- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (53 opinie)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (111 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (94 opinie)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (118 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (198 opinii)
- 6 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (199 opinii)
Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach
Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.
Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.
W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.
Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.
- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.
Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.
Kto może stracić, a kto zyska?
Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.
Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.
Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.
Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską na Morenie z ul. Jabłoniową na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.
Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej do Obwodnicy Trójmiasta . Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej . Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie .
Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej z Traktem św. Wojciecha . Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.
Miejsca
Opinie (160) 6 zablokowanych
-
2014-11-03 14:24
Południe rozwija się nie od dziś.
A oni dalej tylko śledzą i śledzą. I prześledzić dobrze nie mogą.
- 16 2
-
2014-11-03 14:27
(4)
Już dziś na połowie długości Havla stoi rano w korku. Myślisz że coś zyskasz jak zakorkuje się ją na całej długości ? Pomyślałeś co się stanie na Trakcie Św Wojciecha jak beztrosko skieruje się tam dwupasmową autostradę Małomiejską ?
- 10 13
-
2014-11-03 14:30
To proponuję zagłosować na pana "w następnej kadencji"
Na pewno będzie jak mówi.
- 4 1
-
2014-11-03 14:39
trezba było patrzeć na mapę jak kupowaliscie mieszkanie. Co z Bytowa lub Ostródy przyjechaliście? nie znaliście topografii miasta. szkoda nie utyskujcie teraz
- 8 7
-
2014-11-03 15:45
to rozbuduj trakt a nie pilnowanie własnych interesów radnych
- 2 3
-
2014-11-03 17:40
Jak tunel otworza to trakt sie troche odkorkuje
Jak tunel otworza to trakt sie troche odkorkuje
- 3 2
-
2014-11-03 14:37
A może wreszcie w starym gdańsku coś zrobicie?
Hallera to dramat
- 11 6
-
2014-11-03 14:38
(2)
dlaczego wieśniakom budowac drogi, w południowych dzielnicach - kowalach. często to już inne gminy Kolbudy lub Pruszcz Gdański. Oni u nas nie płacą podatków, nich im Kolbudy lub Pruszzc buduja . Róbcie Bulońską bo pomoże wszystkim . Resztę można wstrzymać. ja mieszkam na Bulońskiej
- 12 33
-
2014-11-03 14:44
Gdańsk nie ma możliwości budowania dróg w innych gminach, może tylko do granicy miasta.
- 16 1
-
2014-11-03 21:44
Kultura
Treść wypowiedzi świadczy o piszącym. Wieśniaki są wszędzie tyle ze Ci prawdziwi mają więcej kultury i szacunku do innych niż ten (ZEFIR) co napisał te bzdury . Z jakiej WSI ty pochodzisz???
- 7 1
-
2014-11-03 14:40
Idą wybory. Zrewidujecie prezydenta, a nie plany
Od 16 lat tej prezydentury wiadomo,m że to miasto rozwija się pod dyktatem deweloperów. No ale idą wybory, to sobie przypomnieli, że trzeba coś zrobić. Urząd ma to w do..opie, ale trzeba rzucić kiełbasę wyborczą. A co ze wspólnym biletem dla Trójmaista. Następne 16 lat trzeba czekać? Żałosne
- 18 6
-
2014-11-03 14:42
Gostyńska
A kiedy zaczną prace za obwonicą np. Nowa Gostyńska?
- 6 3
-
2014-11-03 14:54
Co to za kretyńskie nazwy w stylu "Nowa ..."? (4)
Nie ma już pomysłu na nazewnictwo ulic?
Jak jest"Nowa..." to się pytam - gdzie jest "Stara..."?
Ulica "Nowa kretyniowa".- 7 11
-
2014-11-03 14:59
Nowa Kocurmanowa....Psik! (2)
- 4 0
-
2014-11-03 15:09
A gdzie Stara Kocurmanowa? (1)
- 2 1
-
2014-11-03 15:19
Pewnie wpędzona do grobu wiecznym utyskiwaniem...
- 3 0
-
2014-11-03 15:03
Zenek, aleś kretyn
Przecież to nazwy technczne. Jak zbudują to nadadzą jej docelowa nazwę np./ Zenona Kocurmana
- 9 1
-
2014-11-03 14:57
Urzędnicy odkryli, że Gdańsk Południe się rozwija.....
Gratuluję!!! A teraz śmiało do kasy po premię za przenikliwość i zaangażowanie... ehhh.... Budyń.... Budyń....
Podsumowując: Nikt Ci nie da tego co Budyń Ci obieca!- 7 3
-
2014-11-03 15:02
Nowa Świętokrzyska potrzebna jak najszybciej (3)
Tutaj sytuacja jest znacznie gorsza niż na Malomiejskiej. Ta budowa będzie też dużo tańsza i sensowniejsza niż rozcinanie starej Orunii dwupasmówką plus wyburzanie wielu budynków.
- 23 12
-
2014-11-03 15:06
(2)
Możecie mieć rozbudowaną Świętokszyską pod warunkiem zakazu skrętu w Havla. Tam już dziś jest dramat wystarczający. Nie trzeba było wybierać mieszkania na wypizdowie.
- 9 13
-
2014-11-03 18:45
"Świętokszyską" to sobie zbuduj u siebie Knyszynie, albo w Piszu ;) słoju :P
Gdańszczanin
- 11 3
-
2014-11-04 08:47
ta
Havla to dramat polegający na skrzyżowaniu z Armii Krajowej i podwójnej sygnalizacji w odległości chyba 50 m - tam wystarczy 10 aut i już się korek generuje - w ogóle nie korzystam z tej drogi.Współczuje wam tego stania w korkach żeby dostać się do centrum:/ masakra.
P.S. CH ci do tego kto gdzie mieszkanie kupuje, niech sobie kupują gdzie im dobrze.- 1 3
-
2014-11-03 15:03
Inwestycje (2)
Dlaczego nikt z planistów oraz dziennikarzy nie porusza kwestii potencjalnego wiaduktu nad skrzyżowaniem Al. Havla, Łostowicka, Armii Krajowej? Przecież są tam od wielu lat usypane ziemne przyczułki z kawałkiem dwóch nitek asfaltu do bezkolizyjnego pokonywania krzyżówki tych ulic? Czemu nie dokończyć tego co już kiedyś zaczęto?
- 27 10
-
2014-11-03 15:12
Pewnie dlatego, że ludzie o tym decydujący mają trochę większą wiedzę niż ty jakie byłyby konsekwencje takiego wiaduktu. Korek do Groddecka zaczynałby się już od Chełmu. 20 minut stania minimum. Dramatycznie zakorkowałaby się Łostowicka i cała Morena. Generalnie wiadukt ten byłby dramatem i więcej przyniósłby szkody niż pożytku.
- 9 10
-
2014-11-03 15:59
Nie chcą robić, bo:
- wiadukt w stronę W tylko by zaszkodził sytuacji w centrum
- sam wiadukt w stronę Z nie pozwolił by zmienić organizacji ruchu/świateł w poprzek (Łostowicka/ Hawla)
W sumie na razie chciałbym zobaczyć te brakujące 50 m lewoskrętu z WZ do Havla...- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.