• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu

bra
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.



Jechałe(a)ś kiedyś autobusem elektrycznym?

Testowany przez Gdańsk autobus miejski MAN Lion's City E z napędem elektrycznym jest zasilany baterią o pojemności 480kWh. Pojazd ma długość 12,2 m i jest wyposażony w 3 pary drzwi.

Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w  pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.

Bez doładowywania w ciągu dnia



- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.

Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.

- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.

Przetarg na trzy minibusy elektryczne



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
bra

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • Jaka cena

    tego cuda?! Czy stac nas na to?

    • 1 0

  • Nie wiem czy wiecie

    ale Chińczycy już dawno produkują autobusy elektryczne, są tak samo dobre jak te renomowanych firm, a na dodatek 3 razy taniej można kupić...

    • 1 0

  • Buźka

    dla Pani stojącej w drzwiach ;D.

    • 0 1

  • Zlodzieje

    A może napiszcie jak biletomaty kradną pieniądze a mieszkańcy i turyści nie dostają biletu, paragonu ani zwrotu pieniędzy.

    • 0 1

  • Pfff

    W Gdyni elektryki jezdza od dawna, a GAiT oczywiscie 100 lat do tylu. :D

    • 0 1

  • 3 pary drzwi?

    3 pary to błędna forma - powinno być "troje drzwi".

    • 0 0

  • Czy "3 pary drzwi" to na pewno poprawna forma?

    • 0 0

  • Specjaliści

    Średnia prędkość autobusu to 30 35 km/h Panowie i Panie. A kierowca ma pauzy i odpoczynki w trakcie 9 godzin jazdy. Nawet gdyby to co to za problem podjechać na ładowarkę o mocy 350 kW i naładować się. Technologia już funkcjonuje w wielu miastach w Europie.

    • 0 0

  • Przyjdzie zima i sobie nie pojeżdżą haha

    Porzygać się można tą całą modą na elektryki i to cale "eko" które wcale takie super eko nie jest. Biznes i tyle. Rozumiem jeszcze jakiś mały elektryczny midik po śródmieściu na lini 100 żeby hałasu i smrodu nie robić jak sie po 5-10 km/h jeździ ale tak to jaki ma to sens. Żadnej logiki w tym nie ma, chodzi tylko o wizerunek firmy żeby ludzie myśleli o wow ale Gdańsk eko...
    Autobus sam w sobie jest ekologiczny biorąc pod uwage ile smrodu by było gdyby te 100 osób jechało samochodem. Nie ma tu potrzeby na elektryfikację. Te 200 km zasięgu to nic dla całodobowej brygady. Stojąc w korku w upale wtedy co zrobią? Kosztem klimatyzacji pójdzie chyba... masakra.

    • 0 0

  • Jechałem nim

    Jechałem nim ale szału nie było.Oprócz tego ze nowy to w środku było słychać pracę silnika asynchronicznego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane