• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja potrzebuje reformy, a nie bezpłatnych przejazdów

Krzysztof Koprowski
12 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość. Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość.

Sytuacja w gdańskiej komunikacji miejskiej jest zła. ZTM ograniczył właśnie kursowanie trzech linii i zawiesił kolejną. Oficjalnym powodem jest "malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", nieoficjalnym - problemy miejskiego przewoźnika. Zamiast wdrożenia planu naprawczego w GAiT, mieszkańcy otrzymają bezpłatne przejazdy dla uczniów - pisze Krzysztof Koprowski.



W jaki sposób rozwiązać kłopoty w GAiT?

W poniedziałek (11 czerwca) Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany na liniach 108, 188, 154161. Na dwóch pierwszych dokonano korekty rozkładu (czytaj: autobusy jeżdżą rzadziej), zaś linia 154 funkcjonuje, jak w dni wolne od nauki szkolnej. Linia 161 została natomiast całkowicie zawieszona.

Oficjalnym powodem zmian jest "sukcesywnie malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", choć do końca zajęć szkolnych pozostały jeszcze dwa tygodnie.

Zmiany wprowadzane są w trybie nagłym. Ogłoszono je dopiero w czwartek, a rozkłady opublikowano w niedzielę. W poniedziałek część pasażerów była kompletnie zaskoczona, przychodząc na przystanek i licząc na kurs autobusu, którego już nie ma.

Nie ma kto jeździć autobusami, brakuje motorniczych



Nieoficjalną przyczyną zmian na wcześniej wymienionych liniach są coraz większe trudności miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Już teraz bywają dni, że nieobsadzonych zostaje 20-30 tzw. zadań, zaś do realizacji umowy z miastem brakuje ok. 70 kierowców i 10 motorniczych.

Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców? Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców?

Promocja bezpłatnej komunikacji zamiast jej reformy



Włodarze miasta zdają się zupełnie tym nie przejmować - wszak sami z komunikacji miejskiej praktycznie nie korzystają. Prezydent Paweł Adamowicz, w czasie gdy pasażerowie czekają na kolejny pojazd - widmo, pozuje do zdjęć z uczniami, promując tym samym uchwałę o zwolnieniu ich z opłat za przejazd komunikacją miejską.

Na ten cel w budżecie miasta bez problemu znaleziono pieniądze. W tym roku pochłonie on ok. 3,6-4 mln zł, zaś w kolejnym 9 mln zł. O dodatkowych pieniądzach dla kierowców i motorniczych nie słychać, podobnie jak o reformie GAiT-u.

Czytaj też: Darmowa komunikacja dla dzieci nie jest rozwiązaniem, a jedynie hasłem wyborczym

Najwyższa stawka za wozokilometr i najniższe wynagrodzenie



Choć GAiT otrzymuje od ZTM za każdy wozokilometr autobusowy 8,13 zł, obsługę kilku linii zleca prywatnemu przewoźnikowi PKS Gdańsk, płacąc mu za to 8 zł za wozokilometr. Ten z kolei, mimo niższej stawki za przewozy, płaci swoim kierowcom znacznie wyższe wynagrodzenie niż GAiT.

Jeszcze mniej, bo 5,79 zł za każdy wozokilometr, dostaje BP Tour, który obsługuje przewozy na liniach tzw. pakietu południowego i północnego, czyli do Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni. Tu także kierowcy mogą liczyć na wyższą pensję niż w GAiT.

GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące. GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące.
Należy zatem zastanowić się, dlaczego GAiT przy tak wysokiej stawce nie jest w stanie zaoferować lepszych warunków zatrudnienia niż pozostali przewoźnicy? Czy pieniądze, które dostaje z budżetu miejska spółka, wpadają do studni bez dna?

Mimo szumnych obietnic, pensje kierowców i motorniczych wzrosły tylko symbolicznie. Prezes Maciej Lisicki obiecując podwyżki zapomniał, że nie jest już politykiem, który rozliczany jest tylko co kilka lat przy urnie, a szefem zakładu pracy, w którym obietnice są weryfikowane co miesiąc, przy każdej wypłacie.

Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT

Kierujący od półtora roku spółką prezes dotąd nie ingerował w istotny sposób w działanie kadry kierowniczo-administracyjnej, związanej z firmą często nawet od kilkudziesięciu lat. To właśnie m.in. przekonanie jej członków o własnej nieomylności odbija się przede wszystkim na pracownikach najniższego szczebla, czyli kierowcach i motorniczych. To osoby prowadzące pojazd muszą nieraz dokonywać wyboru między wyruszeniem w trasę niesprawnym autobusem czy tramwajem, a dobrowolnym odejściem z pracy w myśl zasady, że "praca w GAiT nie jest obowiązkowa".

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach. Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach.
Tymczasem Maciej Lisicki skupił się na zmianie nazwy spółki oraz wdrożeniu przedwojennego wzorca malowania tramwajów na pojazdach polskiej myśli technicznej z końca lat 90. (przy okazji zwężając w nich drzwi). Do tego sprowadził wyeksploatowane autobusy z Niemiec z zaledwie dwiema parami drzwi, co ogranicza wymianę pasażerów na przystankach.

Zakupiono też (obecnie są w trakcie produkcji) nowe autobusytramwaje, choć w tym przypadku była to jeszcze kontynuacja działań poprzedniego prezesa (wówczas jeszcze ZKM Gdańsk) Jerzego Zgliczyńskiego.

Spotkanie prezesa GAiT z kierowcami w kwietniu br.



Bunt załogi i masowa rezygnacja z pracy w obecnej sytuacji nie powinny być zaskoczeniem. Czy władze miasta chcą utrzymać obecnych kierowców i motorniczych? Niekoniecznie.

Zamiast podwyżek i reformy, pracownicy z Ukrainy i Indii



Paweł Adamowicz otwarcie mówi o sprowadzeniu do Gdańska pracowników z Ukrainy, a nawet Indii. Te działanie wydają się z góry skazane na porażkę. Przecież obywatele tych krajów, podobnie jak Polacy, doskonale potrafią liczyć i zawsze wybiorą pracodawcę, którzy zaoferuje im wyższe wynagrodzenie i lepsze warunki pracy. A GAiT płaci najmniej na rynku.

Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera. Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera.

Likwidacja GAiT i wyprzedaż majątku?



A może działania prezesa GAiT-u mają ciche poparcie władz miasta? Może chodzi o spieniężenie majątku miejskiej spółki transportowej i przekazanie obsługi większości linii autobusowych prywatnym firmom?

Pierwsze kroki w tym celu już wykonano - sporządzono plan zagospodarowania pod osiedle mieszkaniowe na terenie zajezdni przy al. Hallera. Mówi się o pozbyciu siedziby przy ul. Jaśkowa Dolina.

Środki pozyskane ze sprzedaży tych nieruchomości mają być przeznaczone na nową zajezdnię autobusową, ale jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie, wkrótce jej budowa może okazać się niepotrzebna.

Miejsca

Opinie (631) ponad 10 zablokowanych

  • Darmowe przejazdy dla dzieci (52)

    W końcu uczniowie i rodzice zaoszczędzą pieniądze na przejazdach. Nie ma co marudzić. Kierowcy się znajdą do pracy.
    Miasto wolności!!!

    • 28 392

    • (8)

      Cwanie sobie to wymyślili.Darmowe przejazdy dla dzieci, tylko mały niuans, autobusów nie ma.

      • 51 3

      • Troll (4)

        Zmień okulary, pracę, weź kredyt to na pewno zobaczysz coś oprócz kaczego zadka w wazelinie

        • 4 26

        • ty już mie mósisz robić

          bo czego byś nie zrobił, to i tak wszędzie kaczy zadek będziesz widział. Taka wada wzroku.

          • 0 0

        • Co na to PO Maska? (2)

          • 19 3

          • Po maska tez dobra zamiast wazeliny

            • 9 1

          • Elona maska tego bidaka? Od kosmosu

            • 2 3

      • Świat według Lewactwa Przekletego (1)

        • 8 5

        • Lewactwa Wyklętego, czytaj dobrze swój przekaz :)

          • 2 2

      • Dzieci nie ma. Dzieci jadą z rodzicami samochodem.

        • 3 1

    • Darmowe przejazdy? (22)

      Czyli stanie na przystankach za darmo?

      • 82 1

      • PropPOnuje jeszcze ciepły darmowy budyń dla każdego dzieciaka (11)

        Tylko skąd mleko wziąć?
        Jak zyc Panie ?

        • 44 4

        • (8)

          Mleko od kota prezesa można wziąć. Kuwete też

          • 14 19

          • Kot nie daje mleka (5)

            Od tego jest krowa

            • 19 6

            • Weź mleko od Pali Kota (3)

              Może niech Biedroń się tym zajmie

              • 9 7

              • (2)

                Jesteś młody troll mówi się polikota

                • 4 4

              • Nieważne, jak to się mówi.

                On tego nie powiedział tylko napisał.

                • 0 0

              • POkota

                • 4 6

            • Alik bez mleka

              Zabrać mu mleko, niech pierś prezesa karmi kota jak całe politbiuro

              • 9 12

          • (1)

            Z kuwety żre towarzysz płaszczak

            • 7 6

            • Ale nie spi w budzie jak ty

              • 3 4

        • (1)

          Lubię budyń:)

          • 6 6

          • Ty to wszystko lubisz

            A jeździć 148 też?

            • 10 3

      • Można inwestować w komunikację albo w rozbudowę dróg (2)

        komunikacja wychodzi taniej.

        • 2 2

        • najlepiej inwestować w SKM i dobrą sieć rowerów publicznych i dróg dla rowerów (1)

          takie działania mają najlepsze wskaźniki korzyści do kosztów.

          Tramwaje i autobusy jako uzupełnienie SKM i PKM owszem też.

          • 1 6

          • Najlepiej to inwestować w nadziemne parkingi w centrum miasta za przystępną cenę.

            • 2 3

      • Im się w deklach POrabalo (3)

        Darmowe?
        Czyli cały Gdansk zrzuca się na fanaberie Adama Mowitza?
        A ktoś się na to zgodził?
        Może niech POgoni trzy mieszkania i odda dla dzieci?

        • 29 6

        • (2)

          Wszyscy zrzucają się na złodzei z #dojnej zmiany

          • 9 15

          • Czyli na rządy PO? (1)

            • 15 8

            • To Wasze zdezorientowanie jest jak najbardziej na miejscu

              Najwyrazniej kiedy ludzie slysza "złodzieje", to blisko polowa z nich automatycznie zakłada, ze chodzi o przedstawicieli PiS, a druga polowa, ze chodzi o przedstawicieli PO. Obie grupy maja racje i dlatego tak bardzo się wzajemnie nie lubia i nie szanują.

              • 8 1

      • Będą krzesełka rozdawać ?

        Autobus i tak nie dojedzie ale jest za darmo...

        • 11 2

      • Dobry Pan dał darmowe przejazdy?

        Już Tusk dawał darmowe przejazdy A1
        A później wszyscy za to płaciliśmy

        • 50 6

      • Plaża

        Można leżeć ;)

        • 17 3

    • (12)

      Trzeba było się nie walić jak króliki to byście kasę mieli. Nie stać mnie na dziecko - nie mam go. Proste. I od razu odpowiadam: 1) szklankę wody na starość sama sobie podam a jak nie będę w stanie to się zabiję żeby nie być obciążeniem. 2) Na swoją emeryturę pracuję sama. To, że system emerytalny to piramida finansowa mam gdzieś bo to nie mój problem.

      • 20 16

      • Na swoją emeryturę pracujesz sama, powiadasz... (4)

        Nie dostałabyś ani złamanego grosza, gdyby nie składki wszystkich pozostałych, a już szczególnie gdyby nie kolejne pokolenia. Dobrze więc zważ, co pier***sz o "waleniu się jak króliki", karykaturo człowieka

        • 15 10

        • No , fakt... (1)

          Jak rozkradli pieniądze wpłacane przez lata na emerytury , to i kasa pusta . Wtedy takie dyrdymały , że to aktualnie pracujący składają się na aktualnie wypłacane emerytury są w stanie trafić do pustych głów. To się pytam - gdzie pieniądze na moją emeryturę na która ja i miliony Polaków pracując odkładaliśmy OBOWIĄZKOWO przez 40 lat ? Ja i inni tez - nie chcemy pieniędzy ze składek aktualnie pracujących . Chcemy emerytury z naszych , wypracowanych pieniędzy . Złodzieje rozkradli ? Za to normalny człowiek w normalnej firmie idzie za kraty - za zdefraudowanie CUDZYCH środków .

          • 0 1

          • z tego co wpłaciłeś

            to może byś i po 50 zł dostawał.

            Za PRL to firma płaciła nie z Twoich, a z funduszu płac nie drugą pensję na ZUS, jak dziś, a góra 10%.

            A emeryt dziś płacze, jak emeryturę ma niższą niż przeciętna pensja. Chore.

            • 0 0

        • Od kiedy bezrobotni pracją na czyjąkolwiek emeryturę? (1)

          • 13 2

          • od czasu Dojnej Zmiany :D

            bo "rzond załatwił piniondze"

            • 3 2

      • A widzisz jaki ograniczony jesteś :)
        Ja waliłem sporo i dzieci jakoś nie mam ;)
        A gumę zostawiam dzieciom, bo mi jakoś niepotrzebna ;)

        • 0 3

      • jak nie będę w stanie to się zabiję żeby nie być obciążeniem (4)

        jak cię wcześniej do aparatury nie podłączą.

        Na swoją emeryturę pracuję sama.

        I pewnie odkładasz, tak? To teraz napisz, ile warty będzie warty Twój majątek, kiedy nie będzie chętnych do zarabiania na nim.

        • 4 1

        • (3)

          to co mam się zacząć walić na prawo i lewo bo wy tak chcecie??

          • 1 0

          • masz zacząć myśleć (2)

            jak 10 milionów emerytów zacznie sprzedawać mieszkania, złoto, dolary, to nie będzie chętnych na ich zakup. Całe te oszczędności będą więc g warte.

            Warta będzie natomiast zawsze pomoc: sąsiadów, przyjaciół, dzieci. Zwłaszcza dzieci.

            • 3 6

            • (1)

              No ale co z tego wynika - mam mieć dziecko w związku z tym? Żałosny jesteś ty i twoje argumenty. Gó*no cię obchodzi moje życie i tyle w temacie PISowski trolu.

              • 3 5

              • Myśl, to nie boli

                ale chyba dotknąłem w punkt, nieprawdaż? Żadne pieniądze nie przezwyciężą strachu przed samotnością.

                • 3 3

      • Jesteś prosta jak patyk.

        • 2 3

    • Duren

      Ty dumnie chyba nie wiesz co mowiszące za te przejazdy zapłacisz ze swoich podatków.

      • 0 1

    • (2)

      Ojjjj, uwierz, że jeśli będzie przeładowanie w autobusach to pierwszych tych gnojaków będę wywalać. Będą sobie czekać.

      • 8 3

      • (1)

        Bohater i damski bokser. Gorzej będzie jak dzieciaki ze starszych klas obiją ci mordę. Wtedy przybiegniesz wyżalić się na Trójmiasto.pl.

        • 1 6

        • Po co?
          Żeby takie patyki jak ty go tu dołowały? ;)

          • 0 0

    • Miejmy nadzieję że takich idiotów jak ty jest tylko nie znacząca garstka (1)

      • 5 5

      • Biorąc pod uwagę wynik wyborów parlamentarnych

        Idiotów jest dużo więcej niż garstka.

        • 11 3

    • wolności od rozumu

      • 3 2

  • 13.06.2018 brak kierowców na zmianę popołudniową wrzeszcz linia 168 od godz: 14:00 Jana z kolna 154 oraz wiele innych

    • 0 0

  • dawać

    Sprzedać wszystko a potem robić za miskę ryżu tak to widzą nasi stratedzy ile można się nachapać co będzie potem trudno zobaczymy ciemnogród tak funkcjonuje widać nie tylko w krajach trzeciego świata

    • 0 0

  • Brakuje kierowców (3)

    Jak się nie zapłaci godnie to będzie dalej brakować...;) nareszcie jest rynek pracownika a nie niewolnika ...ha ha

    • 133 4

    • Tak, nareszcie.

      A teraz do roboty.

      • 1 1

    • (1)

      Żeby godnie płacić musi być dobrze wykonana praca

      • 4 29

      • Czym

        Tam nie mają podstawowych narzędzi a mechanicy jeżdżą jako kierowcy

        • 20 1

  • Adamowicz to kretyn. zawsze nim był.

    • 3 0

  • to jakas bzdura

    108 na drugim przystanku rano jest już przepełniony,a teraz jest jeszcze gorzej .Na tramwaje tez nie ma co liczyc ,bo na Cieszyńskiego nie można już wejść

    • 1 1

  • Prezes Lisicki był wczoraj na bazie i sprawdzał czy autobusy są sprawne . Wszystkie na dziś rano miały być sprawdzone i wyjechać na trasę. Wynika z tego że to nie brak kierowców tylko niesprawne autobusy są przyczyną

    • 0 5

  • ile na rękę zarabia taki kierowca za ile godzin pracy w miesiącu? (1)

    • 4 0

    • 170 h 2540zł 2 niedziele i kilka nocnych godzin oraz z premią oczywiście netto

      • 1 0

  • Komunikacja

    Poniżej krytyki .. autobusy nie przyzjeżdżaja , a kontroli biletów coraz więcej .. tylko za co płacić skoro 1/3kursów się nie odbywa i chodzi się na pieszo .. Pani w Sekretariacie na ul.Na Stoku bardzo niemiła , mało kompetentna i pyskata .. Czas na zmiany w całym tym burdelu !

    • 11 0

  • Adamowicz (18)

    pomijając inne rzeczy, nie ma żadnych szans, jeżeli natychmiast nie poprawi się jakość komunikacji.
    Nie ma nic bardziej irytującego niż niepewne kursy, szczególnie jeżeli zdarza się że dotyczą linii , które kursują co 30min.
    Częstotliwość kursów na niektórych liniach to też jest temat.

    • 371 9

    • I caly populizm szlak trafil... (8)

      PiS dal 500+ a Pawel dal darmowa komunikacje. Chcial kupic wyborcow a tu d*pa... Czekam tylko jak kierowcy w ramach strajku zloza wypowiedzenia albo zaczna odmiawiac wyjazdu autobusem niesprawnym technicznie... Gwarantuje ze pol gdanska stanie. Ale taka akcje proponuje zorganizowqc na 2 wrzesnia jak sie zacznie rok szkolny i trzymac do odwolania :)

      • 34 2

      • bo PIS przemyslal zasilki rodzinne (7)

        a adamowicz jest zbyt leniwy umyslowo.

        • 9 6

        • (1)

          PIS przemyślał jak wydać nasze zarobione pieniądze.

          • 3 2

          • jak odebrać pieniądze złodziejom VATu

            • 0 2

        • dawanie wszystkim kasy (4)

          bez względu na ich status majątkowy, uważasz za przemyślane ?
          osoby bogate nie powinny dostawać zasiłków, a zaoszczędzoną kasę można by dać np. niepełnosprawnym - którym bardziej jest potrzebna do przeżycia
          Ale lenistwo umysłowe notabli partyjnych PiS doprowadziło do dyskryminacji i poniżania niepełnosprawnych Polaków kosztem wygody i populizmu partyjnego

          • 14 9

          • juz (1)

            Juz wystarczajaco duzo rozdano kasy wszystkim z podatkow, ktore tez place wiec gon sie,ze zasilki powinna dostac tylko grupa osob. Nie widze powodu dlaczego mam sponsorowac nierobow i dzieciorobow,bo nie chcialo im sie uczyc i sa teraz "tacy" biedni. Trzeba bylo sie uczyc, a nie chlac pod trzepakiem.

            • 12 4

            • Lemingu. Społeczeństwo nie moze skladac się z samych magistrów i doktorów nauk. Tę elitę musi ktoś obsłużyć. W XXI wieku pracownicy wykwalifikowani nie mają prawa do godnego życia?

              • 2 7

          • powinni dostawać wszyscy, albo nikt (1)

            chyba, że to jest pomoc socjalna. Ale przecież w Polsce nie robimy tego, bo to lewackie.

            • 5 4

            • A czym jest 500+ czy 300+ pomocą socjalną dla zdrowych ludzi w wieku produkcyjnym, finansowane z naszych podatków i kolejnych podatków w towarach i usługach za które płacimy. Rząd nie ma swoich pieniędzy.

              • 11 2

    • W roku wyborczym doprowadzanie do takiej sytuacji bardzo mnie dziwi: (6)

      czy to taka głupota, taka bezczelność czy takie oderwanie władzy od rzeczywistości?

      • 45 3

      • czy może celowe działania GAiT? (5)

        • 21 2

        • Ale co mające na celu? (4)

          Przerżnięcie wyborów? Rozpad firmy, kluczowej dla funkcjonowania miasta?

          • 13 3

          • oczywiście, że rozpad

            i oddanie rynku jakiejś spółce niemieckiej, w zamian za synekurę
            przecież tak to działa
            A jaki sens był w sprzedaży gpec?

            • 4 0

          • Pamiętaj, że kierowcy pracują za niewielkie pieniądze (2)

            Czyli są elektoratem pisu.
            Czemu ma im nie zależeć?

            • 3 13

            • (1)

              Rozumiem ze wyborcy PO komunikacją zbiorową nie jeżdżą

              • 6 0

              • im to się jakoś wytłumaczy

                zrozumieją

                • 0 0

    • Lisicki

      Lisicki to się najwyżej do pchania autobusu albo hodowli jedwabników nadaje.
      Zerowe pojęcie o czymkolwiek, a już na pewno nie o komunikacji miejskiej.
      Maciej Lisicki to taki przydu*as-chorągiewka. Z tym, że nie zmienia poglądów a stanowiska.
      Jak Jaworski- w której to on już spółce nie był, ile stanowisk nie pełnił.
      Panowie mogli by sobie piątki przybić i razem otworzyć firmę pod nazwą "dyrektor&prezes do wynajęcia". Kompetencji brak, wiedzy brak ale jak siedzieć i pierdzieć w stołek za państwową kasę to mogli by korepetycji udzielać.

      • 38 1

    • Sprzedadza gait przed wyborami. A po wyborach biech sie dzieje co chce.

      • 32 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane