• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wynajmie 48 autobusów na osiem lat

Michał Brancewicz
19 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy. Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy.

Miejski przewoźnik ogłosił właśnie przetarg, który dotyczy nie zakupu, a najmu nowych autobusów. Kontrakt na 48 sztuk pojazdów ma obowiązywać przez osiem lat począwszy od 2020 roku. - Dzięki temu skupimy się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.



Zamówienie dotyczy 48 autobusów miejskich, w tym:

  • 29 standardowych,
  • 13 przegubowych
  • sześć typu midi.

Wszystkie muszą być fabrycznie nowe i niskopodłogowe. W dodatku wykonawca umowy będzie musiał zapewnić serwis i wszystkie niezbędne naprawy.

- Zgodnie z wymogami autobusy muszą być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy i nie mogą być używane - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Pojazdy muszą też być jednej marki oraz identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz muszą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej.
Warto wspomnieć, że w kwietniu miejski przewoźnik kupił 14 używanych autobusów z Niemiec, a w marcu wybrał dostawcę 46 nowych pojazdów marki Mercedes Citaro.

Czemu tym razem zdecydowano się na formułę dzierżawy?

- Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Autobusy pojawią się w Gdańsku dopiero w 2020 roku.

Dziś GAiT dysponuje 232 autobusami, z czego 128 to pojazdy standardowe, 90 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • wynajem wyjdzie drożej niż utrzymywanie (1)

    na wypożyczalni sie zarabia i to sie opłaca,a za 8 lat miasto zostanie z niczym.

    • 11 0

    • Ale o to wlasnie chodzi.

      Tak lisicki i klika gospodaruja naszymi pieniedzmi.

      • 1 0

  • GAIT (2)

    Niech ten pseudo prezes powie prawdę,sprzedali bazę na Hallera,a teraz,nie mają miejsca na zaplecze do obsługi tego taboru, i brak rąk do pracy

    • 57 2

    • (1)

      Sprzedali baze na Hallera i budynek na Jaskowej albo juz albo zaraz bedzie tez sprzedany

      • 2 0

      • Kolejne osiedle i kolejne 20tyś ludzi na hallera! Ale fajnie :) a potem wszyscy na raz brum brum do pracki! Dobrze ze juz bede emerytem to bede brał krzesełko wędkarskie, siadał tam, patrzył, i sie śmiał jak białe kołnierzyki mieszkajace w celach 3x3 m przeklinają stojąc w korku śpiesząc sie do OBC czy tam innej alchemmi :)

        • 3 0

  • W takim razie może w og8

    • 1 0

  • Wynajem (1)

    Ciekawy jestem jestem kto stanie do takiego przetargu?.Po 8 -latach uzywania miejskich autobusow juz nikt ich nie kupi.Dziwna polityka prezesa GaiT.

    • 11 0

    • Za wynajem wezma wiecej i moga zlomowac a i tak zarobia

      • 1 2

  • Panie Brancewicz, ponad 175 mln przewozi ZTM Gdansk, a to nie tylko GAiT.
    Troche wstyd, ze pan o tym nie wie.

    • 1 0

  • (4)

    Najgorsza komunikacja w Polsce budyn i jego klika nic dobrego dla Gdańska nie zrobił i nie zrobi tylko myśli oczy przed wyborami to zwykły kombinator

    • 34 15

    • Wyjdź najpierw z domu, pojedź do innego miasta,

      a potem pisz o najgorszej komunikacji...

      • 0 0

    • A ja korzystam z komunikacji miejskiej w Gdańsku. (1)

      Mam bilet trzydziestodniowy ważny 7 dni w tygodniu. (90 zł to za drogo) . Poza ceną jestem zadowolony z usługi.

      • 2 1

      • Za drogo? To ile to jest tanio? Jeździsz cały miesiąc gdzie chcesz i ile chcesz za jedną dniówkę często nawet pół i narzekasz? Korzystałem z biletów miesięcznych kilkanaście lat temu i ta relacja była zupełnie inna i wtedy to też nie było drogo. Chcesz taboru i obsługi jak w nowoczesnych miastach to zobacz ile tam się płaci za komunikację. Zobacz sobie Londyn czy Oslo

        • 0 0

    • powiem ci jedno - idź głosować.

      • 4 2

  • (1)

    A kto te autobusy poprowadzi???
    Przecież podobno głównym problemem nie był brak autobusów a brak kierowców... już sami nie wiecie jak ściemniać dalej, żeby stołki utrzymać.

    • 44 1

    • prawda jest taka ze jest brak mechanikow i nie ma komu ich naprawiac

      • 2 0

  • Byłem kierowcą w ZKM i powiem wam, że

    solarisy nie umywają się do mercedesów. Solaris kołysze się na boki jak diabli, trzeba delikatnie operować pedałem gazu żeby skrzynia nie szarpała, głośny jak czołg. Wiadomo, że mercedesy też miały swoje bolączki, ale z mojego punktu widzenia jako byłego kierowcy, merce biją solarisy na głowę.

    • 5 3

  • Podobno rok temu już kupili od Mercedesa autobusy. I miały do maja przyjść

    • 5 0

  • skoro tak sie oplaca to dlaczego nie. (23)

    • 36 92

    • Oczywista oczywistość. Pytanie tylko komu to się opłaca...

      • 1 0

    • Słyszałeś by takie cuda robila prywatna firma (11)

      Masz odpowiedz czy się oplaca

      • 12 8

      • A słyszałeś o czymś takim jak leasing? (9)

        Albo najem długoterminowy?
        Lepiej stękać i marudzić choć będą nowe autobusy wymieniane co kilka lat znów na nowe...

        • 9 9

        • wiesz dlaczego leasing w Polsce jest taki popularny (1)

          1. z braku kapitalu (zkm ma kapital)
          2. z mozliwosci wrzucenia rat w koszty a co za tym idzie zaplacenie mniejszego podatku (zkm nie generuje zyskow)
          Madra firma kupuje samochody a nie pozycza poniewaz to jest zawsze drozsze

          • 10 3

          • I jeszcze można dopisać 3. firma ma własny serwis, a sama firma została powołana właśnie do obsługi i serwisu swoich pojazdów, więc oddawanie tego w outsorcing to głupota.

            Kolejnym krokiem będzie zlecenie przewozów zewnętrznemu przewoźnikowi, wtedy prezes powie "no, teraz możemy skupić się na pi3rdzeniu w stołek, a nie obsłudze podróżnych".

            • 8 2

        • (6)

          leasing palancie to masz na na dwa trzy lata a potem wykup albo kolejny a nie na 8 lat, tym bardziej autobus co pracuje po 12-16h dziennie, Wy pały ekonomii to się chyba w młodzieżówkach PZPRu uczyliście i nie nadążacie za nowoczesnym światem, tutaj jest ewidentna głupota i nikt normalny na to nie pójdzie, świetny biznes kupić autobus, serwisować go i wypożyczyć komuś na 8 lat a po 8 latach otrzymać złom, superdurnie

          • 14 11

          • (5)

            leasing ciężarówek jest znacznie dłuższy, nie tylko nowych

            W umowie pewnie nie będzie zapisu, ze w ciągu 8 lat nie mogą wymieniać na nowe.. to wszystko zalezy od kosztów kredytów, kosztów obsługi i .... podatków

            • 7 3

            • gościu, żartujesz sobie myśląc, że jakiś producent pójdzie na to, żeby zrobić leasing tańszym od kupna. (3)

              Po prostu nie ma to sensu.

              • 11 4

              • (2)

                Pytanie, czy GAiT ma kasę na kupno, czy raczej stare autobusy , które generują większe koszty niż leasing nowych?

                • 5 2

              • Skoro stare generują większe koszty niż leasing nowych (1)

                Czemu głupi Janusze kupują 15 letnie samochody zamiast leasingować nowe?

                • 5 2

              • bo są Januszami

                poważnie firmy wybierają leasing

                ba, nawet ludzie mający gotówkę biorą auto w leasing - są tacy głupi?

                • 2 4

            • po 5 latach ciężarówka idzie do na wymianę bo nikt normalny tym nie będzie latał, kupuje ją janusz do wożenia gnojówki po powiecie a normalne firmy transportowe biorą nowe, to ile trwa leasing na ciężarówkę?

              • 5 0

      • Oczywiście. Ubery tak jeżdżą, tylko wynajem jest na krótszy czas.

        • 1 4

    • Skoro na tym zarabia jeszcze pośrednik, to jest drożej. To oczywiste.

      • 4 1

    • u szczurka w Gdyni jeżdżą wynajete autobusy choćby na rejestracjach WWL ale myślałam, że to z biedy. (2)

      • 10 5

      • Nie wiem, ale się wypowiem.

        • 2 2

      • nie są wynajęte tylko inna firma obsługuje dana linię, to jest inna sprawa

        • 10 2

    • Opłaca sie temu co dostaje kase za wynajmowanie.GAit musiał by podniesc płace zatrudnic ludzi.

      A tak cwaniaczek zatrudni ukrainców zapłaci im grosze i jeszcze zyska podwójnie. W Państwowej firmie ludzi nie mozna jak niewolników traktować ,ale wprawnej to już nikogo nie obchodzi.

      • 5 1

    • To jest mniej oplacslne niz utrzymywanie samemu

      Ale utrzymywac trzeba umiec, a zdolnosc nie kultywowana niedtety zanika

      • 6 1

    • Pytanie, czy się opłaca? Praktyka pokazuje inaczej. (1)

      • 30 5

      • Jak praktyka skoro to będzie pierwszy raz?

        • 4 9

    • dlatego nie, że nie mają kierowców

      bo tych, co mają traktują jak niewolników

      a ci niewolnicy odkuwają to sobie na pasażerach, vide ostatnie wywalenie matki z dziećmi z autobusu

      • 3 2

    • proponuję sprzedać albo zwolnić Lisickiego - bedzie taniej

      a jak bedzie od czasu do czasu potrzebny jakiś prezes to pożyczyć od jendej z kilkudziesiećiu pozostałych spółek miejskich, w których zasiadają inni funfle z ferajny Budynia

      • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane