- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (55 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (284 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (116 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (313 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Gdańsk: zmiany w komunikacji miejskiej
Od początku przyszłego tygodnia pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku czeka sporo zmian. Jedną z nowości jest więcej połączeń autobusowych przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, czy wydłużenie linii tramwajowej nr 5 z Nowego Portu do Zaspy. We wrześniu na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi zatrudnieni i szkoleni przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
W nowych serwisach ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia czeka sporo udogodnień związanych z podróżowaniem komunikacją miejską w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Informacje wyświetlane na tablicach przystankowych dostępne są zarówno w klasycznej wersji stron ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, jak i na mobilnych urządzeniach oraz w darmowych aplikacjach Trojmiasto.pl
Poprzez wyszukiwarkę przystanków można znaleźć każdy gdański i gdyński przystanek oraz sprawdzić jego konkretną lokalizację na mapie.
Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać i sprawdzać rozkłady lub najbliższe odjazdy.
Planowanie podróży stało się łatwiejsze dzięki podglądowi trasy wybranej linii.
Nowością jest możliwość sprawdzenia przesiadek na wybranym przystanku.
W tym roku wyzwanie przed Zarządem Transportu Miejskiego i przewoźnikami jest jednak szczególne, bo od początku lipca dzieci i ucząca się młodzież może korzystać z transportu zbiorowego bez opłat. Odczuwalne będzie to dopiero od poniedziałku 3 września, gdy rozpocznie się nowy rok szkolny.
Aby podołać zadaniu i realizować umowę przewozową bez szkody dla pasażerów, ZTM jeszcze przed wakacjami podpisał nowe umowy z BP Tour i PKS Gdańsk na obsługę linii, których GAiT obsłużyć nie był w stanie. Głównie z powodu braku kierowców, z czym spółka mierzy się od kilku miesięcy (o efektach jej starań piszemy na końcu artykułu).
Pierwsze zmiany od 3 września
- Większość zmian i decyzji podyktowana jest rozmowami z mieszkańcami. W wielu kwestiach otrzymujemy od nich prośby i sugestie i staramy się na nie reagować - wyjaśniał powody wprowadzonych zmian Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.
Na linii 130 łączącej Jasień z centrum Gdańska mają pojawić się pojazdy przegubowe, bo pasażerowie narzekali na przepełnione autobusy. Dogęszczone rozkłady mają też odciążyć linie jeżdżące na Orunię (154, 162), a zmiany na liniach 156 i 255 poprawić połączenie z nową szkołą w Kowalach.
Kolejne zmiany nastąpią 8 września, gdy ruszy remont torowiska tramwajowego na Stogach. Linia 158 zostanie wydłużona przez osiedle do Stogów Plaża. Z kolei linia tramwajowa nr 9 zostanie przedłużona z Przeróbki do Stogów Pasanil.
- Dzięki tym zmianom mieszkańcy zyskają codzienne bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem, a po zakończeniu remontu obsługę tej linii nowoczesnym taborem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Lepsza komunikacja przy biurowcach
Sporo zmian nastąpi wraz z rozpoczęciem roku akademickiego. Do tego czasu do ruchu autobusowego ma zostać przystosowana ul. Cygańska Góra, co pozwoli na skierowanie w rejon UCK linii 115 i 131. ZTM chce też wydłużyć trasę linii 139 z Przymorza SKM do Wrzeszcza PKP, co ma na tym odcinku odciążyć linię 199 i przede wszystkim poprawić obsługę komunikacyjną biurowców na al. Grunwaldzkiej.
Inaczej pojedzie też tramwaj linii nr 5. Dotychczas kursował on między Nowym Portem a pętlą Strzyża PKM. Od drugiej połowy września linia zostanie wydłużona przez Oliwę i Żabiankę aż do Zaspy. To oznacza, że tramwaj od pętli do pętli będzie jechał ok. 60 min.
- O wydłużenie linii prosili nas mieszkańcy, dla których uciążliwe były przesiadki tuż przed samą Oliwą np. na linię 11. Dlatego między Strzyżą a Zaspą linia nr 5 zastąpi linię 11. Wydłużenie dodatkowo wzmocni dojazd do kampusu uniwersyteckiego czy kompleksu biurowców - dodaje Zomkowski.
Poleć pracownika do GAiT
We wtorkowej konferencji prasowej swoje plany na nadchodzące miesiące przedstawił też Maciej Lisicki, prezes GAiT. W miejskiej spółce od kilku tygodni trwają usilne starania o zatrudnienie nowych pracowników, bo firma wciąż zmaga się z wakatem ok. 70 kierowców autobusów.
- Obecnie jesteśmy na etapie zatrudnienia 6 nowych pracowników, kolejnych 6 osób jest w trakcie zdawania egzaminów i także 6 osób rozpoczęło nowy kurs. Dodatkowo w szkoleniach uczestniczy ok. 20 osób, a Gdański Urząd Pracy przeszkoli na nasze potrzeby 13 pracowników - wylicza Lisicki.
Aby poprawić efektywność procesu rekrutacji w spółce ruszył właśnie nowy program "Poleć pracownika". Każdy pracownik GAiT, który poleci do pracy kierowcę posiadającego uprawnienia do kierowania autobusami, dostanie premię w wysokości 700 zł brutto. Jeśli polecany pracownik przepracuje w firmie co najmniej 3 miesiące, osoba która go poleciła otrzyma kolejną premię, tym razem w wysokości 3600 zł brutto.
- Liczymy, że w ten sposób pozyskamy nawet kilkudziesięciu nowych kierowców. Program dopiero ruszył, więc na pierwsze efekty musimy trochę poczekać - przyznała Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Za to już od września na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi. Kilkudziesięciu kierowców spodziewanych jest w Gdańsku na początku przyszłego miesiąca.
Początek roku szkolnego na drogach (17 opinii)
Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.
Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg. Zobacz więcej
Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.
Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg. Zobacz więcej
Opinie (346) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-28 20:34
To jest jakaś ściema a nie zmiany. Od września będzie całkowity paraliż południa Gdańska. Ciekawe co ci d**ile zarządzający tym syfem zrobią.
- 55 8
-
2018-08-28 20:34
127
co że 127?
- 22 1
-
2018-08-28 20:36
Budyń rozwalił komunikację doszczętnie. Jego przydu*as Lisicki g*wno zrobi teraz, już macie po wyborach. Aż się zasmieje ba na głos po wyborach. Nie lubię Pisu ale budyń jeszcze gorszy.
- 45 10
-
2018-08-28 20:37
Że starego Chełmu nie mam jak się wydostać jako osoba niepełnosprawna - na Odrzańskiej nie dziala winda, autobusy zostały zlikwidowane. Proszę o informację w tej sprawie.
- 55 6
-
2018-08-28 20:40
5 wydluzona przez mieszkancow (1)
Od Mickiewicza 2jka w 10 minut jest Na przymorzu.
Z rana, Wyspiańskiego tak samo jest o wiele blizej nawet z opery gdzie już mamy 11stke z którą pokrywa się 5 w kierunku oliwy.
Dla mieszkańców Nowego Portu lepiej jechac 148 na Przymorze, Zaspa i Zabianke w 15 minut niż godzinę tramwajem wiec dla kogo ta linia?
Na odcinku Strzyza - Zaspa będzie wożone powietrze na 200%. zobaczycie
Wiekszej głupoty już dawno nie czytałem że na wniosek mieszkancow
A linia 11 na odcinku Opera - Zaspa nie jest obciazana , 5 natomiast nigdy nie jeździ pelna.- 31 16
-
2018-10-03 13:38
5 natomiast nigdy nie jeździ pełna.
Nie była pełna, bo zbyt szybko kończyła bieg. Jak ktoś jechał do Oliwy lub na Żabiankę to i tak się musiał przesiadać. Ale nie rozumiem: 5 zamiast 11??? Więc co to za polepszenie ????
- 0 0
-
2018-08-28 20:44
A nic w artykule o pozamykanych liniach? Byłby o wiele obszerniejszy artykul
130 jest wydłużone żeby się jej pozbyć i tłumaczyć to oddaniem linii A w razie czego nie mamy dlugich autobusów
5 absurd, 139 dubluje się że 199 która jest pelna i jezdzi pod samymi biurowcami, wiec zamiast zwiększyć częstotliwość 199 będzie wiecej pustych 139 które i tak nikogo nie woza a na wysokosci wita stwosza do Wrzeszcza (nowy odcinek autobusu) dubluja się z tramwajami 11, 12, 6..... brawo- 36 16
-
2018-08-28 20:45
Zmiany do d... (3)
Kiedy w końcu zostaną wprowadzone bilety na 10 min, żeby nie płacić za 3 przystanki 3,20 zł. Co za kretyni tam pracują w tym gait?
- 54 11
-
2018-08-28 20:47
(1)
Ja mam lepiej. Płacę tyle za dwa przystanki bo z Odrzańskiej nie ma opcji aby zejść do śródmieścia na skm. Poprostu nie ma tam żadnej trasy dla pieszych.
- 11 5
-
2018-08-28 21:07
Z Odrzanskiej masz 20min pieszo do SKM Srodmiescie. Przez serpentyne i odbijasz na Biskupia Gorke. Codziennie chodze ta droga do pracy.
Podobny czas jak tramwajem.- 11 0
-
2018-08-28 21:00
Proponuję bilet miesięczny.
- 6 5
-
2018-08-28 20:45
Wałęsa ogłosił swój plan modernizacji to od razu obecne władze się obudziły
i proponują swoje "zmiany".
- 28 8
-
2018-08-28 20:46
A co z linia 175 /189 (3)
Przed osiedlem kolorowym przy nowym przedszkolu są wiaty więc szykujecie autobus ale jaki może 189 ? ;)
- 16 4
-
2018-08-28 20:49
(1)
Fajne wiaty, ale na hokejowej tez sa
- 8 0
-
2018-08-28 21:59
Nie lepiej te wiaty dać gdzie jeżdżą autobusy np maćkowi, pastelowa,
- 0 3
-
2018-08-30 18:59
Cebulaki nie wydłużą. Mieszkańcy wnioskowali ale chyba dla ZTMu oni nie istnieją skoro rzekomo kontaktowali się z mieszkańcami i wzięli pod uwagę zmiany które są przedstawione wyżej.
- 1 1
-
2018-08-28 20:47
(1)
Za 5 tys na rękę i darmowe uprawnienia czy to na tramwaj czy autobus a nawet czołg jeśli będzie trzeba jeździć to mogę się podjąć pracy w GAiT. A tak to sobie zatrudniajcie obcokrajowców. Jak popitolą trasy i pojadą kij wie gdzie to się będzie dopiero działo.
- 32 10
-
2018-08-29 19:47
1200 euro to zarabia człowiek bez wykształcenia w cywilizowanym świecie: Irlandii, Holandii.
W Polsce nie licz na więcej niż 900-1000 euro.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.