• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • Jka zwykle w Gdansku bedzie do BANI!! (7)

    Nie chce sie nawet wiecej gadac o tym.... syf syf i jeszcze raz syf. Adamowicz musi odejsc.

    • 99 77

    • nie zgadzam się z ostatnim zdaniem

      Adamowicz powinien zostać

      • 0 0

    • (5)

      To się wyprowadź albo sam próbuj coś zmienić, zamiast tylko jęczeć na forum.

      • 14 10

      • mieszkam poza Gdanskiem, ale czasami musze sie tam pojawic i krew mnie zalewa jak mam sie poruszac po ulicach Trojmiasta, a (3)

        zwlaszcza Gdanska. Po prostu wstyd mi jest za Gdansk i jego wladze.

        • 7 8

        • to zmieszkaj w lesie (2)

          • 3 1

          • cieciowa i prosta a zarazem krotka wypowiedz twoja (anonim) swiadczy o niskim poziomie inteligencji i lekkim niedorozwoju (1)

            psychofizycznym.

            • 1 2

            • W twoim przypadku śtadczy o tym tylko pierwsze słowo

              • 2 1

      • Cały czas kombinuje jak się z tad wynieść.

        • 4 6

  • Panowie Adamowicz i Lisicki kupię wam bilety do Sztokholmu !!! (4)

    Tam są tramwajo-bus pasy i wszystko jakoś gra. Pozatym tramwaje są chyba z XIX wieku, a jednak ładne, czyste i przede wszystkim mają SPRAWNE HAMULCE !

    • 1 3

    • Sztokholmskie tramwaje sa z XIX wieku??? (2)

      Pomyliles chyba bajki kolego...

      • 0 0

      • (1)

        tzn. z lat 50-tych i 60-tych XX wieku

        • 0 0

        • Owe tramwaje z dawnych lat...

          ...to tylko jedna sezonowa linia do Skansenu, atrakcja turystyczna... Jest jeszcze jedna dluga nitka po ktorej jezdza Bombardiery, ale maja one status pociagu miejskiego. Sztokholm opiera sie na liniach metra, siatce pociagow podmiejskich i sieci autobusow. Tramwajow jako takich nie ma.

          • 1 0

    • u nas tez sprawne, a tramwaje i autobusy z XXIw.;-)

      u nas tez hamulce w pełni sprawne, a tramwaje i autobusy z XXIw.;-)

      • 0 0

  • Na Słowackiego od Wrzeszcza w górę też niech wytyczą

    • 1 0

  • A na Trakcie Św. Wojciecha???

    A na Trakcie św. Wojciecha też będą bustrasy?

    • 0 0

  • Doktrynalna zasada ruchu drogowego w miastach - pierwszeństwo dla komunikacji zbiorowej (3)

    Popieram, ale osobiście wolałbym inwestowanie w szybki tramwaj.

    • 114 15

    • szybki tramwaj w centrum????

      Nie masz widać zielonego pojęcia o komunikacji miejskiej.

      Nie wiesz nawet co to szybki tramwaj ale oczywiście trolować musisz.

      • 0 0

    • tylko dlaczego kosztem zakorkowania całego Głównego Miasta? (1)

      przecież jak to wprowadzą, to na dojazdowych drogach do centrum pojawią się gigantyczne korki w godzinach szczytu i autobusy i tak będą stały i jazda się wydłuży (sic!).

      • 8 11

      • To co piszesz ma swoją logikę... tak faktycznie będzie. Czyli zgoda tylko na budowę dodatkowego pasa ruchu dla autobusów tam, gdzie jest to możliwe.

        • 4 3

  • Bardzo dobrze! (13)

    Komunikacja miejska i rowery to jedyny ratunek. Stojący w korkach muszą zainwestować w klimę i radio, jeśli są oporni na zmiany.

    • 128 110

    • a ja mam do pracy 25 km w jedną stronę... (4)

      ...i 3 km od najbliższego przystanku, a trasa z trzema przesiadkami.
      Nie mogę w pracy wziąć przysznicu. I obowiązuje mnie strój oficjalny.
      To co mi radzisz, rower czy komunikację?!?!?

      • 8 1

      • (3)

        Radzę ci: spróbuj przemówić do rozsądku osobom, które mają 200 metrów do przystanku, 10 minut jazdy tramwajem czy autobusem, a potem 200 metrów do pracy i jeszcze parkują tak jakby ich napadły robaki mózgojazdy. Tacy zasługują na największą pogardę. Sam tak kiedyś robiłem (z wyjątkiem parkowania) i teraz bardzo się tego wstydzę i jeżdżę do pracy tylko tramwajem.

        • 14 0

        • I tacy stanowią 99% kierowców? Jeśteś wobec nas bardzo okrutny (2)

          Powiedzmy sobie szczerze: Posiadanie samochodu jest zbrodnią samą w sobie.

          • 2 7

          • A gdzie on napisał że to 99%? Nie napisał nawet, że to większość!

            Mimo wszystko całkiem sporo osób tak robi i nawet jeżeli była by to przykładowo tylko 1/5 czy 1/4 wszystkich kierowców to i tak jest to spory problem i utrudnienie dal tych, którzy z tych czy innych względów są "zmuszeni" do korzystania z auta.

            • 0 0

          • Matematyk

            Zbrodnią nie jest, ale na pewno przyczynia się do degradacji środowiska.

            • 1 0

    • rower czy auto czy bus (3)

      rower nie rozwiąże problemu komunikacji. Ile czasu można jeździć rowerem? przy dobrych lotach od końca kwietnia do połowy września. W innych porach i w deszczu jeżdżą już tylko desperaci i fanatycy. Problem to kiepskie rozwiązanie połączeń komunikacyjnych. Pomysł z buspasami dobry, ale zrobi się większy korek dla aut osobowych:/ nie popieram go.
      Proponuje buspas na całej długości Traktu św. Wojciech!!! :)
      Rozwiąże to problem korków na Trakcie:)
      hahahaha

      • 6 6

      • (2)

        Koniecznie trzeba też wyrzucić samochody z torowiska tramwajowego na Hallera koło Opery!
        Toż mamy tam totalny absurd: tramwaj stojący w korku samochodowym!!!!!

        • 7 1

        • prawda! (1)

          bez sensu rozwiazanie

          • 0 0

          • Jak wszyscy to wszyscy

            Chciało sie solidarnośći?

            • 2 0

    • jeszcze ruch pieszych

      to jest rozwiązanie od paru tysięcy lat i ludzie jakoś sobie dawali radę

      • 3 1

    • (2)

      Zrozum, że problem nie tkwi w braku chęci 'opornych', tylko w źle działającej i drogiej komunikacji miejskiej, a także w braku ścieżek rowerowych. Żeby odwieźć dziecko do Wrzeszcza do szkoły na 8:00, musiała bym wychodzić o 6:40, to jest niepoważne, ze ścieżek rowerowych w mojej okolicy miasto radośnie zrezygnowało w ogóle, a teleportu dla rowerów chyba jeszcze nie wynaleziono. Jeśli ten stan się poprawi będę pierwsza, która się przesiądzie z samochodu na inny rodzaj transportu, bo mam dość problemów z parkowaniem i korkami.

      • 17 7

      • (1)

        rozumiem, że mieszkasz daleko od Wrzeszcza, nie będzie łatwiej znaleźć szkołę bliżej domu? mogłabyś przestać być szoferem dla własnego dziecka.

        • 17 6

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • szybkosc...

    pomyslow i realizacji w tym miescie to zenada...latajcie dziury patalachy

    • 1 0

  • to chory pomysł, zakorkują miasto jeszcze bardziej (6)

    chory pomysł, nie mamy dróg aby sie bawić w takie debilizmy

    • 5 2

    • punkt G (5)

      A gdzie chcesz te drogi budować? Na dachach, w tunelach? Wyburzać domy w Gdańsku?

      • 4 0

      • napewno bus pas pogorszy sprawę (4)

        jak w wawie, jakie były tego efekty widzieliśmy w tv, jak w krakowie zrobić - strefy , gdzie nie można wjeżdzać oprócz tych którzy wykupią karte, mieszkańców,zaopatrzenia,firm tam pracujących - reszta won z centrum. tylko to pomoże rozładować część ruchu

        • 1 0

        • punkt G (3)

          A widzisz. Zaraz się znajdzie ktoś kto skrytykuje pomysł wyrzucenia ruchu z centrów miast, tak jak ty nie chcesz buspasó, tak ktoś zawsze będzie chciał dojechać do centrum i będzie uważał, że mu się to należy. Tacy są ludzie. Korki są i będą coraz większe, czy będą buspasy, czy będą zakazy, czy nie.

          • 0 0

          • pochodze z krakowa i tam sobie z tym poradzili (2)

            korki są dalej,będą ale zawsze mniejsze, tam są strefy a,b,c, - za wjazd,przejazd kara, - nie ma tłumaczenia że niewiedziałem(popuszczają tylko turystom) ludzie płakali ale sie nauczyli i przyzwyczaili, ja omijałem centrum po pierwszym mandacie, tam jeszcze tramwaje jeżdzą po ulicach , w gdańsku na szczęście jest osobny tor nie kolidujący z autami. Jak zrobią zakaz wjazdu i przejazdu przez centrum to efekty bedzie widać szybko.To zaboli ale pomoże.

            • 0 0

            • fajnie macie w Krakowie ....

              ... możecie ominąć centrum, niestety w gdańsku nie mogą położyć mostu na wysokości ul. Wałowej lub wykopać tunelu pod Martwą Wisłą i nie ma jak ominąć centrum. Mam nadzieję, że zmieni się to jak budyń wykipi...

              • 0 0

            • punkt G

              Ale właśnie ja piszę o tym i zgadzam się. Ludzie będą zawsze biadolić, ale się przyzwyczają. Gdy w Gdyni rok temu wprowadzano w centrum miasta strefę płatnego parkowania, to większość się burzyła, że to zamach na swobody obywatelskie. A dziś jest spokój i miejsce można znaleźć. Niestety zawsze tak będzie. Chciałem tylko podkreślić, że jednym nie podobają się buspasy, innym strefy płatnego parkowania, a jeszcze innym i jedno i drugie.

              • 0 0

  • Na podwalu przedmiejkim ??...

    .... zabiorą jeszcze pas ?? w normalny dzień korek w godzinach szczytu sięga prawie do Bramy Żuławskiej - teraz będzie do mostu na przeróbce... nieźle pomyślane, tylko ciekawe kto za to weźmie pieniądze (za pomysł) ????

    • 3 0

  • ?????

    Zamiast budować nowe drogi, poszerzać istniejące..... u nas zamaluje się pół ulicy dla busów. Szopka i MIŚ, już nie ma po czym jeździć w tym mieście a ludzi chce władza do wagonów wtłoczyć (autobusów).
    Oczywiście wielu samorządowców jeździ do pracy taxówkami więc im buspasy napewno się przydadzą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane