• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Durne projekty z publicznych pieniędzy (6)

    Artykuł informacyjny był kilka dni temu i nikt z magistratu nawet nie zareagował na ogrom dobrych komentarzy, które rzetelny opisywały minusy tego "projektu"

    • 24 3

    • (3)

      właśnie , przecież to z naszych podatków są finansowane fanaberie urzędników

      • 3 2

      • Od kiedy to władze w Gdańsku słuchają się głosu mieszkańców? (2)

        Oni przecież wiedzą lepiej. Chociaż wyborcy też nie są bez winy, kto od tylu lat głosuje na tę samą ekipę?

        • 4 2

        • Od kiedy to urzędnicy mają słuchać mądrali i pieniaczy z tego forum pyszałku ? (1)

          • 1 1

          • to po co ty tu non stop siedzisz

            i trujesz na forum ?

            • 1 0

    • Ty nie ośmieszaj się koleś !!! Od kiedy to urzędnicy mają słuchać zwykłych pieniaczy z tego forum ? (1)

      Zejdź na ziemię pyszałku.

      • 1 2

      • to nie sa "pieniacze z forum"

        to jest opinia publiczna.

        • 0 0

  • LPG i CNG to są alternatywy, ewentualnie wodór a nie prad (1)

    • 15 1

    • To są alternatywy koleś ? Spaliny i smog ? Nie ośmieszaj się.

      • 0 1

  • (1)

    Autobusy powinny jeździć rzadziej. Powinny jeździć wolniej. Powinny jeździć drożej. Powinniśmy płacić za elektryki dwa razy drożej. To wszystko aby naczelnicy mogli sobie taniutko latać z szoferami po pustych drogach. Tak nam dopomóż Bóg.

    • 14 4

    • Zwłaszcza jak ktoś jedzie gratem np na 154 ale musi dopłacić bo gdzieś tam na innej brygadzie czy linii kursuje elektryk. XD

      • 0 0

  • Już niedługo - "nie stać mnie na jazdę komunikacją miejską, dlatego jeżdżę samochodem" ... (1)

    • 16 1

    • Taa auto 150tys a miesięczny 99

      • 2 0

  • Redakcjo

    A gdzie informacja, którą można znaleźć na oficjalnym profilu GAiT na FB, a mianowicie że firma wymaga od dostawcy pełnej sprawności akumulatorów przez 10 lat?

    • 8 0

  • Elektrobusy to bzdura

    Ktoś wymyślił trolejbus, ale droższy i mniej ekologiczny. Będzie na co wydać nadmiar kasy z budżetu. Oh wait...

    • 10 2

  • Autobusy przyjadą na czas, ale ....

    energa nie podłączy na czas :D także pewnie nie pojeździmy nimi w przyszłym roku :D

    • 9 0

  • Najważniejsze, że wygląda luksusowo i ekologicznie! A ludzie w centrum miasta nadal w piecach palą, bo przyłączyć do CO nie ma komu i za co!!! Wstyd Gdańsk!!

    • 16 1

  • w tekście brakuje konkretnej liczby jeśli chodzi o zasięg (2)

    a jest tylko wzmianka "miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg" - równie dobrze mogą przejechać na jednym ładowaniu 80 km i to będzie dla miasta satysfakcjonujące?

    • 13 1

    • Dlatego takie zapisy są w warunkach przetargu

      • 1 0

    • dla urzędników na pewno, oni nie jeżdzą miejską komunikacją

      • 3 1

  • A co, na ładowarki nie starczy?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane