• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Co za bezsens

    Firma (zagraniczna) ubezpieczeniowa w umowie zastrzeże 1000 elementów, a miasto będzie płacić za nic. To miasto powinno te środki odkładać i lokować na kontach/giełdzie aby w razie potrzeby móc je uruchomić. Firma ubezpieczeniowa wydyma miasto jak dojdzie co do czego, a my biedni Polacy będzie za to płacić. Grecja już niedługo. Z tym, że gorzej bo zimno...

    • 1 0

  • 15 mln rocznie dotacji ECS 15 mln rocznie do stadionu (10)

    Teraz 3 do tunelu... Cóż Palac Młodzieży trzeba będzie zlikwidować

    • 65 21

    • Tunel jest nierentowny

      Zamknąć!

      • 0 0

    • Dodaj jeszcze każde 3-5mln dokladane do każdej imprezy sportowej w ErgoArenie i wyjdzie na to, że kosztuje więcej niż ECS i stadion razem wzięte. Tam dopiero są "topine" pieniądze ku uciesze związków sportowych, które skrzętnie je sobie po kieszeniach parceluja

      • 0 0

    • 15 mln do stadionu to tylko rata kredytu (2)

      Jak dodasz do tego inne dotacje Lechii, umorzenie podatków i opłat, kasę za nazwę to wychodzi że do stadionu dokłada się około 50 mln rocznie i już za 11 lat koszt utrzymania przewyższy koszt budowy

      • 14 5

      • Podaj prosze zrodla tych wyliczen

        Skad 50 mln rocznie? Co dokladnie wliczasz w ta kwote?

        • 2 0

      • Skoro wliczasz do tych 50 milionów

        ratę kredytu na budowę stadionu to idiotyzmem jest wyliczanie, że po 11 latach będzie to równe kosztowi budowy.

        • 2 0

    • (4)

      Przez 23 lata WOŚP dał gdańskim szpitalom sprzętu za ... 5 mln złotych!!!.
      Widać skalę rozrzutności.

      • 16 11

      • Twój karitas nic nie dał.. tylko brał i brał i brał... (3)

        • 3 8

        • akurat Caritas zbiera rocznie wiele wiecej niz WOSP (2)

          Naprawde, mozna robic cos dobrego dla innych i nie znaczy to, ze ktos inny juz nie ma prawa tego robic lub jego intencje sa nieczyste.

          Jak mozna w ogole stawiac to sobie w kontrze? Albo caritas albo WOSP? Tak robia ludzie prymitywni, ktorzy nie widza dalej niz czubek swojego nosa, a do dzialania zawsze potrzebuja bodzca w postaci wroga.

          Slabe, przykre, polskie :(

          • 7 5

          • Zbiera owszem (1)

            Ale on pisal o dawaniu.

            • 6 2

            • W google'u wpisz "raporty caritas"

              Masz pelne rozliczenie.

              Nie wie, nie sprawdzi, ale pluc dookola bedzie. Co za cebulak.

              To, ze ty w zyciu zlotowki uczciwie nie zarobiles, nie znaczy, ze kazdy na swiecie tylko kradnie.

              • 3 0

  • A kiedy tunel pod Motławą ... (1)

    ... i drugi etap Nowej Wałowej?

    • 5 1

    • bez tunelu

      Tam wystarczy ladny most

      • 0 0

  • Artykuł jest o tunelu pod Wisłą.

    Po co go zbudowano? To jest pytanie!

    • 0 0

  • jeśli ktoś jest tu ekonomistą, to może zbilansuje wydatki roczne średnie z 10 lat (1)

    Koszty budowy, pozwolenia, inspekcji itp. itd. Do tego ubezpieczenie roczne oraz odpisy amort. i spodziewane remonty (koszty ponoszone przez gdańszczan) i oceńmy, czy się to opłaca, czy po prostu chcemy być nowocześni, ale za społeczne pieniądze, co nie musi być całkiem do skrytykowania, jednak mamy oprócz tunelu, także stadion i pewnie inne budowle, więc jakieś roczne koszty są niemałe i to na jednego mieszkańca Gdańska.

    • 1 1

    • a gdyby zamiast tunelu i stadionu te pieniądze dano obywatelom Gdańska

      to jakie to byłyby pieniądze? i corocznie dodawać kasę na remonty, eksploatację i ubezpieczenia. Sporo, czy nie ma o czym mówić?

      • 0 0

  • co tam 3mln.Miasto bogate a budyń chciałby 10-te mieszkanie mięć (1)

    więc do tunelu na gwarancji , do składki drugie 3mln

    • 7 3

    • Ale on już ma 14 mieszkań więc jak już to 15 mu się marzy.

      • 1 0

  • a jak przyjdzie do wypłaty.... (5)

    ... to jak zawsze ubezpieczyciel się wywinie i nie zapłaci. Nie warto się ubezpieczać w Polsce bo większość firm to złodzieje. Kto miał z nimi do czynienia to wie o co chodzi

    • 77 17

    • Trzeba się znać na ubezpieczeniach ;-) (4)

      Ubezpieczenia nie są od wszystkiego i nie są sobie równe.
      Każdy chce by było najtańsze a jak coś się stanie to jest złość bo albo otrzymali niepełne odszkodowanie albo odmowę.
      Trzeba znać zakres ubezpieczenia i wiedzieć czego się oczekuje od takiego produktu.
      Ten kto dostał odmowę podejrzewam, że albo coś kombinował albo nie znał swojej umowy ubezpieczenia a OWU nawet nie widział na oczy ;-)
      Większość jednak otrzymuje odszkodowanie w rozmiarze odpowiadającej szkodzie.
      Sam nigdy nie zostałem "okradziony" jak wskazujesz.
      Prędzej są osoby, które chcą okraść osoby, której składają się na fundusz ubezpieczeniowy a Ubezpieczyciel stara się tylko obronić przed wyłudzeniami, które się bardzo często zdarzają (fikcyjne samochody, fikcyjne zdarzenia, podwójne zgłoszone zdarzenia, zatajanie faktów itd.) A później składki idą w górę bo komuś "udało się" wyciągnąć kasę od TU.
      To jest dopiero złodziejstwo ;-)

      • 4 6

      • (2)

        Drogi agencie.
        Zapewniam Cię, że nigdy nie próbowałem okraść TU a zostałem już przez nich okradziony 2- krotnie. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że sprawca który wjechał mi w auto przyznał się ale jego ubezpieczyciel tak kombinował, żeby tylko nic nie wypłacić. Dochodziło juz do kuriozalnych sytuacji, że na infolinii twierdzili, że mi się należy jak najbardziej a likwidator kręcił do momentu aż mój prawnik napisał mu, że kieruje sprawę do sądu. I wiesz co. Kasę miałem po 2 tygodniach na koncie. I teraz najlepsze. Wiesz, że 90% firm ubezpieczeniowych w Polsce odmawia albo celowo zaniża wypłaty i piszę poszkodowanemu, że może dochodzić swoich praw w sądzie i wiesz co robi 90% ubezpieczonych? Olewa sprawę bo nie chcą się ciągać po sądach przez ileś lat i w ten sposób ubezpieczyciele oszczędzają ogromne kwoty. Polecam Ci w googlach wpisz sobie forum ubezpieczeniowe i oczytaj ile tysięcy osób zostało okradzionych prze różne TU w Polsce. Tak tak wiem ty powiesz, że każdy polak to złodziej i próbuje oszukać TU i dlatego tyle osób pisze negatywnie o TU. Zapewniam Cie, że takich ludzi jest 1 góra 2% które chcą się w takie coś bawić. Ja znam także inne osoby które zostały oszukane przez TU i zapewniam Cię, że nikt z nich nie chciał nikogo oszukać. Chcieli tylko uzyskać to co im się należy... a raczej wydawało im się, że im się należy. Dlatego ja nic nie ubezpieczam oprócz obowiązkowego OC na auto. Zresztą robi tak coraz więcej osób.

        • 5 3

        • Masz racje, co nie zmienia faktu, ze niektorzy takze wyludzaja (1)

          i ma to wplyw na wysokosc skladki

          • 2 1

          • wszędzie wyłudzają

            w samej Kalifornii szacują wyłudzenia na 90 mln dol. rocznie

            w Polsce - http://nasygnale.pl/kat,1025343,title,Podpalil-zone-by-wyludzic-580-tysiecy-zlotych,wid,15489184,wiadomosc.html?ticaid=61652c

            • 0 0

      • RaV zwykły kowalski nie wie na czym polegają wyłudzenia na ''fikcyjne samochody czy podwójnie zgłoszone szkody. Musisz sam albo zajmować się wyłudzeniami albo pracujesz w jakimś złodziejskim TU, który właśnie kowalskiemu takie dyrdymały wmawia odmawiając należnej mu zapłaty, Zresztą nie bez powodu 90% polaków ma złe zdanie o TU bo sami zostali oszukani albo ktoś z ich bliskich. Polecam artykuł w necie ''Polacy nieubezpieczeni, bo za drogo i nie wierzą ubezpieczycielom''

        • 3 0

  • proponuję Redakcji, aby uzyskała dane dotyczące rocznych wydatków na

    wszystkie miejskie ubezpieczenia z jednej strony i wysokość odszkodowań za dany rok z drugiej strony. Ponieważ ubezpieczyciel musi zarobić, to przy dużych obrotach warto składek ubezp. nie płacić, lecz po prostu wypłacać odszkodowania. To samo z Policją - po co ma ubezpieczać wszystkie pojazdy, skoro może wirtualnie odkładać składki do skarbonki, a w razie konieczności wypłaty odszkodowania, wypłacać je zaraz na początku, bez przewlekłych procesów i po zawartej w miarę szybko ugodzie.

    • 3 1

  • Pytanie!

    Wiele inwestycji drogowych zrealizowanych w Gdańsku ma większy lub mniejszy sens.
    A do czego ma służyć bardzo droga inwestycja zwana tunelem? Gdzie dalej z portu: pojadą z tunelu tiry i inne pojazdy?
    Do Nowej Słowackiego jest daleko. A po drodze rozjadą Zaspę.

    • 3 0

  • czemu

    dlaczego nie otwieracie jak już skończyliście

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane