• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • to chory pomysł, zakorkują miasto jeszcze bardziej (6)

    chory pomysł, nie mamy dróg aby sie bawić w takie debilizmy

    • 5 2

    • punkt G (5)

      A gdzie chcesz te drogi budować? Na dachach, w tunelach? Wyburzać domy w Gdańsku?

      • 4 0

      • napewno bus pas pogorszy sprawę (4)

        jak w wawie, jakie były tego efekty widzieliśmy w tv, jak w krakowie zrobić - strefy , gdzie nie można wjeżdzać oprócz tych którzy wykupią karte, mieszkańców,zaopatrzenia,firm tam pracujących - reszta won z centrum. tylko to pomoże rozładować część ruchu

        • 1 0

        • punkt G (3)

          A widzisz. Zaraz się znajdzie ktoś kto skrytykuje pomysł wyrzucenia ruchu z centrów miast, tak jak ty nie chcesz buspasó, tak ktoś zawsze będzie chciał dojechać do centrum i będzie uważał, że mu się to należy. Tacy są ludzie. Korki są i będą coraz większe, czy będą buspasy, czy będą zakazy, czy nie.

          • 0 0

          • pochodze z krakowa i tam sobie z tym poradzili (2)

            korki są dalej,będą ale zawsze mniejsze, tam są strefy a,b,c, - za wjazd,przejazd kara, - nie ma tłumaczenia że niewiedziałem(popuszczają tylko turystom) ludzie płakali ale sie nauczyli i przyzwyczaili, ja omijałem centrum po pierwszym mandacie, tam jeszcze tramwaje jeżdzą po ulicach , w gdańsku na szczęście jest osobny tor nie kolidujący z autami. Jak zrobią zakaz wjazdu i przejazdu przez centrum to efekty bedzie widać szybko.To zaboli ale pomoże.

            • 0 0

            • punkt G

              Ale właśnie ja piszę o tym i zgadzam się. Ludzie będą zawsze biadolić, ale się przyzwyczają. Gdy w Gdyni rok temu wprowadzano w centrum miasta strefę płatnego parkowania, to większość się burzyła, że to zamach na swobody obywatelskie. A dziś jest spokój i miejsce można znaleźć. Niestety zawsze tak będzie. Chciałem tylko podkreślić, że jednym nie podobają się buspasy, innym strefy płatnego parkowania, a jeszcze innym i jedno i drugie.

              • 0 0

            • fajnie macie w Krakowie ....

              ... możecie ominąć centrum, niestety w gdańsku nie mogą położyć mostu na wysokości ul. Wałowej lub wykopać tunelu pod Martwą Wisłą i nie ma jak ominąć centrum. Mam nadzieję, że zmieni się to jak budyń wykipi...

              • 0 0

  • urzędasy to debile jednak

    naprawcie drogi złodzieje najpierw

    • 3 1

  • Pomysł świetny ale

    Przecież to nic nie da.
    Podwale Przedmiejskie - jeżeli zrobimy bus pas na odcinku Długie ogrody - Zbytki zabierając pas prawy to samochody będą stały na pasie środkowym (te co chcą skręcić w prawo) i zablokują ulicę dalej. Korek się będzie zaczynał już na wysokości ul Głębokiej więc autobusy to co zyskają na Podwalu stracą na innych ulicach. Trzeba było pomyśleć wcześniej. Jak był remont torów tramwajowych na tej ulicy zakryć tory i autobusy mogłaby się po nich poruszać. Na całej długości ulicy jechały by wydzielonym pasem i nie stały by w żadnych korkach.

    Taką samą sytuację mamy na ulicy Wałach Piastowskich. Co z tego że będzie bus pas na krótkim odcinku jak autobus będzie stał w korku na Jana Z Kolna lub Wałowej. Nawet jak przejedzie szybko na Wałach to będzie stał przed dworcem. Tu tez można by było zakryć tory i jeździć po nich autobusami.

    Budowanie takiego systemu nie ma sensu. To tak jakby zbudować kawałek autostrady 20 km bez podłączenia jej do innych dróg i myśleć ze wszyscy będą chcieli ją jechać

    Specjaliści z BRG to mają taką wiedzę że ho ho

    .

    • 4 0

  • taksowki tez powinny kozystac (1)

    z pasow dla autobusow

    • 1 3

    • jak to wprowadzą, kupię sobie taksówkę

      • 0 0

  • zrobić strefy wjazdowe dla mieszkańców,pracowników, i zakaz przejazdu

    od 6 - 21 zakaz przejazdu przez centrum dla wszystkich bez zezwolenia - tak jak w krakowie( strefy a,b.c), mieszkańcy za darmo reszta płaci, dostawcy 5-10,itp. kraków dał sobie rade my też możemy

    • 2 1

  • nareszcie! czy to kolejny projekt i obiecanka????????

    • 0 0

  • ?????

    Zamiast budować nowe drogi, poszerzać istniejące..... u nas zamaluje się pół ulicy dla busów. Szopka i MIŚ, już nie ma po czym jeździć w tym mieście a ludzi chce władza do wagonów wtłoczyć (autobusów).
    Oczywiście wielu samorządowców jeździ do pracy taxówkami więc im buspasy napewno się przydadzą.

    • 0 0

  • Na podwalu przedmiejkim ??...

    .... zabiorą jeszcze pas ?? w normalny dzień korek w godzinach szczytu sięga prawie do Bramy Żuławskiej - teraz będzie do mostu na przeróbce... nieźle pomyślane, tylko ciekawe kto za to weźmie pieniądze (za pomysł) ????

    • 3 0

  • szybkosc...

    pomyslow i realizacji w tym miescie to zenada...latajcie dziury patalachy

    • 1 0

  • A na Trakcie Św. Wojciecha???

    A na Trakcie św. Wojciecha też będą bustrasy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane