- 1 Nocna komunikacja do poprawki (113 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (331 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (61 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (49 opinii)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (326 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Gdańskie tramwaje: najniższa flota w Polsce
Żadne miasto nie ma takiego odsetka tramwajów niskopodłogowych jak Gdańsk. Nie zmienia tego nawet odwołanie kupna kolejnych wozów z Niemiec.
Pod koniec czerwca gdański przewoźnik zrezygnował jednak z tych zamierzeń podając oficjalnie jako powód "istotną zmianę w planach inwestycyjnych zamawiającego - rezygnację z zakupu używanych wagonów tramwajowych". Nieoficjalnie jednak mówi się o zmianach planów niemieckiego miasta, które chce jeszcze eksploatować swoje tramwaje jeszcze przez kilka lat.
- Pomimo unieważnienia przetargu, nie odchodzimy od polityki zakupu tramwajów używanych. To jedyna możliwość, przy ograniczonym budżecie miasta, na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych tramwajów. Będziemy nadal poszukiwać kolejnej możliwości na sprowadzenie tramwajów - informuje Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk.
Nawet pomimo rezygnacji z zakupu kolejnych tramwajów, Gdańsk stał się liderem pod względem niskopodłogowego udziału taboru w całej flocie pojazdów. Od 2009 roku po mieście jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty. Wkrótce wskaźnik ten wzrośnie ze względu na dostawy kolejnych Dortmundów (w Gdańsku jest ich 38 sztuk, docelowo będzie 46) oraz Pes 120NaG (odpowiednio 20 i 35 pojazdów).
Dla porównania w Poznaniu odsetek tramwajów z niską podłogą stanowi ok. 9 proc. wszystkich (28 sztuk). Co ciekawe, stolica Wielkopolski, oprócz zakupu 45 zupełnie nowych tramwajów marki Solaris, zleciła Modertransowi przebudowę (a właściwie budowę niemal od podstaw) 24 tramwajów na podstawie połączonych ze sobą niskopodłogowym członem dwóch wagonów 105Na.
Po Warszawie porusza się obecnie ok. 89 niskopodłogowych tramwajów (ok. 8,6 proc. wszystkich), jednak miasto to będzie posiadać docelowo 186 tramwajów Pesa 102Na (podobnych konstrukcyjnie do gdańskich Pes).
W Krakowie ok. 1/4 wszystkich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Eksploatowane są tu m.in. znane gdańszczanom Bombardiery oraz nieco zbliżone konstrukcyjnie do Dortmundów - pojazdy N8S-NF.
We Wrocławiu wskaźnik ten wynosi ok. 11 proc., jednak w trakcie dostawy i wprowadzania do ruchu liniowego są Skody 19T, które podobnie jak nasze Dortmundy są pojazdami dwukierunkowymi, niepotrzebującymi pętli do zawracania.
Miejsca
Opinie (207) 7 zablokowanych
-
2011-06-29 07:22
Czemu z niemiec? (2)
Polacy jak potrafia przebudowac calego zloma to i moze podwozie by zbudowali. Chlopaki z remontowki pospawaja kabiny :-) Jakis nowy zaklad TRAMBUD by powstal i monterzy, mechanicy, malarze i elektronicy mieli by prace. Po co nabijac szfabom oiro jak oni sa zarobieni bardziej od nas
- 13 4
-
2011-06-29 08:35
jeśli nie zauwazyles to PESY są z BYDGOSZCZY, produkt POLSKI, budowany przez POLAKÓW, tak jak niegdyś Konstale...
- 3 0
-
2011-06-29 08:13
te polskie konstrukcje to kalka amerykańskiego pcc z lat 30 ub. wieku
widzę, ze jesteś jak kierownictwo SKM - remontować i liftować trupy sprzed 80 lat w nieskończoność...
- 0 0
-
2011-06-29 08:20
Taakie Tramwaje
Żeby się chwalić tymi tramwajami to niech one najpierw zaczną jeździć bez awarii i na czas dowozić pasażerów do pracy. A nie z przystanku trzeba sobie zorganizować transport we własnym zakresie bo tramwaje właśnie mają awarię... Gdzie z taką komunikają na EURO to przecież wstyd i porażka jak kibice z zagranicy nie będa mogli dojechać do hotelu...
- 10 1
-
2011-06-29 08:19
wiadomo Gdansk szyk i elegancja
- 6 1
-
2011-06-29 08:17
Najniższe tramwaje, jedne z najwyższysch ceny biletów.
przyroda nie lubi stanów nierównowagi
- 12 0
-
2011-06-29 08:06
Swingi z PESY są ozdobą naszego miasta - to jest fakt.
Jak najwięcej na tory.
- 14 3
-
2011-06-29 07:36
Brawo Adamowicz
- 6 7
-
2011-06-29 06:54
drzewiej
Kiedys,dawniej
- 24 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.