• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • Bo tak jest najłatwiej !!! (1)

    Bo przecież zamiast zapobiegać chorobie lepiej ją leczyć i tak jest właśnie w tym przypadku.Proponuje zrobić wszędzie ograniczenie do 10 km /h bo przecież nie zmuszajmy policji żeby zaczęła ścigać oszołomów na drogach . żygać już mi się chce jak widze patrol na poboczu a szanowne państwo suszarką drapie sie po d*pie , sami łamią przepisy i jeszcze bydlakom przyjdzie tak chory pomysł !! jedyna rzecza jaka proponuje ograniczyć do 30, to liczba posłów w sejmie a próg zwalniający niech sobie Adamowicz na wyjeździe z garażu zrobi . pozdrawiam normalnych

    • 5 2

    • Nie zrobi sobie bo nie ma prawka

      ale ma jeden bardzo duzy prog zwalniajacy - w mozgu.

      • 1 0

  • W stresie

    Jak mam focha włączam awaryjne i wystawiam trójkąt i się cieszę że korek jest że ho ho

    • 1 0

  • LUDZIE !!!

    Czy Wy na prawdę nie wiecie po co to zamieszanie?
    Emocjonujecie się, pultacie, obrzucacie wyzwiskami a ... prawda jest taka, że ktoś na tym dobrze zarobi.

    I to na tyle. Pa!

    • 4 1

  • 50 w terenie zabudowanym

    Ja rozumiem, że na uliczkach osiedlowych jest ograniczenie do 20km/godz - to jest w porządku, ale tak tępo "pruć" 30 przez 70% miasta...to jakaś paranoja.

    Zlikwidować wszystkie zbędne znaki, bo tylko kasa idzie na ich utrzymanie. Garby spowalniające pomalować na biało, żeby były widoczne po zmroku i w deszczu. Chyba ktoś w UM udaje, że pracuje, zamiast zająć się rozwiązywaniem prawdziwych problemów.

    Coraz bardziej wkurza mnie to Trójmiasto. Wszędobylski monitoring, kradzieże, pełno bezdomnych, ograniczenia, panosząca się deweloperka, wysokie czynsze, niezintegrowana komunikacja, brudne morze, gromady bezkarnych pijaków, podczas gdy zwykły człowiek nie może na ławce w parku piwka z kumplem trzasnąć, boiska niby dla dzieci, a zamknięte na kłódkę, mewy robiące na samochód, wiatr, wilgoć, kumoterstwo, smród z Szadółek, drogie mieszkania, wielki obcy stadion, brak świerzej taniej ryby, hałda fosfogipsów, droga benzyna z miejscowej rafinerii, korki, dziadki sie rzucają pod SKM...

    • 11 3

  • Strefa w Brzeznie

    zwlaszcza zlikwidowanie pierwszenstwa ul. Lozy na razie skutkuje wylacznie stluczkami, wyzywaniem sie kierowcow. No i polowaniem tych ze szrotem na starszych, ktorzy nie pojmuja niedorzecznych zmian. Co zrobic, zeby zlikwidowac strefe. Trzeba wiecej wypadkow?

    • 5 1

  • W Gdańsku dostać mandat za przekroczenie prędkości, to jak wygrać na loterii.

    W tym mieście kompletnie nikt nie przejmuje się ograniczeniami prędkości. No może na egzaminie na prawo jazdy. Jak przekraczam prędkość o 20 km/h to jestem przez prawie wszystkich wyprzedzany, bo przy przepisowej wszyscy mnie wyprzedzają.

    • 6 1

  • debile z zarzadu drog

    Zajmijcie sie barany dziurmami bo drogi zapadaja sie obok tych wszytskich uspokajaczy, drogi sa poza tym tak dziurawe ze nie trzeba nic budowac.

    • 8 3

  • Pomiary (1)

    Czy ZDiZ może udostępnić wyniki pomiarów na podstawie których wytypował ulice? Nie jestem do końca pewien ze wynika to z pomiarów. I oczywiście jakie przyjmował założenia do wytypowania. Drogi wytypowane przez ZDiZ pełnia różna funkcje i maja bardzo rozbieżne natężenia ruchu.

    • 6 1

    • Do redaktora

      Prosze o rozwiniecie tematu i próbę uzyskania powyższych danych. Może bedzie z tego cos ciekawego i dowiemy sie jak podejmowane sa decyzje

      • 2 2

  • Dobry pomysł... Popieram!

    • 2 2

  • Progi zwalniające

    Czy progi zwalniające, zgodnie z ich nazwą, nie mogłyby zostać progami, tak jak kiedyś? Te czerwone platformy zwalniające, to jakaś tragedia. Żeby jak najmniej odczuć najechanie na takowy i spróbować wyeliminować ryzyko uszkodzenia zawieszenia, trzeba się zatrzymać i powoli przejechać. Przy tradycyjnych progach zwalniających w kształcie wałka, wystarczyło zwolnić poniżej ograniczenia podanego na znaku pionowym i było ok. Czyżby lobby producenta?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane