- 1 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (652 opinie)
- 2 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (40 opinii)
- 3 Można tanio budować mieszkania? (95 opinii)
- 4 Zniesiono zakaz wstępu do lasu w Gdyni (54 opinie)
- 5 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (43 opinie)
- 6 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (67 opinii)
Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni
Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Ładowanie tylko w zajezdni
Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.
- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).
Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:
- w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
- znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
- wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
- w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.
Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.
Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Co roku nowe autobusy elektryczne
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.
Miejsca
Opinie (421) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-04 13:28
Do 2030 roku, komunikacja miejska w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, ma być zeroemisyjna. (2)
Więc idziemy w dobrym kierunku.
- 5 11
-
2022-02-06 01:28
Nie, nie idziemy. Mamy jeszcze 8 lat. Poczekajmy. Wymieñmy tabor na wodorowy zamiast teraz kupować elektryki i za chwilkę je zlomować.
- 0 0
-
2022-02-06 10:51
ma być, bo urzędol tak powiedział?
Tylko raz w historii ludzkości "słowo stało sie ciałem"
A to i tak nie wszyscy w to wierzą...- 0 0
-
2022-02-04 13:32
Ten moment, (1)
kiedy żądasz minimalnego zasięgu 180 kilometrów i jednocześnie zakładasz że wozy będą ładowane TYLKO na zajezdni. Ale czego się nie robi dla ustawiania przetargów pod Mercedesa (który wypadł najgorzej ze wszystkich testowanych przez GAiT elektryków jeśli chodzi o zasięg)...
No chyba, że firma zakłada kupienie pojazdów wykorzystywanych tylko na dodatkach XD- 7 1
-
2022-02-04 13:37
A na dodatek
najważniejszym kryterium w przetargu jest cena. Dlaczego jakikolwiek producent miałby zaoferować pojazd o większym zasięgu, skoro to kryterium jest o wiele mniej ważne od kryterium ceny? Baterie też swoje kosztują
- 1 0
-
2022-02-04 13:35
Jaki jest zasięg latem jak jest 20 stopni a jaki jak jest zima i - 10? Oraz to samo po 5 latach użytkowania.
- 10 1
-
2022-02-04 14:05
Jak zawsze urzędnicy Gdańska kłamią bo autobusy elektryczne Gdańsk kupuje jako ostatni w Polsce!!
Elektryki kursują w wielu miastach Polski od kilku lat!! W Gdańsku wrecz twierdzili ze sa niepotrzebne! Ale weszła dyrektywa UE która władze Gdańska zmusiła do zakupu takich autobusów!
- 5 2
-
2022-02-04 14:06
Zamiast spalin będziemy mieć inny kłopot - zużyte akumulatory. (4)
Dodatkowo koszt wymiany i złomowanie całości pojazdu w przypadku stłuczki. Grozi nam brak energii elektrycznej ale co tam, kto by się tym przejmował, ważne aby podążać z modą.
- 11 4
-
2022-02-04 14:29
to niejest dzbanku moda ale takie są wymagania Brukseli inaczej Gdańsk musiał by płacic kary (1)
- 2 4
-
2022-02-04 17:26
A, nasi się na to zgadzają jak takie osły? Prawdziwy patriota miałby gdzieś jakąś śmieszna Brukselę i jej kary, ale takich ludzi nie ma na polskiej scenie politycznej.
- 3 1
-
2022-02-04 14:35
Skoro grozi nam brak energii to może w końcu zbudujmy ten atom, zamiast ograniczać zużycie?
- 1 0
-
2022-02-04 21:00
Moda ? Jaka moda koleś ? A problem składowania akumulatorów to twój problem ?
- 0 2
-
2022-02-04 14:18
No pięknie
Teraz to już żaden autobus nie przyjedzie na czas... Będą padać jak muchy zwłaszcza w zimę. Ten cały zakupiony tabor będzie przeznaczony na jedną linię
- 6 2
-
2022-02-04 14:24
Ukraińcy bedą mieli czym jeździć do pracy
- 6 1
-
2022-02-04 14:24
Już nie mam o czym pisać...
Wszystko przeciw już napisano, tym razem beze mnie.
- 2 1
-
2022-02-04 14:26
Elektryki to ściema producentów (1)
Spaliny to 16 % zanieczyszczeń. Ponad 60 % zanieczyszczeń to pył że ścierających się opon, asfaltu i klocków hamulcowych. Ciekawe ile Lisicki dostał prowizji.
- 10 2
-
2022-02-04 14:30
Tobie najwyrazniej ktos mózg wytarł :)
- 2 3
-
2022-02-04 14:29
Wow
Szok czysta energia ale nie w pl
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.