• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja wciąż daleka od ideału

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Ponad miesiąc minął od wielkiego chaosu, jaki w pierwszych dniach roku zapanował w gdańskiej komunikacji i w efekcie którego pracę stracił dyrektor ZTM Włodzimierz Popiołek. Poprawie uległo kilka kwestii, jednak lista zaniedbań wciąż jest długa.



ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek. ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek.
Cały czas ZTM boryka się z kłopotami natury technicznej. Wygląd i przejrzystość rozkładów internetowych daleki jest od ideału.

- Dlaczego w nowych rozkładach jazdy nie można sprawdzić czasu przejazdu? Poprzednio, klikając na daną godzinę można było zobaczyć, o której dojedzie się na kolejne przystanki, co bardzo ułatwiało zaplanowanie przesiadek lub umówienie się z kimś na przystanku, nie mówiąc o ustaleniu czy bilet 15-min wystarczy czy też trzeba kupić droższy. I komu to przeszkadzało? - skarży się na rozkłady pani Ania, czytelniczka trojmiasto.pl

Brak dokładnego czasu przejazdu uniemożliwia także rozsądne zaplanowanie podróży w przesiadkami, do których tak bardzo zachęcają nas urzędnicy.

- Nie jestem w stanie dzisiaj określić kiedy rozkłady internetowe ulegną poprawie. Jest to dość skomplikowana technicznie sprawa. - tłumaczy Jakub Hoły z ZTM Gdańsk.

Jednak samo planowanie podróży nie ułatwia także schemat linii autobusowych i tramwajowych. Schemat linii autobusowych i tramwajowych jest nieczytelny oraz niewyraźny. Ponadto istnieją błędy w zaznaczeniu przebiegu tras autobusowych. Pan Marek, czytelnik trojmiasto.pl, zwrócił uwagę na rozbieżności w schematach przebiegu linii B. Według ogólnego schematu trasa linii B biegnie przez ul. Powstańców Warszawskich i Nowe Ogrody, podczas gdy szczegółowy schemat tej linii informują o trasie przez ul. 3-ego Maja.

Liczne zastrzeżenia można mieć także do oznakowania przystanków nowymi rozkładami. Są one często montowane niechlujne, bez zastanowienia. Nadal zdarza się, że część rozkładów jest naklejona na szybę, podczas gdy inne umieszczane są gablocie. Brakuje także opcji, obecnej wcześniej na stronach www ZKM-u, zgłaszania braku lub zniszczonych rozkładów na przystankach.

Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa
- W tej kwestii sytuacja ulegnie znacznej poprawie w ciągu dwóch tygodni. Wkrótce pojawią się nowe rozkłady na przystankach. - dodaje Hoły.

Kierowcy na liniach obsługiwanych przez prywatnych przewoźników mają także często kłopoty z właściwym ustawieniem swojego pojazdu na pętli autobusowej. Zdarza się nieraz, że blokują ruch innym pojazdom. Na szczęście do takich sytuacji dochodzi coraz rzadziej.

Sporo kontrowersji wywołał także pomysł likwidacji punktu obsługi na Głównym Mieście przy ul. Chlebnickiej. W zamian otwarto nowy w zdecydowanie lepiej skomunikowanym miejscu - na pętli tramwajowej na Chełmie. Niestety brak informacji poza Internetem, wywołał zdziwienie wielu osób, które chciały doładować np. kartę miejską przy ul. Chlebnickiej.

Czy ZTM radzi sobie z organizacją komunikacji miejskiej w Gdańsku?

- W centrum Gdańska istnieje wiele miejsc, gdzie można np doładować kartę miejską - m.in. w tunelu przy dworcu głównym lub w pobliżu Hotelu Heweliusz. - informuje Hoły.

Od stycznia na szczęście uporano się ze standardem usług świadczonych przez prywatnych przewoźników. Wprawdzie na trasy cały czas wyjeżdżają pojazdy niepomalowane w gdańskie barwy (przewoźnicy mają czas na zmianę malowania do końca czerwca), jednak wyświetlacze funkcjonują już poprawnie. Kasowniki także drukują poprawną datę oraz godzinę. Z wnętrz zniknęły rozkłady i regulaminy przewozowe organizatorów z innych miast.

Znacznej poprawy w funkcjonowaniu ZTM-u być może doczekamy się po zmianie kierownictwa. Obecnie po dobrowolnej dymisji Włodzimierza Popiołka, spowodowanej m.in. naszymi publikacjami na temat chaosu jaki zapanował w pierwszych dniach stycznia, obowiązki pełni Alicja Kraska (dotychczasowa zastępczyni Popiołka).

- Konkurs na nowego dyrektora ogłosimy na dniach, być może już na początku przyszłego tygodnia. - dodaje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta.

Opinie (361) 10 zablokowanych

  • Dużo winy

    za płynność ruchu na ulicach Gdańska ponoszą kierowcy jeżdżący na pamięć lub asekuracyjnie. Ich brak umiejętności powoduje duże korki a co za tym idzie ogólne opóźnienia, nie wiem kto im dał prawko. Skoro nie umie się jeżdzic w ruchu miejskim to niech korzysta z komunikacji, która wtedy na pewno będzie jeżdziła punktualniej. Jednak to nie jest usprawiedliwienie za nie kompetencję osób odpowiedzialnych za rozwój i unowocześnienia naszej komunikacji miejskiej. Niszczenie i bandytyzm w środkach transportu i na przystankach to w ogóle odrębny temat

    • 1 0

  • doładowanie biletów (2)

    A to zabawne "jest wiele punktów, gdzie można doładować bilet..."no ja bym tu dyskutowała, zamiast zająć się konkretnie czym trzeba to nie, lepiej jeszcze utrudniac, szkoda gadac, a co do rozkładów to porażka, ale jak mówią "jeszcze będzie przepięknie" pytanie kiedy?

    • 0 1

    • (1)

      16 punktów w całym Gdańsku, w tym 3 w centrum, 3 we Wrzeszczu, pozostałe w różnych dzielnicach, niektóre czynne do godz 20:00. To mało? A co, może terminal plus osoba doładująca bilety powinny stać przy wyjściu z każdego bloku mieszkalnego w Gdańsku? No bez przesady...

      • 0 1

      • A żebyś wiedział/a

        Że terminale doładowujące powinny stać w każdym warzywniaku, powinny być sprzedawane w każdym hipermarkecie i markecie od Biedronki poczynając do Tesco, Lidla, Bomi, Carrefour czy inne Reale kończąc. A na każdym przystanku powinien stać automat biletowy. Wtedy można by powiedzieć, że mamy XXI wiek w komunikacji miejskiej. Ponadto powinna istnieć możliwość zapłacenia za kartę miejską w necie albo przez SMS. Jak sami nie potrafią tego zrobić, to powinni zapytać byle admina z bramką SMS i dzwonkami do telefonów - oni już dawno to opracowali.

        • 0 0

  • autobus B i szyby w autobusach Man to akwaria (2)

    Zmiana trasy autobusu linii B przyprawia o ból głowy,autobus jedzie przez Klukowo i wogóle się tam nie zatrzymuje ,obłęd. Zlikwidowano trasę przez Wrzeszcz,a więc jadący z lotniska do Gdańska Gł.muszą się przesiadać z walizami. Gratuluję pomysłu ,to jest chyba prezent od pana Lisieckiego na odejście. No akwaria w autobusach zamiast szyb w autobusach Man,no to zakrawa na zwolnienie wszystkich tych co nic z tym nie robią Zapraszam Pana Adamowicza na przejażdzkę takim autobusem ,wrażenia niesamowite,ta przelewająca się woda z kąta w kąt .Gratulacje dla Dyrekcji za wrażenia wizualne.

    • 10 2

    • DOMAGAMY SIĘ PRZYWRÓCENIA LINII B

      • 1 0

    • Przecież B jedzie do Gdańska gł. ,a do wrzeszcza jeździ 110 z lotniska :) . Jedynym minusem zmiany trasy linii B to brak połączenia z dalszą częścią wrzeszcza, gdzie 110 już nie jedzie :)

      • 1 1

  • Do Ax:)

    Szkoda słów...

    • 0 0

  • (3)

    Ciekawe kiedy uporaja sie np ze spoznieniami autobusu "C" ktory czasem wcale nie przyjerzdza.. czekalem 30 min na przystanku pod galeria baltycka.. wiem ze sa korki no ale bez przesady!!

    • 2 1

    • Też jestem skazana na jazdę C

      To jest tragedia! Dlaczego na inne trasy tych autobusów jest pełno a C jeździ 2x na godzinę chociaż obsługuje tak długa trasę!!! ???

      • 1 0

    • (1)

      Bez przesady... Są korki!

      • 0 1

      • zwłaszcza w niedzielę albo w piątek o godz. 19 - taaakie korki !!!! ;0

        • 1 0

  • Pan Lisicki

    Powinien również podać sie do dymisji, za zmianę trasy autobusu B i pozbawienie osób niepełnosprawnych dojazdu do AM oraz szpitala Zaspa

    • 0 0

  • kasujecie kolejny bilet po upływie wskazanego czasu??

    Przecież przepis wyraźnie mówi:
    'Okres waznosci biletu jednorazowego czasowego ulega przedłuzeniu o czas przerwy
    w ruchu spowodowanej przyczynami obiektywnymi (np. awaria, wypadek, zator).'
    Źródło:
    Zasady taryfowe oraz ceny za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego (Uchwała Nr XXIX/936/04 Rady Miasta Gdańska) z 28 października 2004 r. z późniejszymi zmianami.

    • 1 0

  • kasujecie kolejny bilet po upływie wskazanego czasu?

    • 1 0

  • bez dewastacji nie było by akcji

    Gdyby wszyscy szanowali dobro publiczne i nie dewastowali przystanków, nie zrywali rozkładów i tp to wtedy było by o wiele przyjemniej.

    • 1 0

  • zmiany w ZTM itp (3)

    Dla mnie porażką jest to, że karty miejskiej nie można doładować przez sms'a (czego ja wymagam ;-) a już wogole kpiną jest to, ze w punktach doładowań nie mozna płacić kartą. Na zadane przeze mnie pytanie czemu nie mogę zapłacić kartą panna w Terminalu Trójmiasto wzruszyła ramionami i z rozbrajającą miną stwierdziła, ze nie wie...Po co w takim razie mozna zamówić kartę przez net ??? Nie można było tego w jakiś sensowny sposób połączyć ??? I dalej trzeba stac w ogonku żeby doladowac kartę... jak dla mnie to niezbyt wiele się zmieniło i w tej zapyziałej firmie się zmieni...porażka goni porażkę... A obecne rozkłady jazdy są do bani i nie mówię o stronie wizualnej... Doprawdy sprawia to taką techniczną przeszkodę ??? Poprzednia firma jakos nie miała z tym problemów...

    • 0 0

    • (1)

      Może nie wiesz - za płatność kartą Polcard pobiera prowizję. Niemałą.
      A zapłacić ją trzeba by - nie z sufitu przecież - a z wpływów ze sprzedaży.
      Jeżeli zaś wpływy spadną - to co wtedy?
      Podwyżka biletów?
      Piszesz się?

      • 0 0

      • pewnie że wpływy spadną

        kto może i kiedy może przesiada się na auto

        • 0 0

    • daj spokój, chcesz kartę ładować elektronicznie, XXI wiek Ci sie przysnił, a ztm nie radzi sobie z informacja na temat rozkładów jazdy - to są dopiero problemy ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane