• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza zmiany w organizacji ruchu w dziewięciu miejscach

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Na ulicach Gdańska wprowadzono pierwsze zmiany w organizacji ruchu, które zapowiadaliśmy ponad dwa miesiące temu - m.in. na al. HalleraMapka zdemontowano sygnalizatory, przyspieszając tym samym przejazd tramwajów, zaś na Trasie SłowackiegoMapka kierowcy zyskali dodatkowy maszt z sygnalizacją. Wszystkie prace w łącznie dziewięciu lokalizacjach będą zakończone jeszcze w listopadzie.



Jak oceniasz organizację ruchu na skrzyżowaniach w Trójmieście?

O planowanych zmianach w dziewięciu lokalizacjach na terenie całego Gdańska pisaliśmy 31 sierpnia br., kiedy inwestycja była na etapie poszukiwania wykonawcy.

W przetargu ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - Eldro Budowa z Gdańska z ceną ok. 281 tys. zł, podczas gdy urzędnicy planowali na ten cel wydać nie więcej niż ok. 299 tys. zł. Wybór oferty gdańskiego przedsiębiorstwa okazał się zatem tylko czystą formalnością.

Zakres przetargu obejmuje prace na następujących skrzyżowaniach i przejściach:

  1. Czarny Dwór - Obrońców WybrzeżaMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego kierowców o zielonym świetle dla pieszych (migający "ludzik"),
  2. Sikorskiego - Dragana/ChałubińskiegoMapka - montaż sygnalizatorów dla pieszych i rowerzystów, ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju, oraz likwidację przycisków wzbudzających światło zielone,
  3. Piecewska - Jaśkowa DolinaMapka - utworzenie buspasu na końcowym, górnym odcinku ul. Piecewskiej w stronę ul. Jaśkowa Dolina (ruch samochodów nadal będzie odbywał się przez skrzyżowanie z ul. Dobrowolskiego),
  4. Grunwaldzka - Wojska PolskiegoMapka - montaż dodatkowych sygnalizatorów wokół jezdni w stronę Wrzeszcza przed torami tramwajowymi i wjazdem w al. Wojska Polskiego,
  5. węzeł Groddecka/Armii KrajowejMapka na wiadukcie nad torami kolejowymi w kierunku Chełmu - likwidacja dwóch pasów do skrętu w ul. 3 Maja, możliwość skrętu w prawo odbywać się będzie z jednego pasa poprzez sygnalizator z zieloną strzałką,
  6. Hallera w rejonie przystanku tramwajowego RejaMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju wraz z demontażem sygnalizatorów regulujących wjazd i wyjazd tramwajów z przystanku,
  7. Pomorska w rejonie przystanku tramwajowego Pomorska OsiedleMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz wymiana sygnalizatorów na drodze rowerowej,
  8. Żołnierzy Wyklętych (Trasa Słowackiego) - SrebrnikiMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego o nadawanym świetle po lewej stronie jezdni Trasy Słowackiego w kierunku obwodnicy,
  9. Bulońska - Budapesztańska/Powstania ListopadowegoMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz sygnalizatorów ostrzegających o zielonym świetle dla pieszego (migający "ludzik").

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie.

Wszystkie zmiany gotowe do końca listopada br.



- Wykonawca wprowadza wszystkie zmiany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Termin wykonania prac - koniec listopada br. - nie jest zagrożony - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Pierwsze zmiany zostały już wprowadzone w życie. Dotyczy to m.in. rejonu skrzyżowania Trasy Słowackiego z ul. Srebrniki. Po lewej stronie jezdni pojawił się dodatkowy maszt z sygnalizacją świetlną, który ułatwia orientację kierowcom na dwupasmowej jezdni - szczególnie po wyjeździe z ul. Srebrniki. Warto dodać, że na maszcie umieszczono też dodatkowe mniejsze światła z myślą o kierowcach autobusów czy motocykli.

Szybszy przejazd tramwajów, ostrzeżenia dla pieszych



Natomiast na al. Hallera w rejonie przystanku Reja z nowych rozwiązań cieszą się już pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ zdemontowano światła wstrzymujące tramwaje.

Wzorem np. ul. Kartuskiej czy al. Zwycięstwa pojawiły się sygnalizatory ostrzegawcze na przejściu dla pieszych z głośnikami emitującymi komunikat "uwaga, tramwaj", gdy pojazd szynowy zbliża się do przejścia.

Dla motorniczych zainstalowano natomiast sygnalizatory z migającym "ludzikiem", które zapalają się, gdy przez al. Hallera nadawane jest zielone światło dla pieszych. Wcześniej motorniczowie musieli się stosować do sygnalizacji powiązanej ze światłami dla kierowców, która wstrzymywała przejazd nawet wówczas, gdy na przejściu przez tory nie było pieszych.

  • Ruch tramwajów na al. Hallera nie jest już wstrzymywany przez dodatkową sygnalizację.
  • Motorniczy otrzymuje obecnie jedynie informację, gdy na przejściu świeci się zielone światło dla pieszych, ale gdy nie ma żadnych pieszych, może jechać dalej.
  • Sygnalizator ostrzegający o zbliżającym się tramwaju. Na przejściu emitowane są też komunikaty "uwaga, tramwaj".

Buspas na ul. Piecewskiej, który ułatwi wjazd na "Jaśkówkę"



Największe zmiany dla pasażerów wciąż czekają na wprowadzenie w rejonie skrzyżowania Jaśkowa Dolina - Piecewska - Dobrowolskiego, gdzie zostanie wyznaczony krótki buspas na ul. Piecewskiej, dzięki czemu autobusy nie będą musiały objeżdżać parkingu i czekać z pozostałymi samochodami na włączenie się w ul. Jaśkowa Dolina.

- Do przeprowadzenia tych zmian konieczne będzie wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz korekta sygnalizacji świetlnej. Dzięki czujnikom i łączności radiowej oraz pętlom indukcyjnym sygnalizatory wykryją zbliżający się autobus i dostosują wyświetlanie poszczególnych świateł - zapowiada rzecznik GZDiZ.
  • Na ul. Piecewskiej pas, po którym porusza się kierujący skuterem, zostanie przekształcony w buspas w kierunku ul. Jaśkowa Dolina (skręt w lewo będzie możliwy z pasa do jazdy prosto)...
  • ...dzięki czemu autobusy będą mogły ominąć skrzyżowanie Jaśkowa Dolina-Dobrowolskiego z objazdem wokół parkingu przy blokach.

Miejsca

Opinie (385) 7 zablokowanych

  • A czy ktoś kiedyś zajmie się sygnalizacją na Jana Pawła? (4)

    Przecież tam jest radosna twórczość. Każdy sygnalizator żyje swoim życiem. Żeby przejechać bez zatrzymywania trzeba jechać 5 albo 125 km/h

    • 14 1

    • Nie tylko tam. Cały ten "Tristar" o kant d..potłuc. Ktoś tylko wziął dobrą kasę.

      • 2 0

    • Jeżdżę tam cały dzień o różnych porach

      Zawsze jest problem

      • 4 0

    • (1)

      ~25km/h rowerem na zielonej fali.

      • 1 8

      • też zależy od dnia i godziny o której jedziesz

        • 1 1

  • jak w Gdyni. inwestuje się stolcu w białą farbę i znaki. (3)

    • 23 3

    • reminiscencje z wizyty (1)

      Gdansk

      Jak przyjechałam pierwszy raz do Gdańska to byłam załamana podobało mi się tam tylko stare miasto A reszta to masakra zero miejsc parkingowych A jak już znalazłam to drogo jak diabli, dziurawe drogi jak na wsi zaniedbane dzielnice Aniołki i Wrzeszcz ciemno tam jak diabli, na ulicach chyba zabrakło farby żeby pomalować pasy, słabe oznakowanie. Bardzo się zdziwiłam, że miasto które ma tylu turystów jest takie zaniedbane. A zapomniałam jak jechałam na plażę do Brzeźna mało mi koła nie urwało takie dziury i syf...

      • 2 2

      • Mam to samo wrażenie

        • 0 2

    • co za bzdura? bylo dobre przejscie teraz ktos zginie.

      "Na al. Hallera zlikwidowano sygnalizację wstrzymującą tramwaje. Motorniczowie są teraz tylko ostrzegani o świetle zielonym dla pieszych, a piesi o zbliżającym się tramwaju."

      • 1 1

  • Kiedy stara, normalna organizacja ruchu na (5)

    piramidowicza? Robią migające bzdury ludziki a tam w korkach codziennie traci się czas.

    • 102 23

    • Przesiądź się na tramwaj, dzięki tym zmianom pojedzie szybciej ;)

      • 1 3

    • Pytanie co jest dla Ciebie ważniejsze

      Życie ludzkie czy komfort stania o kilka minut krócej w korku? Kwestia priorytetów.

      • 3 8

    • Nigdy. Teraz jest wreszcie bezpiecznie.

      • 6 12

    • Oby nigdy

      • 4 14

    • Gdyby tylko wzdłuż Hallera i Grunwaldzkiej jeździł tramwaj...

      • 6 4

  • Przejscie we wrzeszczu przez 3-pasmowa droge na wysepce wciaz bez sygnalizacji.

    Ile jeszcze osob musi stracic zdrowie/zycie?

    • 3 5

  • a co z rowerzystami , może niech za nich się wezmą , bo jeżdzą jak d**ilE.
    i tka samo na hulajnogach . kiedy sw gdańsku zrobią z tym porządek

    • 6 2

  • "Na al. Hallera zlikwidowano sygnalizację wstrzymującą tramwaje.

    Motorniczowie są teraz tylko ostrzegani o świetle zielonym dla pieszych, a piesi o zbliżającym się tramwaju."

    co za bzdura? bylo dobre przejscie teraz ktos zginie.

    • 10 4

  • (7)

    Na ul. Piecewskiej pas, po którym porusza się kierujący skuterem, zostanie przekształcony w buspas w kierunku ul. Jaśkowa Dolina (skręt w prawo będzie możliwy z pasa do jazdy prosto)...

    Skręt w prawo dla autobusów? Bo skuter jechał lewoskrętem. Więc nie rozumiem

    • 9 7

    • Lewoskręt zniknie (4)

      ... i zamieni się w buspas w strone Jaśkowej.

      • 4 0

      • (2)

        bo zamiast (albo oprócz) pisać że w kierunku Jaśkowej, to powinni jasno napisać, że zostanie odwrócony kierunek ruchu i oznaczony jako bus pas. I nagle bez sprawdzania mapy każdy wiedziałby jakie będą zmiany.

        • 1 1

        • (1)

          ale co ma bus pas do skrętu w prawo z pasa do jazdy prosto? Pas do jazdy prosto zostanie przecież, a zniknie lewoskręt, czyli możliwy będzie skręt w LEWO z pasa do jazdy prosto, a nie w PRAWO.

          • 1 2

          • dobra już dobra, źle napisali.

            • 1 2

      • skuter jedzie po bożemu

        • 3 0

    • Wytęż zwoje i spójrz na Google maps (1)

      Wszystko ci się rozjasni

      • 1 5

      • i gdzie ty tam chcesz skręcić w prawo z pasa do jazdy prosto? w skarpę?

        • 1 2

  • To jest kropla potrzeb (2)

    Teraz zdiz będzie się chwaliło na lewo i prawo jak usprawnia transport miejski a przypomnijmy że nie dawno zlikwidowali tzw bus pas na Dmowskiego. Nie tędy droga kochani urzędnicy.

    • 59 16

    • tylko nie pisz kochani bo oni sa własnie najwiekszymi szkodnikami w miescie blokujacymi jego rozwój

      Ich powinno się natychmiast wywalić z miasta!

      • 2 1

    • Na Dmowskiego i tak większość autobusów jechało lewym pasem a nie buspasem bo skręcało w grunwaldzką więc bardzo dobrze że zlikwidowali ten duspas który i tak nie był wykorzystywany przez autobusy.

      • 7 2

  • Pułapka z partactwa ZDiZ (1)

    Skrzyżowanie Hallera / Gdańska, nowo wyremontowane. Niebezpieczna sytuacja: samochód wyjeżdżający z Gdańskiej ma zielone światło ustawione za przejazdem dla rowerów, ale przed przejściem dla pieszych, oba są bardzo blisko siebie, więc widząc zielone jedzie; pieszy ma czerwone światło więc się zatrzymuje, rowerzysta światło czerwone nie dotyczy więc jedzie. Dochodzi do wypadku samochodu z rowerzystą. Kto jest winny? Na logikę partactwo i brak pomyślunku ZDiZ, bo nie wystawił sygnalizatora dla rowerzystów. Gratulacje.

    • 9 2

    • Ta, ten przejazd rowerowy jest skopany. Ktoś albo przyoszczędził na dodatkowych sygnalizatorach dla rowerzystów, albo faktycznie światła mają nie dotyczyć rowerzystów, ale to wtedy skopana sygnalizacja dla aut.

      • 3 1

  • (3)

    Bus pas na Piecewskiej uważam za dobre rozwiązanie, ale jestem pełen obaw, że kierowcy jeżdżący na pamięć, będą powodowali tam mega niebezpieczne sytuacje.

    • 10 3

    • Bardziej martwiłbym nie o tych którzy zapomnieli, a którzy wiedzieli i postanowili sobie pojechać buspasem bez objazdu (który patrząc obiektywnie, jest teraz bez sensu).

      • 0 1

    • Ale to naprawdę świetna zmiana (1)

      Dla mnie bardzo to ułatwi dojazd z Suchanina do Manhattanu, może wreszcie będę mógł się przesiąść na autobus

      • 1 3

      • Dla mnie? Podlasiak!

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane