• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • usunąc ze stołków

    tych wszystkich którzy planowali i prowadzili remont Podwala Grodzkiego. Wydano grube miliony, chwala sie ze tyle a tyle pozyskano środków unijnych. A efekty??? same niedoróbki!!

    • 1 2

  • (1)

    "Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki."

    większego idiotyzmu dalej nie słyszałem, optycznie to się zmieni na WIELKIE KORKI az po Pruszcz Gdański!

    • 3 1

    • as

      Nie znam miasta na świecie gdzie nie ma korków. No może w Sklandynawi, albo na północy Kanady, ale tam mieszka mało ludzi.

      • 0 0

  • dlaczego ktoś kogo nie stać na samochód ma jeździć szybciej??? (1)

    dlaczego ktoś kogo nie stać na samochód ma jeździć szybciej???

    • 0 2

    • pangoral

      A kogo dziś nie stać na samochód? Ja takich nie znam. Tu chodzi o logikę i myślenie.

      • 0 0

  • głupota

    Wystarczy wybudować tą nieszczęsną pętlę autobusową w okolicach Placu Zebrań Ludowych a może na terenach PKP gdzie była stacja Oliwiec (SKM blisko, kilka metrów) i autobusy puścić 3 Maja po buspasach. Problem załatwiony. A nie k...a farbą se pomalują i z bani.

    Przecież pętle na Wałowej i Jana Z Kolana zostaną zlikwidowane, co ten Lisicki ma za popaprane pomysły, zmarnuję tylko kasę na farbę. Kto to później będzie zdzierał? I za co?

    Lisicki do Ameryki Południowej, tam se pasy maluj !!!

    • 2 0

  • Wpóścić je na torowiska tramwajowe

    Wzorem innych metropolii udostępnił bym torowiska tramwajowe dla pojazdów uprzywilejowanych i komunikacji zbiorowej. Tak już kiedyś było. Torowiska zajmują kupę miejsca, a przecież mogą być wkomponowane w pas jezdni.

    • 1 0

  • Czy to są opinie na temat prezydenta?

    Chyba pomiliłem temat...
    ale jestem przeciw pedałom!

    • 0 0

  • mysl techniczna rodem prl

    Pomijajac fakt iz skrzyzowanie na podwalu, 3 poziomowe, jedyne na ktorym istnieje mozliwosc kolizji...
    Zamiast to przebudowac, to jeszcze dowala bus pas...
    Wystarczy zoobaczyc co tam sie codziennie dzieje,
    albo gdy 1 pas jest zablokowany np przez zepsuta ciezarowke...
    korek zaczyna sie w zasadzie juz na elblaskiej

    • 0 0

  • nowy bajer

    na nowe wybory zenujace a unia nie zaplaci za nowe drogi ktore tego nie zrobily i znow trzeba bedzie zwracac dotacje unijne

    • 1 0

  • A co to zmieni ?

    A niech ktoś pomyśli co to zmieni skoro wspomniane ulice nie korkują się z powodu dużej liczby samochodów tylko źle zaplanowanych skrzyżowań.
    Co da dodatkowy bus-pas skoro np na skrzyżowaniu pod Zieleniakiem światła i tak skutecznie wstrzymają przepustowość ruchu ? Podobnie sytuacja ma się z drugim korkiem -gigantem - Podwale Przedmiejskie i Okopowa - 3 poziomowe skrzyżowanie skutecznie zablokowane bo jest tylko 1 pas dla skręcających do Centrum. - Kolejny "węzełek" Hucisko - też stanowi w godzinach szczytu prawdziwy węzeł na przepustowej arterii miasta. Może pójść w tę stronę i wprowadzić inteligentne zarządzanie sygnalizacją świetlną zamiast malować dodatkowe, bezsensowne pasy na jezdni ?

    • 1 0

  • Brawo dla pomysłu (1)

    Mieszkam na Starym Mieście, i przesiądę się na autobus jeśli odcinek od Łąkowej do Wz będzie jechał 2 minuty , a nie 15 jak obecnie. Teraz to wolę wygodniej samochodem.

    Jak rozsądnie zaprojektować te dwa pasy to samochody wcale nie będą jechać dłużej. , bo krytyczne jest skrzyżowanie, a nie sama droga.

    • 3 0

    • Stare Miasto jest stare tylko z nazwy.

      Nie mylić z Głównym Miastem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane