- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (74 opinie)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (79 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (640 opinii)
- 4 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (108 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (316 opinii)
- 6 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (99 opinii)
Gdańsk da więcej czasu na wymianę szyldów
porównać
Gdańsk zamierza przedłużyć dwuletni okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej tym firmom, które muszą wymienić swoje szyldy. Chodzi o pomoc przedsiębiorcom dotkniętym trudnościami finansowymi w związku z pandemią koronawirusa, którzy dopiero teraz rozpoczęli dostosowywanie swoich szyldów do wymagań dokumentu. Urzędnicy deklarują, że pozostałe wymagania uchwały będą obowiązywały jak zapowiadano - od 2 kwietnia.
Teraz z podobną inicjatywą, ale jedynie w zakresie szyldów, wychodzą władze Gdańska, o czym poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej dot. pakietu wsparcia dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem.
- W tej chwili pracujemy nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi, głównie w zakresie szyldów. Chcemy, by vacatio legis na szyldy zostało przesunięte na kolejny rok. Nie chcielibyśmy z powodu szyldów dokładać dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Prace nad uchwałą krajobrazową od początku?
Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób włodarze pod względem prawnym zmienią termin, który jest "na sztywno" zapisany w uchwale przyjętej dwa lata przez Radę Miasta Gdańska.
Co do zasady procedura sporządzania uchwały krajobrazowej jest zbliżona do planów zagospodarowania. Jej zmiana wymaga zatem powtórzenia całego procesu konsultacji społecznych, które będzie niezmiernie trudno przeprowadzić w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego (obecnie odwołano nawet dyskusje publiczne nad projektami planów zagospodarowania).
Kolejna obawa o unieważnienie całej uchwały krajobrazowej
Podczas pracy nad obecnym dokumentem wniesiono 313 uwag oraz 12-krotnie próbowano unieważnić ją na drodze sądowej. Dokument bezskutecznie próbował również unieważnić wojewoda pomorski, Dariusz Drelich, zaś na szczeblu krajowym rozpoczęto prace nad całkowitą likwidacją ustawy regulującej reklamy (prace zostały tymczasowo wstrzymane przed ostatnimi wyborami).
- Działania Gdańska są obarczone bardzo dużym ryzykiem całkowitego unieważnienia uchwały, o co z pewnością będą zabiegały firmy branży reklamowej. Przedsiębiorcy o potrzebie dostosowania szyldów wiedzieli od pięciu lat, gdy zapowiedziano jej wprowadzenie w Gdańsku. Zamówienie i produkcja szyldu zajmują więcej niż dwa tygodnie, które zostały do wejścia w życie postanowień uchwały. Na decyzji miasta skorzystają zatem wyłącznie ci, którzy od samego początku nie zamierzali przestrzegać zapisów uchwały krajobrazowej - ocenia działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Warto dodać, że uchwała krajobrazowa nie nakazuje wymiany szyldów, lecz demontaż nośników niezgodnych z zaleceniami. Tymczasowo można zatem umieścić informacje o prowadzonej działalności np. w formie informacji na szybie - oczywiście zgodnie z treścią uchwały.
Sopot bez zmian, Gdynia nadal bez uchwały krajobrazowej
Podobnych zmian jak w Gdańsk nie planuje wprowadzać obecnie Sopot.
- Obecnie mieszkańcy nie zgłaszają nam konieczności zmiany tego terminu. Jesteśmy w trochę innym położeniu niż Gdańsk, ponieważ termin na dostosowanie szyldów mija w czerwcu br. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i nie wiemy, co przyniesie najbliższa przyszłość - mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przyjąć uchwałę inicjującą proces sporządzania. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia zwołanie jakiejkolwiek sesji Rady Miasta.
Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Miejsca
Opinie (136) 6 zablokowanych
-
2020-03-20 21:38
Lepsza ładna reklama niż brzydka elewacja
Gratuluje Wam esteci. Zobaczycie jak zdejmą reklamy, jak wyglądają te wasze oczekiwane elewacje. Szare, brudne, pokryte zgnilizna. W internetach se reklamy wyłącznie
- 3 10
-
2020-03-20 21:33
Napis "Sklep spożywczy" to też reklama
Taki napis to też reklama - okazuje się a przepis tak sprytnie napisany jakby pod zamówienie Amerykańskiej" Żabki" łącznie z kasetonem o grubości 3 cm !!! Grubsze są niezgodne z przepisami !!!
Fajne wsparcie dla ledwo zipiących polskich sklepów iświetna informacja o tym fakcie bo na pewno 99% o tym nie wie że ich dotyczy ten problem ! No tak ale każdy Polski właściciel jeździ co najmniej Q7 albo innym najnowszym Mercedesem- 8 2
-
2020-03-20 21:18
Wyraźnie widać że ludzie nie mają pojęcia czego dotyczą te obostrzenia - myślą że to da po kieszeni wielkim reklamowym firmom a
tu niestety po kieszeni dostanie niemal każdy, nawet najmniejszy biznes - osiedlowy mikro spożywczak, fryzjer, kosmetyczka itp itd ze starym szyldem który nie spełnia restrykcyjnych obostrzeń uchwały.
- 7 3
-
2020-03-20 21:02
Kto od tej syfiastej branży dostał w łapę? (1)
- 7 2
-
2020-03-20 21:15
Jakiej branży? Fryzjerskiej, mięsnej czy garmazeryjnej?
Mowa o szyldach na praktycznie każdym biznesie - nawet w osiedlowym spozywczaku który musi teraz zmieniać szyld (na szczęście dali mu dodatkowy rok)
- 2 0
-
2020-03-20 20:12
Szarak ma kilka dni na opłacenie mandatu.
A tutaj nie mogą sobie poradzić z reklamami. Państwo z dykty- 7 1
-
2020-03-20 19:54
Bloki na Przymorzu pomalowane
- 4 0
-
2020-03-20 19:52
Mieli dużo czasu!!!!
teraz zasłaniają się wirusem!!!!
- 8 2
-
2020-03-20 18:06
Nie kopie się leżącego (3)
Dla tego decyzja jest bardzo dobra i jeśli ktoś twierdzi inaczej to powinien się nad sobą zastanowić. Nie mam żadnego sklepu ani biznesu więc mnie to nie dotyczy ale mam w sobie odrobinę empatii by rozumieć że to nie czas na teksty typu "mieli tyle czasu..."
- 3 10
-
2020-03-20 18:13
(2)
1. Czy wszystkie sklepy ponoszą straty? nie
2. Czy jak ktoś wydał kasę i dostosował się do przepisów i jest teraz "mniej widoczny" niż konkurencja, jest frajerem? Tak- 3 3
-
2020-03-20 18:55
Jak to było, pies ogrodnika?
- 1 0
-
2020-03-20 18:31
Kto dostosował się do uchwały ma już jedno zmartwienie (i koszt) z głowy
Nie jest frajerem bo ci co jeszcze tego nie zrobili, jak nie teraz to za kilka miesięcy i tak poniosą koszt demontażu/wymiany szyldu.
- 2 2
-
2020-03-20 18:16
Wróćmy do czasu komuny bezie szaro i brzydko a sklepy pomalować na niebiesko i okratować .A zadowoleni będą ci co piszą takie
- 7 7
-
2020-03-20 18:06
czyzby internetowy portal dogadal sie z miastem by zlikwidowac konkurencje w miescie?
miasto swoje reklamy zostawia. portal podobnie. dalej smiecicie tylko jako monopololisci.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.