• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • jaka nazwa tunelu??

    Jaką nazwę bedzie nosic tunel ?? jakies propozycje, może coś na cześć tych lepszych ?

    • 0 0

  • dziwne... (9)

    składka 3 mln zł to ile zatem będzie wynosić suma gwarancyjna?? Czyżby brano pod uwagę kradzież tunelu?? Czyli szkodę całkowitą?
    Jakież to musiałby by być szkody, awarie na setki milionów zł?

    • 53 18

    • W Polsce możliwe jest wszystko !! Jeśli kupisz mieszkanie, masz akt notarialny, a okazuje się, że

      ten akt jest nieważny i właścicielem staje się syndyk czegoś, co upadło i zrobiło Cię w konia, to kradzież tunelu jest prawdopodobna w 95%.

      • 0 0

    • zatopienie, podejrzewam (5)

      Jak tam p..lnie cysterna czy ciężarówka z trotylem to nic nie zostanie z tej budyniej nory

      • 12 8

      • (1)

        To wtedy ubezpieczyciel of ciezarowki z trotylem zaplaci. Teoretycznie

        • 9 0

        • Może nawet i praktycznie zapłaci. Jednak suma gwarancyjna w OC komunikacyjnym na mieniu to 1 mln euro. W artykule widać większą wartość tunelu, czyli ..... windykator ubezpieczalni tunelu będzie ścigał samego właściciela ciężarówki o dopłatę.

          • 0 0

      • ....... (1)

        ..kradna mosty to moze ukradna i tunel..

        • 10 1

        • Do zrobienia

          • 1 0

      • a może ciężarówka z bombą atomową

        STOP IMBECYLOM

        • 7 5

    • po co ubezpieczenie tunelu? - odpowiedź

      jeśli przez udowodnioną wadę tunelu dojdzie do karambolu i urazów ludzi to sumy gwarancyjne muszą być wysokie, sprawdźcie sobie ile macie w Waszych OC na samochody - dla przypomnienia do 1 mln Euro na szkody rzeczowe i do 5 mln. Euro na szkody osobowe. To jeśli samochód może takie szkody wyrządzić to co dopiero tunel drogowy ... warto to zrozumieć zanim napiszecie kolejny komentarz po co ubezpieczenie ...

      • 1 0

    • W Warszawie stalowy most tylko według głupka mógłby się spalić. Pożar drewnianych rusztowań sprawił,że stalową konstrukcję szlag trafił. Tunel znacznie łatwiej zniszczyć a nawet tylko zalać wodą.

      • 3 0

  • W bogatych krajach typu Szwajcaria, Francja przejazd przez niektore tunele jest platny. (2)

    Przejazd moglby kosztowac np 1 PLN. Mysle, ze w ciagu roku uzbierano by na ubezpieczenie a nawet wiecej.

    • 13 4

    • Podatki

      Tunel poprawi dojazd do pracy nie małej ilości osób, których podatki finansują takie inwestycje. Ponadto opłata paliwowa, która jest częścią ceny paliw, które wszyscy tankują także zasila wszelkie budowy drogowe. Opłata za przejazd drogami, które finansuje się z podatków jest złodziejstwem. W bogatych krajach typu Szwajcaria, Francja ludzie nie zarabiają 1850 zł brutto.

      • 0 0

    • Wincy sie mówi. Polskiego sie uczta.

      • 4 1

  • Po co teraz ubezpieczać! (10)

    Się pytam bo na zdrowy rozum przecież obiekt jest chyba na gwarancji?!?
    Jeżeli tak to po co przez okres gwarancji ubezpieczenie?
    Ubezpieczajcie jak okres gwarancji minie! Teraz to strata kasy a nabijanie złodziejskim firmą portfela!
    I pewnie jeszcze go nazwą np. Tunel Generali, albo Tunel Warta!

    • 47 63

    • wiesz co znaczy OC? (5)

      • 22 4

      • A wiesz (4)

        że wykonawca też ma OC które obejmuje jego inwestycje, po za tym jest GWARANTEM i raczej na pewno się ubezpiecza od ewentualnych zdarzeń

        • 9 18

        • Skorzystaj z okazji i zamilknij, bo kompromitujesz się niewiedzą.

          • 0 0

        • OC wykonawcy przestaje działać gdy przechodzi własność inwestycji na Inwestora (2)

          a gwarancja jest wobec Inwestora

          • 12 5

          • etapy ubezpieczenia:

            * start inwestycji: :
            - polisa ubezpieczenia prac budowlanych z obiektem budowy ( zawiera wykonawca lub inwestor)
            - polisa OC wykonawcy ( z OC projektanta, geodety, itp.)
            - gwarancja należytego wykonania

            ** koniec inwestycji:
            - gwarancja usunięcia wad i usterek ( chyba min.na 3 lata ten tunel) -wykonawca zawiera na rzecz miasta
            - a polisa OC wykonawcy też działa- z klauzulą ochrony po zakończeniu budowy, tj.po oddaniu przedmiotu budowy w użytkowanie

            *** Właściciel / miasto po odebraniu inwestycji:

            - polisa ubezpieczenia mienia ( tunelu) od wszystkich ryzyk
            - polisa ubezpieczenia OC ( może być jako nadwyżkowa, dodatkowa do polisy OC Miasta)

            • 3 0

          • Bzdura.

            • 3 6

    • Murzyni budowali i jeszcze nie skończyli wiec teraz tylko dobrze ubezpieczyć !!! I kasa się zwróci .

      • 0 1

    • No wlasnie tak samo pytali ci odpowiedzialni za Most Lazienkowski w Warszawie (1)

      • 3 0

      • Pytanie, jak dokladnie wyglada taka polisa, co obejmuje i do jakiej kwoty zniszczenia pokrywa

        Polisa ma sie oplacac przede wszystkim firmie w ktorej ja wykupujesz. Jesli im sie nie oplaca to na pewno nie bedzie dzialac.

        • 0 1

    • Po co ubezpieczać?

      A po co się Ubezpiecza samochód jak jest nowy?
      Gwarant nie odpowiada, za siły przyrody.
      Gwałtowne ulewy, pożary i inne zdarzenia losowe się zdarzają :-)
      Lepiej mieć zabezpieczoną taką inwestycję na każdą okoliczność.

      • 9 0

  • ledwo zbudowane a juz wiedza ze sie rozwali (11)

    • 46 118

    • I tacy właśnie debile oddali władzę w Polsce innym debilom..... (1)

      Ale jest i dobra wiadomość - Polska już nie jest w ruinie !!!
      Zaprawdę słuszną linie obrała nasza władza - w 3 miesiące podniosła kraj z ruiny.
      Ciekawe czy tak samo szybko uda się nalać parę gram rozumku w bezmózgie czerepy tedów i jemu podobnych.

      • 3 2

      • Nie zgadzam się z tedem.

        Ani z korkiem i jego agresywną a małobłyskotliwą wypowiedzią.

        • 0 0

    • (6)

      Chyba byłeś na wagarach gdy były zajęcia czytania z zrozumieniem.
      Polisa != gwarancja.

      Jak ktoś będzie miał wypadek i uszkodzi ścianę tunelu - wtedy bierze się z polisy.
      Jak samo z siebie zacznie pękać - z gwarancji.

      • 13 8

      • gdyby ktoś tam mial wypadek i uszkdozil ścianę tunelu (5)

        to wezmą z jego OC pojazdu,
        a jeśli nie starczy ( chyba do 1 mln euro),
        to na pewno nie z polisy OC miasta , bo to nie miasto było sprawcą szkody,
        - naprawią z polisy majątkowej tunelu a do sprawcy zgłoszą się regresem,
        tak jak było gdy koparka na pojeździe uszkodziła wiadukt

        • 16 0

        • Chyba że wypadek będzie z winy zarządcy tunelu a nie kierowcy (4)

          Np. ślisko albo jakiś element wyposażenia upadnie na drogę itp

          • 6 0

          • Dzisiaj, widzę, sami agenci ubezpieczeniowi na forum (3)

            • 5 1

            • W każdym razie, koszt ubezpieczenia tunelu powinien nieco głowy (1)

              zwolennikom tunelu pod Pachołkiem.

              • 2 3

              • ostudzić

                • 0 1

            • Dokładnie. Pozatym możnaby ubezpieczyć czołgi w armii hahahaha

              • 1 1

    • Ledwo tu wlazłeś a już pierdoły wypisujesz !!!

      • 0 0

    • ledwo się urodziłeś ,a już wiem żeś głupi...

      • 4 0

  • Wszystkie nietrafione ubezpieczenia na świecie ubezpieczał Allianz.

    • 0 0

  • ok. 5 lat trwała okupacja/wojna i 5 lat

    budujemy tunel???

    • 0 0

  • ubezpieczyciel bezie z przetargu, konkursu czy może wygra teściowa wysokiego urzędnika administracji samorządowej (6)

    • 46 36

    • (4)

      A ja pytam poważnie: czy ubezpieczenie w państwowej firmie, czy nabijanie kabzy zagranicznej firmie prywatnej?
      Bo jeśli to drugie, to dziękuję za taki sponsoring prywatnych firm.

      • 8 9

      • A gdzieś Ty znalazł państwową firmę ubezpieczeniową??? (3)

        Chyba że masz na myśli jakąś północnokoreańską.

        • 9 4

        • Skoki? (2)

          • 2 3

          • Pierwsze słyszę żeby SKOKi były państwowe (1)

            Ja sama nazwa są one społeczne ale z państwem nie mają za wiele wspólnego. O ile wiem to też nie za bardzo prowadzą działalność ubezpieczeniową a co najwyżej pośredniczą przy zawieraniu umów ubezpieczenia wuęc raczej nie sądzę aby się opłacało płacić za ubezpieczenie i jeszcze pośrednikowi.

            • 2 1

            • Już od dawna pislamskie skoki prowadzą ubezpieczenia, siedziba w Sopocie na Władka IV

              • 0 1

    • Wezmą bez przetargu i konkursu..

      Jak szefa telewizji piskiej.. Kempa wybierze spośród czopków Überprezesa..

      • 5 3

  • Wszystkie nietrafione ubezpieczenia na świecie ubezpieczał Allianz.

    • 0 0

  • a ile gwarancja? (12)

    Za to coś co nawet ścieżki rowerowej nie ma?

    • 27 122

    • Janusze w rajstopach i tyle w temacie (1)

      • 0 1

      • Ryśki to głupie chłopy

        • 0 1

    • ha (5)

      sciezek masz juz dosyc w gdasku pajacu w obcislych gaciach

      • 36 17

      • (4)

        Pajac to cie zrobił tempa dzido

        • 12 19

        • Poluzuj majciochy, bo cię widać cisną..

          • 6 1

        • "tempa" powiadasz (2)

          • 14 4

          • tak, bo tępy to już jakiś poziom,- a ona jest tylko tempa (1)

            • 5 9

            • niczym kempa!

              Beata...

              • 7 4

    • Możesz górą ale tylko rowerem wodnym.

      Musisz zastosować hybrydę wodno-lądową.

      • 11 2

    • pokaż mi gdzieś w Europie kilometrowy tunel ze ściezką rowerową..

      • 17 4

    • W d... sie poprzewracalo (1)

      A kiedy zaczniesz biadolic, ze obwodnica nie ma sciezki rowerowej...

      • 50 13

      • Obwodnica bez ścieżki rowerowej w ogóle nie powinna istnieć.
        https://www.google.co.uk/maps/@59.9507502,10.7356488,3a,66.8y,80.18h,84.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1sjLYrbomaFl2rzW_m11OTew!2e0

        • 11 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane