• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Do 2030 roku, komunikacja miejska w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, ma być zeroemisyjna. (2)

    Więc idziemy w dobrym kierunku.

    • 5 11

    • Nie, nie idziemy. Mamy jeszcze 8 lat. Poczekajmy. Wymieñmy tabor na wodorowy zamiast teraz kupować elektryki i za chwilkę je zlomować.

      • 0 0

    • ma być, bo urzędol tak powiedział?

      Tylko raz w historii ludzkości "słowo stało sie ciałem"
      A to i tak nie wszyscy w to wierzą...

      • 0 0

  • Ten moment, (1)

    kiedy żądasz minimalnego zasięgu 180 kilometrów i jednocześnie zakładasz że wozy będą ładowane TYLKO na zajezdni. Ale czego się nie robi dla ustawiania przetargów pod Mercedesa (który wypadł najgorzej ze wszystkich testowanych przez GAiT elektryków jeśli chodzi o zasięg)...
    No chyba, że firma zakłada kupienie pojazdów wykorzystywanych tylko na dodatkach XD

    • 7 1

    • A na dodatek

      najważniejszym kryterium w przetargu jest cena. Dlaczego jakikolwiek producent miałby zaoferować pojazd o większym zasięgu, skoro to kryterium jest o wiele mniej ważne od kryterium ceny? Baterie też swoje kosztują

      • 1 0

  • Jaki jest zasięg latem jak jest 20 stopni a jaki jak jest zima i - 10? Oraz to samo po 5 latach użytkowania.

    • 10 1

  • Jak zawsze urzędnicy Gdańska kłamią bo autobusy elektryczne Gdańsk kupuje jako ostatni w Polsce!!

    Elektryki kursują w wielu miastach Polski od kilku lat!! W Gdańsku wrecz twierdzili ze sa niepotrzebne! Ale weszła dyrektywa UE która władze Gdańska zmusiła do zakupu takich autobusów!

    • 5 2

  • Zamiast spalin będziemy mieć inny kłopot - zużyte akumulatory. (4)

    Dodatkowo koszt wymiany i złomowanie całości pojazdu w przypadku stłuczki. Grozi nam brak energii elektrycznej ale co tam, kto by się tym przejmował, ważne aby podążać z modą.

    • 11 4

    • to niejest dzbanku moda ale takie są wymagania Brukseli inaczej Gdańsk musiał by płacic kary (1)

      • 2 4

      • A, nasi się na to zgadzają jak takie osły? Prawdziwy patriota miałby gdzieś jakąś śmieszna Brukselę i jej kary, ale takich ludzi nie ma na polskiej scenie politycznej.

        • 3 1

    • Skoro grozi nam brak energii to może w końcu zbudujmy ten atom, zamiast ograniczać zużycie?

      • 1 0

    • Moda ? Jaka moda koleś ? A problem składowania akumulatorów to twój problem ?

      • 0 2

  • No pięknie

    Teraz to już żaden autobus nie przyjedzie na czas... Będą padać jak muchy zwłaszcza w zimę. Ten cały zakupiony tabor będzie przeznaczony na jedną linię

    • 6 2

  • Ukraińcy bedą mieli czym jeździć do pracy

    • 6 1

  • Już nie mam o czym pisać...

    Wszystko przeciw już napisano, tym razem beze mnie.

    • 2 1

  • Elektryki to ściema producentów (1)

    Spaliny to 16 % zanieczyszczeń. Ponad 60 % zanieczyszczeń to pył że ścierających się opon, asfaltu i klocków hamulcowych. Ciekawe ile Lisicki dostał prowizji.

    • 10 2

    • Tobie najwyrazniej ktos mózg wytarł :)

      • 2 3

  • Wow

    Szok czysta energia ale nie w pl

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane