• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy? (1)

    Kiedy w autobusach i tramwajach będą automaty, w których można kupić bilety? Fajnie, są takie na przystankach,ale dlaczego nie ma w autobusach? Nawet w Olsztynie są, a to miasto jest dużo mniejsze od Gdańska!

    • 13 4

    • ok

      Byłem w Krakowie automaty w tram. Warszawa- automaty w tram. tylko w Gdańsku nie.motorniczowie utrzymują kierowniczkę kasy biletowej dla motorniczych p. Goł.. a prowizja to ok 120 zł brutto miesięcznie. i ile z tym problemów!!!!

      • 1 0

  • te Pesa to kiepskie

    non stop wydzielają takei wysokiej częstotliwości dzwięki, niedopracowane technologicznie

    • 10 5

  • chory, kosztowny pomysł - trmawaj ma sens gdy teren i zabudowa na to pozwala

    lepiej zrobić parę krótkich tuneli dla aut i trmawajów, a zaoszczędzoną kasę wydać na elektryczne autobusy i automatykę ruchu

    • 3 6

  • Gdynianin do gdańszczanina (1)

    To raczej my wam mamy czego zazdrościć. W Gdyni niewiele się dzieje. porównania z Gdańskiem nie ma żadnego. A szkoda

    • 12 0

    • No jak

      Macie co chwila jakies wysligi kolarskie w centrum, jakies festyny kulinarne. Jestesmy trojmieska wspolnota i nie ma co po co tworzyc sztucznych podzialow na gdynie i gdansk.

      • 1 1

  • GDYNIA budujcie OPAT OPAT OPAT (2)

    GDYNIA budujcie OPAT OPAT OPAT

    • 13 2

    • Obwodnica polnocna czeka

      Obwodnice trojmiejska i poludniowa juz sa a obwodnica polnocna opat czeka

      • 4 0

    • nie da się:))))!!!

      • 2 1

  • Zamiast tramwajów lepiej buspasy budować i autobusy niech częściej jeżdżą. (4)

    Jak się jeden autobus popsuje, drugi go ominie. Jak się jeden tramwaj wyłoży, to w połowie miasta komunikacja leży.

    • 9 10

    • ok, byle nie były spalinowe. Wystarczy już tego smrodu (3)

      • 5 0

      • A prąd do zasilania tramwajów, to skąd się bierze? (2)

        Głównie ze spalania węgla.

        • 1 3

        • ale nie w centrum miasta

          • 1 0

        • gaz jeszcze jest, wodór...

          • 0 0

  • tyci pikuś w porównaniu do Dziurki Pod Górką (1)

    Tunelik pod Pachołkiem za trzy miliardy, ktory trzeba by zrobić, bo już wywalono kilka milardów w droge zielona i dziurę pod Motlawą.

    Bezsensowne wyrzucanie forsy jak na ecs, jak pomnikomania, jak kladka przez Motławę, to jest właśnie przyczyna, dlaczego zawsze będziemy biedni. Bo jesteśmy głupi. Głuuuuupi.

    • 6 4

    • kładka przez Motławę to jeden z lepszych pomysłów na obniżenie kosztów funkcjonowania miasta

      • 0 1

  • wszystko fajnie ... (1)

    A ja mam pytanie a co z Suchaninem????? Tramwaje na Morenę , przez co wydłużone trasy autobusów jadących przez Suchanino .Rozkład jazdy ..chyba dla tych co jeżdżą rekreacyjnie . Wsiąść do autobusu jadącego rano przez Suchanino to dopiero loteria. A jeśli chodzi o przystanek przy dworcu gł to dopiero temat rzeka. Pozdrawiam ludzi myślących...... nie o ludziach .

    • 12 0

    • pasażerko, uciekaj stamtąd, nie warto marnować życia na Suchanino

      dzielnica w geograficznym centrum, a komunikacja gorsza jak na jakimś Szadółki Zdrój

      • 4 1

  • Nowa Bulonska jest bardzo potrzebna

    tak samo jak nowa obwodnica

    • 6 5

  • Na Morenie nie da sie teraz mieszkać (2)

    piszczące tramwaje , sygnalizacja gadająca w nocy nie daje spać , nie wspominając o debilach w swoich vw zapie.... na prostej koło lidla , jedna bajka :[

    • 15 3

    • Bez przesady

      Tramwaje to akurat pikuś. Ale te dziesiątki samolotów huczących nad Migowem, czy debile przejeżdzający na czerwonym świetle skrzyżowanie Bulońskiej z Budapesztańską, tam dzie kupa dzieciaków na pasach do szkoły przechodzi.

      • 7 0

    • Gadające skrzyzowania

      Są strasznie irytujące! Jadąc samochodem jak taki głośnik huknie znienacka, to można się w coś wladowac, poza tym czujesz się jak w obozie na Kolymie

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane