• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • nareszcie! czy to kolejny projekt i obiecanka????????

    • 0 0

  • zrobić strefy wjazdowe dla mieszkańców,pracowników, i zakaz przejazdu

    od 6 - 21 zakaz przejazdu przez centrum dla wszystkich bez zezwolenia - tak jak w krakowie( strefy a,b.c), mieszkańcy za darmo reszta płaci, dostawcy 5-10,itp. kraków dał sobie rade my też możemy

    • 2 1

  • Pomysł świetny ale

    Przecież to nic nie da.
    Podwale Przedmiejskie - jeżeli zrobimy bus pas na odcinku Długie ogrody - Zbytki zabierając pas prawy to samochody będą stały na pasie środkowym (te co chcą skręcić w prawo) i zablokują ulicę dalej. Korek się będzie zaczynał już na wysokości ul Głębokiej więc autobusy to co zyskają na Podwalu stracą na innych ulicach. Trzeba było pomyśleć wcześniej. Jak był remont torów tramwajowych na tej ulicy zakryć tory i autobusy mogłaby się po nich poruszać. Na całej długości ulicy jechały by wydzielonym pasem i nie stały by w żadnych korkach.

    Taką samą sytuację mamy na ulicy Wałach Piastowskich. Co z tego że będzie bus pas na krótkim odcinku jak autobus będzie stał w korku na Jana Z Kolna lub Wałowej. Nawet jak przejedzie szybko na Wałach to będzie stał przed dworcem. Tu tez można by było zakryć tory i jeździć po nich autobusami.

    Budowanie takiego systemu nie ma sensu. To tak jakby zbudować kawałek autostrady 20 km bez podłączenia jej do innych dróg i myśleć ze wszyscy będą chcieli ją jechać

    Specjaliści z BRG to mają taką wiedzę że ho ho

    .

    • 4 0

  • urzędasy to debile jednak

    naprawcie drogi złodzieje najpierw

    • 3 1

  • Brawo dla pomysłu (1)

    Mieszkam na Starym Mieście, i przesiądę się na autobus jeśli odcinek od Łąkowej do Wz będzie jechał 2 minuty , a nie 15 jak obecnie. Teraz to wolę wygodniej samochodem.

    Jak rozsądnie zaprojektować te dwa pasy to samochody wcale nie będą jechać dłużej. , bo krytyczne jest skrzyżowanie, a nie sama droga.

    • 3 0

    • Stare Miasto jest stare tylko z nazwy.

      Nie mylić z Głównym Miastem.

      • 0 0

  • 90 % aut wozi jednego pasażera(kierowce) - i wszystko jasne (4)

    • 8 2

    • i co z tego (1)

      ja mieszkam w gdańsku, pracuje w Gdyni do domu często wracam późno i nie uśmiecha mi się jazda SKM, gdzie zawsze wieczorem jest albo jakąś banda pijanych gówniarzy albo nachlanych po wypłacie, którzy hałasują i zaczepiają innych, i nie uśmiecha mi się również czekanie na kolejkę 30 minut, o syfie i brudzie nie wspominam. a także o tym że nie mieszkam na dworcu i jeszcze muszę dojść do domu, a po drodze jest sklep nocny i ciągle ktoś potrzebuje 50 groszy do wina. A ja wsiadam odpalam i jestem pod domem w ciszy i spokoju. i najważniejsze pytanie do wszystkich przeciwników samochodziarzy. Czy zastanowiliście się jak wyglądały by przystanki komunikacji miejskiej lub skm gdyby jutro wszyscy zostawili auta i pojechali autobusem, tramwaje lub kolejką? na samo wejście na przystanek czekało by się bardzo długo.

      • 1 1

      • kierowca

        A Ty pomyśl gdyby terz wszyscy przesiedli się na samochody. Dopiero byś stał w korkach i się wściekał

        • 1 0

    • I bagaż i niemowlaki. Trudno je dostrzec. (1)

      Liczyłeś?

      • 1 1

      • tak, ciąg aut na trakcie św wojciecha, spory odcinek czasowy

        • 0 0

  • (3)

    Tak dla buspasów!!! W mieście jedynym sposobem na rozładowanie korków jest zachęcenie ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej, czyli masowej.
    Taksówki też powinny po nich jeździć i to nie tylko z pasażerami. Jak jadą po pasażera, to mają stać w korku? Ciekawe, kto zamówiłby taxi chcąc, np. zdążyć na pociąg, gdyby nie wiedział kiedy ona przyjedzie.

    • 2 2

    • nie (1)

      jak mi zapewnisz czysty, bezpieczny autobus z domu do pracy i z powrotem to nie ma sprawy, ale jak mam czekać 30 minut na zatłoczony, zasyfiony autobus i jeszcze słuchać bełkotu jakiegoś pijusa albo wąchać smród niemytych rodaków to dzięki, wole auto i korki.

      • 1 0

      • kierowca

        Nie wierzę ci kierowco! Dla ciebie wygoda jest najważniejsza

        • 0 0

    • Nie. To to jest zmuszanie. Nie dla zmuszania.

      A przecież na środku jest torowisko tramwajowe. Kto za to zapłaci? Kierowcy, którym należy się figa z makiem. A korzystać będą ci, których nie rabują. Tak bardzo.

      • 0 1

  • A co to zmieni ?

    A niech ktoś pomyśli co to zmieni skoro wspomniane ulice nie korkują się z powodu dużej liczby samochodów tylko źle zaplanowanych skrzyżowań.
    Co da dodatkowy bus-pas skoro np na skrzyżowaniu pod Zieleniakiem światła i tak skutecznie wstrzymają przepustowość ruchu ? Podobnie sytuacja ma się z drugim korkiem -gigantem - Podwale Przedmiejskie i Okopowa - 3 poziomowe skrzyżowanie skutecznie zablokowane bo jest tylko 1 pas dla skręcających do Centrum. - Kolejny "węzełek" Hucisko - też stanowi w godzinach szczytu prawdziwy węzeł na przepustowej arterii miasta. Może pójść w tę stronę i wprowadzić inteligentne zarządzanie sygnalizacją świetlną zamiast malować dodatkowe, bezsensowne pasy na jezdni ?

    • 1 0

  • nowy bajer

    na nowe wybory zenujace a unia nie zaplaci za nowe drogi ktore tego nie zrobily i znow trzeba bedzie zwracac dotacje unijne

    • 1 0

  • mysl techniczna rodem prl

    Pomijajac fakt iz skrzyzowanie na podwalu, 3 poziomowe, jedyne na ktorym istnieje mozliwosc kolizji...
    Zamiast to przebudowac, to jeszcze dowala bus pas...
    Wystarczy zoobaczyc co tam sie codziennie dzieje,
    albo gdy 1 pas jest zablokowany np przez zepsuta ciezarowke...
    korek zaczyna sie w zasadzie juz na elblaskiej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane