- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (242 opinie)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (66 opinii)
- 3 Oni będą teraz rządzić województwem (68 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (73 opinie)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (338 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (134 opinie)
Gdańska dolina bursztynowa
Województwo pomorskie i Gdańsk są największym i najsilniejszym na świecie ośrodkiem branży bursztynniczej. Według szacunków w branży tej działa ok. tysiąc firm zatrudniających ponad 10 tys. osób. Łączna wartość ich produkcji, w większości trafiająca na eksport, wynosi ok. miliarda złotych, co w tworzeniu Produktu Regionalnego Brutto stawia branżę bursztynniczą obok branży stoczniowej.
- Musimy podjąć natychmiastowe działania - mówi Mariusz Gliwiński, prezes Stowarzyszenia Bursztynników w Polsce - Konkurencja rośnie nie tylko na wschodzie, ale także na zachodzie. Włosi zaczynają produkować ekskluzywną biżuterię z bursztynem i jest im coraz bardziej obojętne, skąd pochodzą kamyczki.
Powstanie sprawnie funkcjonującej Bursztynowej Delty, uzależnione jest od podjęcia międzynarodowej promocji gdańskiego surowca, od kształcenia wykwalifikowanego personelu oraz uregulowania kwestii wydobycia i handlu.
Jeszcze w tym tygodniu prezydent Gdańska najprawdopodobniej podpisze zarządzenie w sprawie przetargów na wydzierżawienie gruntów pod wydobycie i poszukiwanie bursztynu, w tym przede wszystkim nieużytków w okolicy Stogów i Olszynki.
Bursztynnicy liczą na samorząd również przy tworzeniu szkół, w tym między innymi specjalistycznego kierunku na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz laboratorium certyfikującego autentyczność bursztynu przy Politechnice Gdańskiej. Pomoc władz jest także niezbędna w promocji "bałtyckiego złota".
- Bardzo poważnie zastanawiamy się nad nazwą stadionu powstającego z okazji Euro 2012. Muszę przyznać, że pomysł Amber Baltic Arena czy Amber Gdańsk Arena jest ciekawy - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Wniosek o dofinansowanie projektów bursztynnicy przygotują przy pomocy specjalistów z urzędu marszałkowskiego i IBnGR. Jeżeli dokumenty spełnią wszystkie wymagania, Bursztynowa Delta stanie się faktem jeszcze do 2013 roku.
- Liczymy, że dzięki naszej współpracy metropolia gdańska będzie kojarzona przede wszystkim z bursztynem - mówi Marcin Kapuściński, kierownik Centrum Klasteringu przy IBnGR w Gdańsku. - Jednak najpierw musimy wypromować tę markę, czyli po pierwsze powinniśmy stworzyć gdański warsztat bursztynu, po drugie gdański, oryginalny wzór biżuterii, a po trzecie centrum weryfikujące jakość tej marki. Tylko dzięki odpowiedniej promocji branża będzie zdolna do globalnej konkurencji.
|
Opinie (32) 5 zablokowanych
-
2007-06-25 20:58
czy to nie ten kochany IBnGR przewidywał że sama organizacja miss world w Polsce powiększy grono podążających do nas turystów o 5 milionów na kazdy rok?
- 0 0
-
2007-06-26 22:14
tak, tak wszystkiemu są winne krasnoludki, geje, cykliści ... i ci nieudacznicy z IBnGR
a tak poza tym to zgadzam się, że bardzo ważne jest rozwijanie i promowanie oryginalnego wzornictwa biżuterii z bursztynu; okazuje się jednak, że brakuje odpowiedniego kierunku na gdańskiej ASP i niektórzy bursztynnicy jeżdżą zgłębiać tajniki projektowania do Łodzi;
jeżeli zaś chodzi o surowiec, to rzeczywiście płynie on z Rosji i Ukrainy, ale w którymś momencie może się okazać, że ktoś uszczelni granice i zapanuje nad nielegalnym handlem; to tylko jedna z przyczyn, dla której warto myśleć o rozwijaniu i uporządkowaniu lokalnego wydobycia- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.