• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • gdzie jest Gdańsk Południe w tej ofercie (1)

    • 7 3

    • tam gdzie jest zachod i polnoc

      w gdansku wszystko jest pomieszane przez urzednikow

      • 4 0

  • 6 przesiadek dziennie (1)

    Chaos podpinany do starego chaosu.

    • 9 2

    • Trzeba było kupić mieszkanie w mieście a nie na wygwizdowie.

      Przyjedzie taki z prowincji, kupi mieszkanie w jakichś Szadółkach czy Ujeścisku, podatki odprowadza do swojej pipidówy i marudzi jeszcze że mu Gdańszczanie tramwaju pod dom nie podstawia.

      • 6 2

  • Żadne miasto na świecie nie rozwija się bez dynamicznego rozwoju infrastruktury. (1)

    Nowe drogi, parkingi, wydajna i łatwo dostępna komunikacja miejska - to wszystko razem połączone napędza gospodarkę, a nie na odwrót.

    • 4 4

    • jeśli w skład tej infrastruktury mają wchodzić przede wszystkim drogi

      to miasto będzie coraz w większym stopniu ponosić rosnące koszty funkcjonowania, a ludzie będą się przenosić na peryferie lub poza miasto.

      stąd korki na drogach dojazdowych będą coraz większe i miasto wpadnie w błędne koło niezrównoważonego rozwoju, w którym krąży od kilkudziesięciu lat.

      • 0 0

  • W Krakowie uczniowie od dzisiaj jazda tramwajem - gratis

    Właśnie mówili w Telewizji w Krakowie uczniowie jazda gratis nawet w sob. i niedz.Gdański prezez zkm nigdy na to nie pójdzie.

    • 5 2

  • W pierwszej kolejności (3)

    Nowa Warszawska najbardziej potrzebna!

    • 3 7

    • Nowa Świętokrzyska tak Nowa Warszawska nie (1)

      • 4 1

      • Świętokrzyska to już nie Gdańsk

        • 0 1

    • Nowa warszawska out!!!!

      Nikt i tak nie będzie korzystał i nie pasuje w tym miejscu. Inne drogi są bardziej potrzebne a w miejscu gdzie miała iść nowa warszawska lepiej zachować zieleń!!!!!
      Dużo lepszym wyjściem byłoby puścić tramwaj przez osiedle

      • 5 0

  • a jak w gdyni remont kwiatkowskiego ? (1)

    • 3 0

    • Jak zwykle, od lat się ciągnie...

      • 2 0

  • Ponad pół mld złotych, na tramwaje ?

    • 0 6

  • Czy Gdynia kiedykolwiek doczeka się inwestycji na taką skalę jak w Gdańsku?

    • 3 0

  • atastrofa ekologiczna

    • 2 0

  • Nie zgadzam sie

    Nie dla tej inwestycji!!!!!!!!!!!!

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane