- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (75 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (105 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (149 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (240 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 21:15
gdzie te gdanskie kolki bredzace o nowczesnej gdanskiej KM?
tramwaje ze szrotu.....
- 4 3
-
2013-12-16 21:21
a dlaczego nie "Solarisy"?
Solaris produkuje też tramwaje, są super i będą jeździły w Poznaniu. Też polskie !!!
- 4 0
-
2013-12-16 21:37
Budyń ty lebiego !!!!
Tytuł najlepszego smieciarza roku goes to budyn, presiden city of gdansk
- 2 1
-
2013-12-16 21:50
Jakiego frajera szukają...
...żeby uwierzył w to, że jeden tramwaj ma kosztować 8,6 mln. Mam rozumieć że będą fotele masujące i osobne masażery na stopy dla pasażerów stojących. No i oczywiście stewardessy z drinkami. Jak takie info dają do wiadomości to od razu czuć że któryś urzędas chate będzie budował i kase bokiem muszą przepuścić... Peda.y
- 3 1
-
2013-12-16 22:11
to sa jakies jaja.....
20 !! lat eksploatacji - a jak NOWE ! ....... chyba cut ! jakiś !!
- 3 0
-
2013-12-16 22:39
nie głosujcie wiecej na adamowicza ludzie
uzywane tranwaje 0- z niemiec; uzywane leopardy - z niemiec; używane herculesy - z usa...czy my naprawde juz nie mamy przemysłu zbrojeniowego i mysli inzynierskiej?
- 1 1
-
2013-12-16 22:40
za 1/100 ceny.. robimy dobry biznes. (1)
Jestem pewien, ze się to opłaci. Trajtki mają dużo dłuższy resurs niż samochody.
A i komfort jest na pewno lepszy niż postPRLowskie konstrukcje, które widuje się jeszcze w niektórych miastach kraju. A że nie będzie nówka sztuka/nieśmigana... za 100 razy większy pieniądz? Az tyle kasy nie ma by wszystko super nowe i drogie kupować.- 1 4
-
2013-12-16 23:16
Policz do końca, bo wychodzi że nie za 1/100 ceny nowego a jedynie za 1/7.
To spora różnica!!!- 1 0
-
2013-12-16 22:41
a głowny specjalista to
tytuł naukowy czy etat?? bo jak słysze ostatnio specjalistów i ekspertów ze stażem jak oranzada ważności to mnie smiech bierze...
- 2 0
-
2013-12-16 23:40
Policzmy i pomyślmy...
...zakup 1 dortmunda oraz jego unowocześnienie kosztowały w sumie ~780000 pln.Zakładając że z wagonami z Kassel będzie podobnie to społka miejska wywali w błoto kolejne 12480000 PLN.Za ten cash można mieć już 2-3 fabrycznie nowe(i nie mam tu na mysli lansowanego swinga choć nie wykluczam innych wytworów pesy).Modernizacja dortmudnow polegała tylko na kosmetyce;ściany z włokna szklanego,przerobienie wysokości poziomu podłogi w jednym z członów,wymiana foteli i to tyle.Wszystko inne jest stare(silniki,wózki,itp).Te zakupy odbija się czkawką lecz nie tym co teraz kupują złom na kredyt i zaraz odejdą na emerytury na których powinni się znaleźć dawno temu.
- 4 0
-
2013-12-16 23:51
skoro wam ciasno w tramwajach to dlaczego
nikt nie protestował jak cichaczem zlikwidowali potrójne ósemki i szóstki?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.