- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 3 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 4 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (308 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (52 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (85 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 09:56
:) :) ;) :O
Fuj--jaki wstyd,,20-letnie szroty,,graty z wypier...onymi fotelami,,oblane niemieckim pifskiem,i potem,smród,,,brrr za o,5 mln euro,,kupowac z Polskich fabryk,,podatki i kasa w polsce--mniejsze bezrobocie!,,cóz jaki prezydent takie tramwaje!,,niemiecki budyń....
- 11 1
-
2013-12-16 09:55
GDANSK
budyn z kolesiami znowu KRADNIE
- 5 3
-
2013-12-16 09:28
znowu będą jeździły na Stogi, bo tam motłoch może jeździć w tłoku i smrodzie (1)
już były kupowane Dortmundy z myślą o stromym podjeździe na ul. Armii Krajowej. Tylko dlaczego te rzęchy nie jeżdżą na Chełm a zostały przekierowane na trasy: Brzeźno - Stogi i Wrzeszcz Strzyża - Przeróbka
- 11 1
-
2013-12-16 09:53
Jezdza na lostowice, tylko zadko. Pewnie dlatego ze tylko dortmundy i 105tki pokonaja most siennicki i daja rade na zdezelowanym torowisku.
- 0 1
-
2013-12-16 08:25
na logike (1)
Z Chelmu dlugi okres czasu jezdzily Dortmundy i nie bylo dnia zeby nie bylo awari.Po wybudowaniu nowej trasy na Swietokrzyska jezdza same tramwaje PESA bo stare nie podjechalyby pod gorke.To jak sprawdza sie na trasie na Bretowo i z powrotem jak tam jest tylo pod gorke albo z gorki podobnie jak na Chelmie?
- 13 5
-
2013-12-16 09:43
A ty mieszkasz w nowym porcie? Na chelm i lostowice jezdza tez dortmundy bez zadnego problemu, pes jezdzi wiecej tylko z tego powodu ze sa wystawiane dla lini 2 i 6 jako podstawowy tabor.
- 7 0
-
2013-12-16 09:30
(1)
do redakcji: gwoli ścisłości - Modertrans nie Modetrans :)
- 5 1
-
2013-12-16 09:34
taaaak ?
- 4 2
-
2013-12-16 09:33
Dojczland Dojczland uberales
- 7 2
-
2013-12-16 09:29
To jest sukces i zaszczyt dla Gdańska
jako gdańszczanin czuje zaszczyt i dumę mogąc usiąść na tym samym siedzisku, na którym siadali Niemcy. Zawsze specjalnie czekam na Dortmunda
- 12 2
-
2013-12-16 09:22
Wspaniałe są te poniemieckie tramwaje, szczególnie po naszej modernizacji usuwającej ogrzewanie. Zimą wspaniale się zamarza w takim dortmundzie.
- 10 1
-
2013-12-16 08:14
..."Niemcy kupują bydgoskie PESy które są dobre i tanie"... (4)
Ponoc czytanie ze zrozumieniem w ostatnim czasie bardzo sie w Polsce poprawilo, widac jednak, ze nie u wszystkich.
Skoro 46 starych Duewagow kosztowalo tyle co polowa jednej nowej Pesy, to nie wiem co tutaj porownywac.- 13 5
-
2013-12-16 08:20
Pół Pesy to 150 starych niemieckich, nie wciskaj kitu (3)
a może i 200-cie !!!
- 4 0
-
2013-12-16 09:03
(1)
Nawet pińćset?!
- 2 0
-
2013-12-16 09:15
Tysiąc pięćset sto dziewięćset !!!
- 5 0
-
2013-12-16 09:12
Widać, że Bułgar
A co to jest 200-cie?
- 2 1
-
2013-12-16 09:14
Na pierwszym zdjęciu tramwaj w wersji pro. Miękkie kanapy przez co komfort z jazdy. Na drugim zdjęciu ten sam tramwaj po polskich przeróbkach. Twarde siedzenia i zero komfortu. Pozdro dla kumatych!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.