- 1 Śmiertelny wypadek po pościgu w Gdańsku (103 opinie)
- 2 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (161 opinii)
- 3 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (209 opinii)
- 4 Kto będzie radnym za wiceprezydentów? (63 opinie)
- 5 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (19 opinii)
- 6 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (84 opinie)
Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu
Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.
Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.
Bez doładowywania w ciągu dnia
- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.
Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.
- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.
Przetarg na trzy minibusy elektryczne
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Opinie (273) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-05 10:56
tak w Gdyni co drugi autobus jest elektryczny (1)
- 4 1
-
2021-08-05 11:34
To macie aż dwa autobusy?
- 2 1
-
2021-08-05 10:57
A co roku przez zimę czyli u nas przez 6 miesięcy będą stały w zajezdni...
- 4 0
-
2021-08-05 11:06
A przecież już przyklepali z Mercedesem. Jakoś wiosną o tym pisali, więc co poszło nie tak? (1)
- 3 1
-
2021-08-05 13:50
Nic, po prostu Mercedes finalnie chciał za dużo kasy.
- 1 0
-
2021-08-05 11:15
Przejdzicie się po Gdańsku!
Zobaczcie jaki syf jest,
A już dawny dom prasy...to już jest kuriozum w środku miasta- brud, smród moczu, bałagan zniszczone chodniki i elewacje.
"Elektryczny autobus"- 1 2
-
2021-08-05 11:19
Dziś na 115
- 0 1
-
2021-08-05 11:29
Gwarantuje ze władze Gdańsku juz przetarg zakonczyły i zostały wybrane Mercedesy I kilka też niemieckich Man
Od 20 lat ponad podaje wcześniej jakie autobusy wygrają w przetargu i nigdy się nie myliłem
- 1 2
-
2021-08-05 11:34
Pełna elektryfikacja -TAK. Ale czy tym sposobem?
Po pierwsze, można by rozbudować sieć tramwajową. Nie stoją w korkach, tanie w eksploatacji, bardzo niskie opory toczenia, możliwość odzysku energii z hamowania.
Po drugie, jeśli już gdzieś nie można dać tramwaju to dlaczego nie zrobić sieci trolejbusowej? Gdynia to już ma od dawna. Koszt budowy nieco niższy, wejdzie praktycznie w każdą ulicę. Do tego sieć połączeń rzadko się zmienia, co najwyżej linie są przedłużane.
Autobus na baterie powinien być moim zdaniem ostatecznością. Recykling baterii to koszmar, zasięg bardzo mały. Koszt ogromny. Auta elektyczne ogólnie to przyszłość, jako osobowe, ale niekoniecznie jako transport miejski. Mamy tańsze rozwiązania.- 2 1
-
2021-08-05 11:41
No brawo Panie Michale,,,
A co z utylizacja baterii akumulatorów, a prąd to zawsze zielona energia....
Zawsze można się przyjemnie bawić za nieswoje pieniądze...- 4 0
-
2021-08-05 11:41
Zużyte akumulatory spali w piecu port serwis
:) eko!!
- 6 0
-
2021-08-05 11:54
Jaki zasięg w zimie przy pełnym autobusie?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.