• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Czy też będą drastyczne cięcia rozkładów jazdy przez elektryki?

    Czy w Gdańsku po wprowadzeniu elektryków zamierza się wprowadzić tak jak to miało miejsce w Gdyni drastyczne cięcia rozkładów jazdy? Jeżeli tak to mieszkańcy nie chce mieć elektryków.

    • 10 1

  • (3)

    Linia 112. 240 km na jedną zmianę. Czyli po 2 kursach - 120 km - autobus będzie musiał zjechać do bazy bo prądu zabraknie . I wtedy drugi wyjedzie na następne 120 km. Czyli 4 autobusy na dwie zmiany od 4.30 do 23.00 . I ten ranny autobus będzie czekał do wieczora aby naładować się nocnym czyli tańszym prądem . Bo tak mówili z GAiTu . Czyli trzeba kupić ok 800 autobusów aby spokojnie zastąpić obecne 200. Logika i ekonomia godna Barei.

    • 23 2

    • koniaczku?

      • 3 1

    • Tam pojadą diesle. Elektryki tylko na dodatki

      • 0 2

    • Na 112 czy 186 raczej elektryków nie wyślą. Aż tak głupi chyba nie są.

      • 1 1

  • Kupować tylko elektryki, bo są eko. (4)

    • 6 17

    • Są całkowitym przeciwieństwem eko (3)

      Prąd pochodzi z węgla, baterie są z rzadkich surowców i trzeba będzie je wymieniać co kilka lat, kosz każdego przejechanego kilometra jest droższy, nigdy nie zwrócą CO2 jakie zostało poświęcone na nich wyprodukowanie (w porównaniu do tradycyjnych autobusów), bo do tego czasu się rozpadną.

      • 5 2

      • I jeszcze jesteś strasznie na czasie w dziedzinie nowości ze świata nauki pracującym nad stałym (2)

        polepszaniem e-pojazdów ?

        Widzisz, nie jesteś na czasie, bo jak widać nie zająknąłeś się na temat najnowszego przełomowego odkrycia - rozwiązania problemu o wiele tańszym od litu sodem, a konkretnie problemu występowania tak zwanych dendrytów.

        Zatem nowe akumulatory nie będą już litowo-jonowe tylko dużo tańsze sodowo-jonowe.

        Kolejną twoją bzdurą jest "rozpadnięcie się" e-autobusu. Aha, z góry zakładasz zastosowanie gorszych materiałów co do konstrukcji pojazdu ? Podwozia, nadwozia itp ?

        Zatem nie można ciebie koleś i tobie tutaj podobnych traktować poważnie, skoro nie potrafisz przyjąć do wiadomości postępu w tej branży.

        Wbij se do łba - każdego ranka do pracy w dziesiątkach tysięcy ośrodków badawczych (akademickich i przyfabrycznych) wszystkich gałęzi nauki udają się miliony ludzi, gdzie ich obowiązkiem jest stałe polepszanie wszelkich produktów a nie siedzenie na 4 literach i popijanie non stop kawki przeplatane z wyjściami na papieroska.

        Jak np. w branży telefonów, w tym komórkowych. Co mieliśmy tu 25 lat temu, a co mamy obecnie.

        To samo ludzie pracujący nad pojazdami elektrycznymi - biorą kasę za ich ciągłe poprawianie.

        • 0 2

        • Wojtek (1)

          Przestań z tą propagandą.Wiem że ci za to płacą ale rzeczywistości nie zaczarujesz.Nie mieszaj w ten temat walki pis z po i na odwrót,bo to nie o to chodzi.Te autobusy będą na węgiel
          I tyle.Wydaje mi się ze nazywasz sie naprawde maciej lisicki

          • 2 0

          • Brawo !

            • 0 0

  • prawdziwy wysp prawdziwych znawców elektromobliności (2)

    • 10 1

    • można by się z tobą zgodzić (1)

      gdyby nie fakt, że zakupy w imieniu gdańszczan, robią urzędnicy, ktorrzy nawet forumowej wiedzy nie posiadają.
      Bo liczy się tylko że będziemy pierwsi, eko, modni i w tv, pani ola zrobi sobie zdjęcie, a zapłacą i tak mieszzkancy.

      • 1 5

      • Forumowa wiedza ? Ty koleś nie ośmieszaj się. Ty tym forum nie zastąpisz akademickich i

        przyfabrycznych ośrodków badawczych rozsianych po całym świecie.

        • 1 1

  • Jest tego plus. Jako elektryki

    Będą mogły korzystać z buspasow. Szach mat gdańszczanie . Urzędnicy to tęgie umysły nie ma to tamto.

    • 8 2

  • Niech Gdańsk będzie mądrzejszy od Gdyni (1)

    I się wstrzyma z tym zakupem

    • 6 4

    • I tak już podwyżki są przesadzone, a pewnie ZTM nie daj Boże wyskoczy nagle z cięciami w rozkładach.

      • 1 1

  • Węglem są ładowane!

    Czyli to takie drogie parowozy tyle że nowoczesne jak w Back to the future 3

    • 8 1

  • Super, super

    A w przetargu i tak kryterium cena 100%.

    • 6 0

  • MAN, Mercedes a tymczasem ciągle mamy w Polsce Solarisa... (2)

    Który wygrywa przetargi za granicą, ale coś nie może się przebić w Gdańsku. Dziwne to i zastanawiające pod kątem kosztów takiej inwestycji.

    • 11 2

    • Solaris nie startuje w przetargach. Zresztą stoją bo pracownicy strajkuja

      • 1 1

    • Solaris który po dwóch latach rdzewieje. Mercedes, który na równej nawierzchni łomocze. Chyba tylko MAN zostaje choć to i tak już nie te autobusy co kiedyś.

      • 0 3

  • (1)

    co by nie zrobil bedzie zle! nie robmy nic!!!!!

    • 5 1

    • Słusznie. Wolał bym żeby Pani Prezydent nie robiła nic. Bo teraz to zwyczajnie szkodzi.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane