• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

Michał Brancewicz
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach. System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach.

Rozpoczęły się prace związane z wprowadzeniem na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska systemu ILS kategorii III B. Pozwoli on pilotom lądować nawet wtedy, gdy w ogóle nie będą widzieli świateł podejścia, a widzialność pasa startowego wyniesie 75 m. Realizacja systemu nie powinna zakłócać ruchu samolotów, a jego uruchomienie ma nastąpić jesienią 2018 roku.



Czy zdarzyło się, że samolot, którym leciałe(a)ś nie mógł wylądować w Gdańsku?

Niemal równo dwa lata temu port lotniczy w Gdańsku świętował uruchomienie ILS-u kategorii II. Jak się okazało, system nie wyeliminował całkowicie problemu mgły, która momentami nadal paraliżowała ruch. Dodatkowo ILS musiał zostać wyłączony na pięć miesięcy zeszłego roku (od kwietnia do września), żeby Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej mogła zmodernizować swoje urządzenia. Jednak, jak podaje portal rynek-lotniczy.pl, uruchomienie wartej 70 mln zł inwestycji spowodowało zmniejszenie liczby odwołanych lotów z powodu złych warunków atmosferycznych o niemal 90 proc.

Całość została tak zaprojektowana, żeby możliwa była dalsza rozbudowa, która właśnie ruszyła. Za kwotę blisko 6 mln zł ILS zostanie podniesiony do kategorii III B. Dzięki temu pilot będzie mógł podjąć decyzję o lądowaniu nawet w sytuacji, gdy w ogóle nie będzie widział świateł podejścia, z kolei widzialność wzdłuż drogi startowej będzie musiała wynieść przynajmniej 75 m (patrz grafika).

Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.  Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.
To jednak nie będzie jedyne udogodnienie.

- Głównym elementem infrastruktury, jaki zostanie zrealizowany, będzie montaż pętli indukcyjnych w polu manewrowym lotniska. Dzięki nim, w sytuacji ograniczonej widzialności, kontrolerzy TWR [wieży - red.] będą wiedzieli w jakich sektorach, a będzie ich osiem, znajdują się pojazdy lub samoloty, umożliwiając tym samym bezkolizyjne kołowanie na stanowisko postojowe - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska. - Natomiast PAŻP w ramach swojej inwestycji zainstaluje dodatkową antenę monitoringu pola dalekiego odpowiedzialną za pomiar jakości sygnału kierunku systemu ILS.
ILS kategorii III B ma zacząć funkcjonować jesienią 2018 roku. Obecnie żadne lotnisko w Polsce nie posiada takiego systemu. Trwają prace nad jego uruchomieniem na warszawskim Okęciu. Ostatnią, najwyższą kategorią jest ILS kat. III C.

Zobacz, jak dba się o powierzchnie gdańskiego lotniska

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • uprawnienia (1)

    samolot i piloci muszą mieć certyfikat do lądowania w takich warunkach. ilu pilotów w Polsce ma takie uprawnienia??????????????

    • 9 7

    • Nie że w Polsce... tylko ilu pilotów danej lini ma takie uprawnienia

      • 3 1

  • 100 mln zł (1)

    Koszt Gdynia Kosakowo. Powinni to sprzedać, a nie tak stoi bez sensu. Syndyk nie może? Za ułamek wartości nawet? Żeby się nie marnowało?

    • 7 8

    • Horała by kupił gdyby nie to że jego prezes boi się latać

      • 4 1

  • (1)

    nie można zrobić raz a dobrze? kto zarabia na tych wielokrotnych modernizacjach?

    • 4 9

    • Nie nie można. Trzeba po kolei

      • 3 1

  • Bydgoszcz (3)

    I tak z tego lotniska( im donosiciela Wałęsy) ani ja ani moi znajomi nigdy nie skorzystamy....!!!

    • 6 31

    • A pies ci m.orde lizał, czereśniaku..

      • 13 1

    • I bardzo dobrze nikt cie tu nie zapraszał

      • 12 1

    • Pieprz się durniu!!!!

      • 5 1

  • wnioskujac z grafiki... (2)

    ten ILS powinien sprowadzić samolot do samego pasa. Czyli będą lądować na autopilocie całkowicie aż do przyziemienia ?

    • 4 5

    • Nie będą bo większość pilotów przylatujących do Gd nie ma uprawnień na ten system (1)

      • 1 4

      • Mylisz się. To na IIIa większość nie ma

        • 2 0

  • Tylko przy wejściach do terminala śmierdzi papierosami.Wszędzie kiepownice. Brak cywilizacji. (1)

    • 11 9

    • No niestety - fakt

      • 3 4

  • Prawda z tym odbiorem bagażu trzeba czekać długo błędne komunikaty i to przy jednym przylocie matki z dziećmi czekające na wózki nosidełka

    • 1 10

  • żeby tak (1)

    jeszcze więcej połączeń na trasach turystycznych, czyli na południe Europy

    • 4 5

    • Rzym koniecznie

      Po skasowaniu połączeń do warszawy muszę się przesiadać w londynie.

      • 2 2

  • Im lepszy system tym mniej pilotów posiadających uprawnienia

    Nie ma się z czego cieszyć

    • 1 7

  • (1)

    A kiedy ILS w Gdyni?

    • 6 5

    • A po co???

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane