• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • Czy to są opinie na temat prezydenta?

    Chyba pomiliłem temat...
    ale jestem przeciw pedałom!

    • 0 0

  • Wpóścić je na torowiska tramwajowe

    Wzorem innych metropolii udostępnił bym torowiska tramwajowe dla pojazdów uprzywilejowanych i komunikacji zbiorowej. Tak już kiedyś było. Torowiska zajmują kupę miejsca, a przecież mogą być wkomponowane w pas jezdni.

    • 1 0

  • głupota

    Wystarczy wybudować tą nieszczęsną pętlę autobusową w okolicach Placu Zebrań Ludowych a może na terenach PKP gdzie była stacja Oliwiec (SKM blisko, kilka metrów) i autobusy puścić 3 Maja po buspasach. Problem załatwiony. A nie k...a farbą se pomalują i z bani.

    Przecież pętle na Wałowej i Jana Z Kolana zostaną zlikwidowane, co ten Lisicki ma za popaprane pomysły, zmarnuję tylko kasę na farbę. Kto to później będzie zdzierał? I za co?

    Lisicki do Ameryki Południowej, tam se pasy maluj !!!

    • 2 0

  • (1)

    "Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki."

    większego idiotyzmu dalej nie słyszałem, optycznie to się zmieni na WIELKIE KORKI az po Pruszcz Gdański!

    • 3 1

    • as

      Nie znam miasta na świecie gdzie nie ma korków. No może w Sklandynawi, albo na północy Kanady, ale tam mieszka mało ludzi.

      • 0 0

  • dlaczego ktoś kogo nie stać na samochód ma jeździć szybciej??? (1)

    dlaczego ktoś kogo nie stać na samochód ma jeździć szybciej???

    • 0 2

    • pangoral

      A kogo dziś nie stać na samochód? Ja takich nie znam. Tu chodzi o logikę i myślenie.

      • 0 0

  • usunąc ze stołków

    tych wszystkich którzy planowali i prowadzili remont Podwala Grodzkiego. Wydano grube miliony, chwala sie ze tyle a tyle pozyskano środków unijnych. A efekty??? same niedoróbki!!

    • 1 2

  • taksowki tez powinny sie poruszac po bus pasach

    chyba ze klienci chca narzekac i wiecej placic bo przeciez oprocz stawek za kilometr sa stawki za godzine, czym dluzej jedziemy tym drozej placimy.
    Warto sie nad tym zastanowić.

    • 5 1

  • Jadę sobie dziura a tu nagle asfalt ... (1)

    Jadę sobie spokojnie dziurą a tu nagle asfalt... Tak wygląda komunikacja po Gdańsku Aadamowicza i tego nieszczęsnego Lisieckiego. Katastrofa i nachalna propaganda tezy, że z miasta trzeba wywalać na zbity pysk każdego kierowcę, bo jest wrogiem rozwoju. Tragiczne drogi (np. Koński Trakt), brak ścieżek rowerowych (co za idiota projektował i zatwierdził przebudowę Kartuskiej bez ścieżki!) - tak wygląda Gdańsk w 2010. r. Do tego opóźnione o lata inwestycje drogowe (20 lat czekamy na dokończenie Armii Krajowej !) I brak współnego biletu na komunikację po Trójmieście. I wy śmiecie coś mówić o zarządzaniu miastem ?

    • 51 2

    • wspólne bilety w trójmiescie nie zależą tylko od budynia

      • 1 0

  • "tylko mając 3 pasy i po 6 samochodów na każdym z nich, przez jedną zmianę świateł przejedzie 18 samochodów (wszystkie auta). Przy 2ch i światłach świecących przez taki sam okres czasu samochodów przejedzie 12. Czy to złudzenie optyczne?"

    To nie tak: Dzisiaj na 3 pasach na zielonym przejedzie w sumie 18 samochodów. Po wytyczeniu buspasa przed samym skrzyżowaniem będą nadal 3 pasy i na zielonym przejedzie 18 samochodów. Kolejne 18 samochodów, które zdążą przejechać dopiero na kolejnym zielonym będzie stało na 2 pasach a nie na 3, bo tam już będzie buspas. Przed skrzyżowaniem rozjadą się one na 3 pasy i spokojnie wszystkie przejadą na najbliższym zielonym. To jest to złudzenie optyczne.

    • 1 0

  • Pilne!

    Już wiadomo jakie będą wyniki "kontroli" stanu tramwajów, możliwe są dwa:

    1) hamulce szczękowe są sprawne tylko źli motorniczy niepotrzebnie nadużywają awaryjnych,
    2) brak jednego z trzech systemów hamowania nie przeszkadza tramwajom być całkowicie sprawnymi (raport instytutów będzie zawierał ogólną ocenę bezpieczeństwa pojazdów a nie ocenę stanu hamulców szczękowych - które, o czym wie każdy zainteresowany, zwyczajnie nie działają), czyli wprawdzie hamulce szczękowe nie działają ale i to nie szkodzi.

    Niezależnie od tego który wariant zostanie przepchnięty, to ŻADNEMU urzędnikowi włos z głowy nie spadnie (co najwyżej oberwą motorniczy). Dla przypomnienia: hamulce szczękowe unieruchamiają tramwaj w czasie postoju. Powinny być one regularnie serwisowane, czego w Gdańsku się nie robi i fałszuje karty napraw. W Krakowie po każdym użyciu hamulców awaryjnych tramwaj zjeżdża do zajezdni, w Gdańsku z braku szczękowych hamulce awaryjne są używane w charakterze normalnych hamulców (sygnał alarmowy i szarpanie podczas postoju na pochyłości).

    Tej sprawy nie można tak zostawić, i mam nadzieje że to będzie początek końca Adamowicza, Lisickiego i Zgliczyńskiego (prezes ZKM). Szykuję się skandal gigant. A ja się nie mogę doczekać spotkań Adamowicza z wyborcami.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane