    • 11 2

  • Bardzo potrzebne inwestycje! Tylko żeby nie było tyle świateł i przystanków co 500m. Lepiej niech inwestują w wiadukty . Bo czas dojazdu z pętli swietokrzyskiej do centrum w porównaniu z autobusem bardzo zniechęca.

    • 3 1

  • z mapki widać, że planiści miejscy pchają miasto

    w stronę wysypiska śmieci.

    A może dodać krótką nitkę za obwodnicę i uruchomić: czarne autobusy - śmieci suche, brązowe- mokre, itd. Bo jeśli ludzie mogą mieszkać w smrodzie z Szadółek, to dlaczego nie mogliby z nim podróżować?

    Kiedy zacznie się mówić o przeniesieniu wysypiska za miasto?

    • 7 2

  • Jeszcze miasto powinno raz a porządnie zrobić coś z szadolkami. .. tzn przenieść składowisko odpadów w inne miejsce z dala od miasta , inwestują tam ciągle ogromne pieniądze , ale pieniądze te idą w błoto. ... bo śmierdzi na pół miasta!!!

    • 6 1

  • Fajnie, ale

    Powinno się budować pętle i rezygnować z mniej pojemnego taboru dwustronnego, dwukierunkowego, w tym sprzedać złom z Niemiec gdzieś do Afryki. Nowe linie tramwajowe budowane są jako przykrywka dla budowy nowych autostrad miejskich, bo na tramwaje jest dofinansowanie z UE. Powinny powstawać nowe linie tramwajowe z co najwyżej ścieżkami rowerowymi, ale bez jezdni dla samochodów. Nowe jezdnie = nowe (tzn. stare, ze szrotów w Niemczech, ale dodatkowe) samochody (bo przez krótki czas będzie można szybciej dojechać) = większe korki (gdzie indziej od razu, na budowanych autostradach trochę później).

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane