• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

Krzysztof Koprowski
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?

Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.

  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.


Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie



Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?


Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.

Hulajnogi w śmietniku na Hallera

Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

10:16 28 WRZEśNIA 20

Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)

Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach
Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • hulajnogi i Zarząd Miasta Gdańska - WON

    • 2 1

  • Dzisiaj Sopot ul Haffnera zaraz przy Niepodległości

    7 hulajnóg firmy LIME sarasuje w poprzek cały chodnik. piesi muszą obchodzić je po jezdni. może powinno się wynająć dostawacvzaka z platformą przejechać się kilka razy w tyg po miescie pozbierac ten złom i przemielić w niszczarce. jak goście stracą cały tabor na sopot to może zaczną myśleć. inaczej tego nie widzę

    • 3 0

  • jak to my nic nie robimy ?!

    bus pas - farba , hulajnogi - farba , strefa 30 - farba i żeby nie było monotonie dla imigrantów - kredki

    • 5 0

  • linka holownicza. zawiązać wokół takiego bukietu

    hulajnóg i przeciągnąc za samochodem na złomowiec

    • 4 0

  • Cały czas powtarzacie te bzdury

    "Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym."
    Otóż panie Koprowski i szanowna redakcjo głęboko się mylicie. Poruszanie się zwykłą hulajnogą bez silnika kwalifikuje użytkownika tejże jako pieszego. Hulajnogą z silnikiem jest w świetle prawa pojazdem wolnobieżnym, pojazdem samochodowym , lub pojazdem silnikowym (do wyboru) i podlega stosownym przepisom. Jako taka powinna spełniać wymagania dla danej kategorii pojazdu. Jazda hulajnogą z silnikiem to jazda pojazdem nie dopuszczonym do ruchu, dodatkowo po chodniku. Czyli mandat, zabezpieczenie pojazdu. Koniec, kropka.

    • 4 2

  • Dlaczego to miasto płaci

    a nie operator za jakieś spoty, malowanie parkingów itd. Wyznaczyć miejsca i niech sobie malują a hulajnoga źle zaparkowana wywieziona i oddana za opłatą.

    • 6 0

  • Prosta sprawa (1)

    To jak zostawia się hulajnogę świadczy o jej użytkowniku, ponieważ większość zostawia je byle gdzie można uogólnić że użytkownicy hulajnóg to bydło. Jeśli podobna opinia się rozniesie po społeczeństwie nikt nie będzie chciał z nich korzystać i problem się rozwiąże.
    W obecnym świecie najlepszym sposobem na uporządkowanie parkowania hulajnóg w całej Polsce jest sprytna kampania w mediach społecznościowych wyśmiewająca parkowanie hulajnóg i ich użytkowników. Nikt nie chce być postrzegany jako nieogarnięty gamoń. Gdyby miasta z całej Polski sypnęły kasą to dałoby się to zrobić.

    Ciekawe że rower elektryczny w mieście się nie opłacał a hulajnogi się opłacają ?
    Gdyby Mevo nie padło to hulajnóg w mieście już by nie było oczywiście przy opłatach jakie obowiązywały. Prawie nikt by na nich nie jeździł i byłoby po biznesie.
    Swoją drogą w dyskusjach na tym portalu użytkownicy Mevo biadolą że więcej niż było za rower miejski nie zapłacą i że są stratni na nie wykorzystanym abonamencie a o wiele droższe hulajnogi na minuty nie narzekają na brak chętnych.

    • 5 0

    • Obawiam się, że większość z nich będzie to miała głęboko w D..... Ale faktycznie dobry pomysł na początek

      • 0 0

  • Rozumiem, ze operatorzy zaplaca za wykonanie tych parkingow

    • 2 0

  • Panie Kłos, zaprojektować to można budynek.

    Wy po prostu wytyczyliście, czy wyznaczyliście 200 miejsc do pozostawienia hulajnóg. Nie porównuj pan takiej prostej czynności do projektowania.

    • 4 0

  • (1)

    Istota używania hulajnogi to możliwość zostawienia jej jak najbliżej celu podróży. Żadne malunki na asfalcie nic nie zmienią.
    Ja z tego sprzętu nie korzystam, bo jest horrendalnie drogo. 2-3 zł za odpalenia i 0,5 zł za minutę? - przejechanie kilometra kosztuje 5,5zł ! 1-2km to nie jest odległość, której nie mogę przejść. Nie ma sensu za to tyle płacić. Więcej niż za autobus. Chętnie pojadę sobie w dalszą trasę - np. w lecie z Wrzeszcza do Brzeźna itp. Ale tu ceny zrównują się niemal z taksówkami.
    Zastanawiam się kto z tego korzysta i w jakich celach, bo widać chętni są.
    Na małe odległości do 1km. to byłaby pomoc dla ludzi starszych i niesprawnych, ale oni nie są w stanie tego sprzętu używać.

    I na koniec kwestia parkowania. Naprawdę bez przesady. Hulajnogi leżą albo stoją gdzieś z boku. Czasem trzeba jedną ominąć, ale rzadko. Nie przeszkadza mi to w życiu. Przestańcie się czepiać całego świata.

    • 1 3

    • Istotą używania hulajnogi jest zabawa i szybsze przemieszczanie, hulajnogi elektryczne tak naprawdę nie są hulajnogami tylko platformowymi pojazdami silnikowymi. Taki elektryk służy do modnego obecnie szybszego przemieszczania się na czymś zasilanym prądem.
      Dla ludzi starszych a zwłaszcza niepełnosprawnych nie nadaje się zupełnie bo łatwo na niej o jakiś wypadek.
      Hulajnogi leżą lub stoją praktycznie wszędzie, młodym nie przeszkadzają ale osoby starsze mogą mieć z nimi problem zwłaszcza po zmroku.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane