• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja potrzebuje reformy, a nie bezpłatnych przejazdów

Krzysztof Koprowski
12 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość. Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość.

Sytuacja w gdańskiej komunikacji miejskiej jest zła. ZTM ograniczył właśnie kursowanie trzech linii i zawiesił kolejną. Oficjalnym powodem jest "malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", nieoficjalnym - problemy miejskiego przewoźnika. Zamiast wdrożenia planu naprawczego w GAiT, mieszkańcy otrzymają bezpłatne przejazdy dla uczniów - pisze Krzysztof Koprowski.



W jaki sposób rozwiązać kłopoty w GAiT?

W poniedziałek (11 czerwca) Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany na liniach 108, 188, 154161. Na dwóch pierwszych dokonano korekty rozkładu (czytaj: autobusy jeżdżą rzadziej), zaś linia 154 funkcjonuje, jak w dni wolne od nauki szkolnej. Linia 161 została natomiast całkowicie zawieszona.

Oficjalnym powodem zmian jest "sukcesywnie malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", choć do końca zajęć szkolnych pozostały jeszcze dwa tygodnie.

Zmiany wprowadzane są w trybie nagłym. Ogłoszono je dopiero w czwartek, a rozkłady opublikowano w niedzielę. W poniedziałek część pasażerów była kompletnie zaskoczona, przychodząc na przystanek i licząc na kurs autobusu, którego już nie ma.

Nie ma kto jeździć autobusami, brakuje motorniczych



Nieoficjalną przyczyną zmian na wcześniej wymienionych liniach są coraz większe trudności miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Już teraz bywają dni, że nieobsadzonych zostaje 20-30 tzw. zadań, zaś do realizacji umowy z miastem brakuje ok. 70 kierowców i 10 motorniczych.

Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców? Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców?

Promocja bezpłatnej komunikacji zamiast jej reformy



Włodarze miasta zdają się zupełnie tym nie przejmować - wszak sami z komunikacji miejskiej praktycznie nie korzystają. Prezydent Paweł Adamowicz, w czasie gdy pasażerowie czekają na kolejny pojazd - widmo, pozuje do zdjęć z uczniami, promując tym samym uchwałę o zwolnieniu ich z opłat za przejazd komunikacją miejską.

Na ten cel w budżecie miasta bez problemu znaleziono pieniądze. W tym roku pochłonie on ok. 3,6-4 mln zł, zaś w kolejnym 9 mln zł. O dodatkowych pieniądzach dla kierowców i motorniczych nie słychać, podobnie jak o reformie GAiT-u.

Czytaj też: Darmowa komunikacja dla dzieci nie jest rozwiązaniem, a jedynie hasłem wyborczym

Najwyższa stawka za wozokilometr i najniższe wynagrodzenie



Choć GAiT otrzymuje od ZTM za każdy wozokilometr autobusowy 8,13 zł, obsługę kilku linii zleca prywatnemu przewoźnikowi PKS Gdańsk, płacąc mu za to 8 zł za wozokilometr. Ten z kolei, mimo niższej stawki za przewozy, płaci swoim kierowcom znacznie wyższe wynagrodzenie niż GAiT.

Jeszcze mniej, bo 5,79 zł za każdy wozokilometr, dostaje BP Tour, który obsługuje przewozy na liniach tzw. pakietu południowego i północnego, czyli do Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni. Tu także kierowcy mogą liczyć na wyższą pensję niż w GAiT.

GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące. GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące.
Należy zatem zastanowić się, dlaczego GAiT przy tak wysokiej stawce nie jest w stanie zaoferować lepszych warunków zatrudnienia niż pozostali przewoźnicy? Czy pieniądze, które dostaje z budżetu miejska spółka, wpadają do studni bez dna?

Mimo szumnych obietnic, pensje kierowców i motorniczych wzrosły tylko symbolicznie. Prezes Maciej Lisicki obiecując podwyżki zapomniał, że nie jest już politykiem, który rozliczany jest tylko co kilka lat przy urnie, a szefem zakładu pracy, w którym obietnice są weryfikowane co miesiąc, przy każdej wypłacie.

Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT

Kierujący od półtora roku spółką prezes dotąd nie ingerował w istotny sposób w działanie kadry kierowniczo-administracyjnej, związanej z firmą często nawet od kilkudziesięciu lat. To właśnie m.in. przekonanie jej członków o własnej nieomylności odbija się przede wszystkim na pracownikach najniższego szczebla, czyli kierowcach i motorniczych. To osoby prowadzące pojazd muszą nieraz dokonywać wyboru między wyruszeniem w trasę niesprawnym autobusem czy tramwajem, a dobrowolnym odejściem z pracy w myśl zasady, że "praca w GAiT nie jest obowiązkowa".

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach. Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach.
Tymczasem Maciej Lisicki skupił się na zmianie nazwy spółki oraz wdrożeniu przedwojennego wzorca malowania tramwajów na pojazdach polskiej myśli technicznej z końca lat 90. (przy okazji zwężając w nich drzwi). Do tego sprowadził wyeksploatowane autobusy z Niemiec z zaledwie dwiema parami drzwi, co ogranicza wymianę pasażerów na przystankach.

Zakupiono też (obecnie są w trakcie produkcji) nowe autobusytramwaje, choć w tym przypadku była to jeszcze kontynuacja działań poprzedniego prezesa (wówczas jeszcze ZKM Gdańsk) Jerzego Zgliczyńskiego.

Spotkanie prezesa GAiT z kierowcami w kwietniu br.



Bunt załogi i masowa rezygnacja z pracy w obecnej sytuacji nie powinny być zaskoczeniem. Czy władze miasta chcą utrzymać obecnych kierowców i motorniczych? Niekoniecznie.

Zamiast podwyżek i reformy, pracownicy z Ukrainy i Indii



Paweł Adamowicz otwarcie mówi o sprowadzeniu do Gdańska pracowników z Ukrainy, a nawet Indii. Te działanie wydają się z góry skazane na porażkę. Przecież obywatele tych krajów, podobnie jak Polacy, doskonale potrafią liczyć i zawsze wybiorą pracodawcę, którzy zaoferuje im wyższe wynagrodzenie i lepsze warunki pracy. A GAiT płaci najmniej na rynku.

Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera. Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera.

Likwidacja GAiT i wyprzedaż majątku?



A może działania prezesa GAiT-u mają ciche poparcie władz miasta? Może chodzi o spieniężenie majątku miejskiej spółki transportowej i przekazanie obsługi większości linii autobusowych prywatnym firmom?

Pierwsze kroki w tym celu już wykonano - sporządzono plan zagospodarowania pod osiedle mieszkaniowe na terenie zajezdni przy al. Hallera. Mówi się o pozbyciu siedziby przy ul. Jaśkowa Dolina.

Środki pozyskane ze sprzedaży tych nieruchomości mają być przeznaczone na nową zajezdnię autobusową, ale jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie, wkrótce jej budowa może okazać się niepotrzebna.

Miejsca

Opinie (631) ponad 10 zablokowanych

  • Kupujcie dalek stary zdezelowany tabor tramwajowy i stary zdzelowany tabor samochodowy od Bogatych Niemców a będzie lepiej w

    • 4 2

  • Kondycji brak a z kasy flak

    • 1 2

  • Wszystko bezpłatne dla dzieci i młodzieży to nic innego jak kiełbasa wyborcza w nowym wydaniu

    • 6 2

  • adamowicz i lisicki żegnam was! (52)

    • 577 31

    • Misiewicze z PO (40)

      To celowe działanie
      Wiadomo że chodzi o grunty
      A Adamowicz woli Ukraińców od gdańskich kierowców?
      Przy urnie pokażemy wam gdzie wasze miejsce

      • 99 8

      • Tusk też LOT chciał doprowadzić do upadłości (2)

        PO to lipa

        • 38 8

        • No cóż, (1)

          PiSiory nie lepsze ....

          • 4 12

          • Konkrety.

            • 3 1

      • 500- (32)

        Miś jest tylko jeden pis i spółki skarbu państwa

        • 15 51

        • Co na to Młody Bolek? (21)

          • 37 11

          • Na zdjęciu Lisicki się modli? (1)

            Szok

            • 16 2

            • Zawsze tak jest ,nawet u lewaków,jak trwoga to do boga.

              • 2 2

          • (8)

            Co na to kacperek?

            • 15 36

            • Kacper ma 60 % poparcia i zrobi porzadek (5)

              POczekaj i wytrzymaj ruski trollu jeszcze trochę

              • 32 17

              • (3)

                60% to on nawet wśród własnej rodziny nie ma, ale doceniam twoje zaangażowanie w nieistniejącą (bo nawet nie przegraną) sprawę.

                • 22 23

              • Zdziwisz się prostaku

                Wy**dalaj z kraju

                • 1 3

              • Ale jak wasz Bigos miał 80% to wierzyłeś?

                • 10 3

              • I myśl tak dalej Lewaku Przeklęty

                • 8 23

              • Chyba gorzale walisz 60% albo temp. Masz. Idź do rydza to zmierzy

                • 7 8

            • (1)

              Dłubie w nosie gile, a potem zajada. Jaka pyszna wazelina prezesa i śniatka

              • 10 37

              • No brawo..

                Tuwim wysiada
                Jeszcze nie na spacerniaku?

                • 26 4

          • On to by ich PObil jak Stary Bolek sugeruje

            I byłby spokój

            • 3 3

          • Adamowicz chciał uchodźców

            I teraz byliby kierowcami
            Ekstra jak w Anglii

            • 15 1

          • (3)

            Ciąg dalszy strachu przed Walesa. I jest się czego bać.

            • 2 17

            • Fakt (1)

              Wstyd jak się odezwie

              • 20 4

              • I ta jego rodzina co Szwedów PObila...

                Jest się czego bać

                • 17 6

            • A ile już skacze w zwyz?

              • 3 2

          • Partia Odchodow nas zrujnuje

            • 25 8

          • No jak nic zaraz Niemcy kupia (1)

            A będzie ,,nur fur Deutsche,,?
            Bolek da swój głos
            ,,Ja ja naturliś,,

            • 30 8

            • Niekcem ale muszem

              Kokoko

              • 22 4

          • Ma durchfall ;)

            • 15 4

        • Gdańsk zawalony POsiewiczami

          Adamowicz poupychał swoich we wszystkich spółkach miejskich.

          • 25 4

        • Fekalia w Wiśle to taka symbolika PO (8)

          Wylało się coś co skrzętnie było za PO ukrywane
          Cała prawda Szambo +

          • 44 9

          • A co ABW na to i Sędzia Milewicz? (3)

            Oboje z ojcem wiemy że to Lipa

            • 17 5

            • (2)

              Towarzysz Piotr Owicz wciąż z komuchami przy korycie?

              • 6 15

              • Towarzysz Rzeplinski już nie

                • 16 5

              • Nadal ssie kasę. Ojczyzna dojna wróciła do koleżkow z Nowogrodzkiej

                • 6 11

          • (3)

            W twoim domu wybiło?

            • 9 19

            • Klocki darmowe dla dzkeci (2)

              Pływają przy Molo w Sopocie

              • 21 5

              • (1)

                Lego?

                • 3 3

              • SNGo

                • 16 2

      • Szambo + (1)

        Odcinek 12

        • 20 5

        • Chodzi Ci o to, co właśnie Orlen ładuje do rzeki?

          • 1 6

      • Misiewicze z PO?

        A jak Cię złapią za rękę, mów, że nie Twoja ręka.
        Poziom przegięcia w przekazie dnia sięga kosmosu.

        • 5 1

      • Uruchamiane są kolejne POlaczenia

        Żeby doprowadzić do upadłości
        Jeżdżą dwie trzy osoby
        To jest sabotaż

        • 20 6

    • Witamy tych panów na Kurkowej

      Lisicki jakby go po aferze mieszkaniowej zamknęli 3 laqta temu to by miał jeszcze tylko z 5 do odsiadki .

      • 4 0

    • wybór jak między dżumą a cholerą

      • 0 2

    • My chcemy pracowac. Jako kieorwcy. Dajcie troche lepiej zarobic za taka odpowiedzialność i bedzie ok

      • 8 0

    • jest prosty sposób - zlikwidowanie służbowych limuzyn (1)

      przesiądźcie się do komunikacji miejskiej albo na rower

      • 30 1

      • już się wielu przesiadło

        jak będzie MEVO to ten postulat zyska na popularności

        • 2 0

    • Uważajcie, jak teraz wygra to mamy go aż przez 5 lat.

      Taki prezent PiS zrobił tym Starym cwaniakom. Zamiast pozbawić ich możliwości startu w wyborach,, dodano im jeden rok do kadencji.

      • 1 7

    • Twoje niedoczekanie !

      Jesteśmy przyspawani do stołków.

      • 23 1

    • mieszkancy wywalcie te lebiegi z GAiT i weźcie

      rdzennego Gdańszczanina na fotel szefa GAiT - pana Marcina Gromadzkiego z Gdyni.

      • 13 5

    • Nie, no niemożliwe. Problemy komunikacyjne w Gdańsku. W krainie mlekiem i miodem płynącej? (1)

      Mieście światowym, liderze regionu. Jak w Gdańsku takie kłopoty, to w tej dziurze w Gdyni to komunikacja to pewnie leży na łopatkach.

      • 37 2

      • Gdańsk daje darmowe przejazdy uczniom i jednocześnie zawiesza linie do szkół ze względu na malejący ruch na nich... to jest gest w stronę mieszkańców

        • 36 0

    • Panie Adamowicz - to już jest koniec!

      • 34 5

  • trzeba schowac dume do kieszeni i zatrudnic kogos z Gdyni

    albo wypozyczyc sobie menagera na pol roku. Inna sprawa to rzeczywiscie nie czas na sciganie sie z Gdynia na to kto co wymysli pierwszy. Nie ma co epatowac darmowym biletem jak komunikacja zeszla juz na psy, nie schodzi a zeszla. Jeszcze p[rzyjdzie czas na darmowy bilet. A pan Lisicki no coz skoro nie ma chemii miedzy nim a zakladem - to jest taka zasada, zaklad byl tu od zawsze i bedzie bo Gdansk tu byl i Bedzie. Sprawa jasna, dzialac.

    • 3 3

  • Lisicki już od dawna powinien siedzieć

    Adamowicz wsadził go do GAiT żeby sprzedać jako spółka prywatna teren przy Hallera wartości ponad 100 mln zł. I to robią. W trybie expresowym MPZ pod dyktando Robryg, którego jednym z właścicieli jest były minister obrony narodowej.

    • 9 0

  • Rozwiązanie zdroworozsądkowe i sprawdzone to .. (1)

    Gmina określa potrzeby w zakresie transportu
    zbiorowego na swoim terenie i zleca firmom zewnętrznym. Przetarg i po kłopocie. Taka ARRIVA od razu ustawi się w kolejce.

    • 3 6

    • o to chodzi tym psujom

      żeby wszystko oddać szwabom
      tak jak gpec

      • 5 0

  • Ja tu widze inne zagrozenie, rodem z SNG (6)

    Tramwaje z Niemiec
    Autobusy z Niemiec

    Moze to celowe dzialanie aby sprzedac GAiT Niemcom?

    • 89 12

    • Deutschland Bus (1)

      Firma dalej będzie nazywać się GAiT ale będzie to spółka córka niemieckiej firmy autobusowej

      • 6 0

      • W ten sposób cała Polska będzie taką "spółką córką" Niemców.

        Albo już jest i dlatego tak trudno coś tu zmienić.

        • 1 0

    • (1)

      Gpec zasila podobno komunikacje miejska w Lipsku

      • 7 0

      • Nie podobno. NA PEWNO

        • 3 0

    • tramwaje malowane powoli w barwy niemieckie, czasami też już jeździ taki z napisem "Danzig"

      • 11 1

    • Złom Adamowicz kupuje od Niemców

      Musi?

      • 9 2

  • To jest dramat co w tej firmie się dzieje (7)

    Budyń wykłuca się na mediach społecznościowych że jest wszystko okej, Lisicki działa na szkodę spółki.. Czekam aż w siedzibie tej spółki pojawi się NIK oraz CBA. Kierowcy i Motorniczowie powinni rozpocząć strajk.

    • 392 15

    • (1)

      nie po to robiono stan wojenny, magdalenkę i okrągły stół by teraz ktoś wsadzał kij w szprychy postępowi
      jedynie wyborcy być może mogą to zrobić przy urnie ale czy na pewno to tego nie wiemy bo może wybory to też taki żart

      • 2 0

      • gdyby wybory mogły coś zmienić to by były zakazane

        A tak na serio to objawy tego dziadostwa były widoczne od kilku kadencji. Tylko za GPEC wyborcy powinni wykopać Budynia w niebyt. Rozumiem, że raz można dać się nabrać. Ale tylko raz! Niestety, Gdańszczanie to stan umysłu ...
        Jak wybierzemy klan Wałęsy to się tylko ośmieszymy.
        Sam nie wiem na kogo głosować, ale na pewno na nikogo z tej mafii. Wisi mi z jakiej będzie partii. Trzeba to wszystko przewietrzyć. Jak będzie miał więcej szans Ceynowa to zagłosuję na niego, jak Płażyński to na Płażyńskiego. Wiara w to, że młody bolek coś zmieni jest śmieszna ...

        • 0 0

    • Budyń na kontach społecznościowych nie znosi krytyki i banuje wszystkich, którzy nie chwalą Jego Metropolii

      Facet już całkowicie sfiksował, uwierzył w swoją doskonałość i wieczną kadencję jako prezydenta. Najwyższa pora w najbliższych wyborach dać mu wraz z jego nieudacznikami i szkodnikami (Lisicki, Bielawski etc.) kopa na pożegnanie.

      Komunikacja miejska, amatorszczyzna w czasie awarii strategicznej dla Miasta - koniec tego panie Adamowicz - pakuj się Metropolito

      • 5 0

    • Zaprosiłem Najwyższą Izbę Kontroli. (2)

      Czekam na pismo z odpowiedzią. Jak dostanę, to opublikuję w Raporcie.
      Ile można to tolerować?

      • 48 1

      • Moze trzeba tez prokuratora? (1)

        • 3 0

        • prokurator powinien działać z urzędu - ale nie w tym kraju...

          • 2 0

    • a kto ma niby zreformować tą spółkę? ci ktorzy doprowadzili do jej upadku czyli Lisek z przyzwoleniem Budynia?

      • 23 0

  • Obudzili się po 20 latach przy korycie. Sytuacja pogarszala się od lat. (7)

    Ciekawe jaki pomysł na komunikację ma przyszły prezydent Wałęsa.

    • 207 22

    • zobaczę ile trzeba będzie zmienić

      żeby nic się nie zmieniło

      • 1 0

    • (3)

      Mam nadzieje, ze nie sprzeda zajezdni deweloperom.

      • 13 4

      • Ta zajezdnia już jest sprzedana.

        Przecież już jakieś umowy podpisali. Tyle, że jeszcze nie przekazana. A jak zadatek "wszedł" to skąd niby mają kasę na 46 merców, 14 używek i 15 tramwajów? I jeszcze działkę na Jabłoniowej?

        • 1 0

      • Sprzeda. Będzie kontynuacja polityki Budynia. (1)

        Na stanowiskach pozostaną te same niedojdy A przekręty zamieniamy pod dywan. Mała Sycylia będzie uratowana.

        • 15 3

        • Gdyby miał trwać to by kisiel nie startował. Tu sa inne biznesy.

          • 2 0

    • (1)

      Nie bendzie chciał, ale bendzie musiał zlykwydować haha ;)

      • 42 7

      • To jego ojciec tak mówił matole

        • 3 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane