• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • :) :) ;) :O

    Fuj--jaki wstyd,,20-letnie szroty,,graty z wypier...onymi fotelami,,oblane niemieckim pifskiem,i potem,smród,,,brrr za o,5 mln euro,,kupowac z Polskich fabryk,,podatki i kasa w polsce--mniejsze bezrobocie!,,cóz jaki prezydent takie tramwaje!,,niemiecki budyń....

    • 11 1

  • GDANSK

    budyn z kolesiami znowu KRADNIE

    • 5 3

  • znowu będą jeździły na Stogi, bo tam motłoch może jeździć w tłoku i smrodzie (1)

    już były kupowane Dortmundy z myślą o stromym podjeździe na ul. Armii Krajowej. Tylko dlaczego te rzęchy nie jeżdżą na Chełm a zostały przekierowane na trasy: Brzeźno - Stogi i Wrzeszcz Strzyża - Przeróbka

    • 11 1

    • Jezdza na lostowice, tylko zadko. Pewnie dlatego ze tylko dortmundy i 105tki pokonaja most siennicki i daja rade na zdezelowanym torowisku.

      • 0 1

  • na logike (1)

    Z Chelmu dlugi okres czasu jezdzily Dortmundy i nie bylo dnia zeby nie bylo awari.Po wybudowaniu nowej trasy na Swietokrzyska jezdza same tramwaje PESA bo stare nie podjechalyby pod gorke.To jak sprawdza sie na trasie na Bretowo i z powrotem jak tam jest tylo pod gorke albo z gorki podobnie jak na Chelmie?

    • 13 5

    • A ty mieszkasz w nowym porcie? Na chelm i lostowice jezdza tez dortmundy bez zadnego problemu, pes jezdzi wiecej tylko z tego powodu ze sa wystawiane dla lini 2 i 6 jako podstawowy tabor.

      • 7 0

  • (1)

    do redakcji: gwoli ścisłości - Modertrans nie Modetrans :)

    • 5 1

    • taaaak ?

      • 4 2

  • Dojczland Dojczland uberales

    • 7 2

  • To jest sukces i zaszczyt dla Gdańska

    jako gdańszczanin czuje zaszczyt i dumę mogąc usiąść na tym samym siedzisku, na którym siadali Niemcy. Zawsze specjalnie czekam na Dortmunda

    • 12 2

  • Wspaniałe są te poniemieckie tramwaje, szczególnie po naszej modernizacji usuwającej ogrzewanie. Zimą wspaniale się zamarza w takim dortmundzie.

    • 10 1

  • ..."Niemcy kupują bydgoskie PESy które są dobre i tanie"... (4)

    Ponoc czytanie ze zrozumieniem w ostatnim czasie bardzo sie w Polsce poprawilo, widac jednak, ze nie u wszystkich.
    Skoro 46 starych Duewagow kosztowalo tyle co polowa jednej nowej Pesy, to nie wiem co tutaj porownywac.

    • 13 5

    • Pół Pesy to 150 starych niemieckich, nie wciskaj kitu (3)

      a może i 200-cie !!!

      • 4 0

      • (1)

        Nawet pińćset?!

        • 2 0

        • Tysiąc pięćset sto dziewięćset !!!

          • 5 0

      • Widać, że Bułgar

        A co to jest 200-cie?

        • 2 1

  • Na pierwszym zdjęciu tramwaj w wersji pro. Miękkie kanapy przez co komfort z jazdy. Na drugim zdjęciu ten sam tramwaj po polskich przeróbkach. Twarde siedzenia i zero komfortu. Pozdro dla kumatych!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane