• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • słabizna

    komunikacja miejska...śmierdząca - bezdomni jeżdżą sobie bez opłat, albo żury z piwskiem - i nikt im uwagi nie zwróci, spóźniająca się, rozklekotana. Dziękuję, wolę trochę wolniej, ale autem.

    • 6 1

  • Koszty (3)

    Mam samochód małolitrażowy z instalacją gazową. Wybieram samochód także ze względu na koszty! Taniej jest mi dojechać do pracy samochodem, niż komunikacją miejską. Do pracy mam kilkanaście km. Dojazd do pracy komunikacją to ok. 1'10", samochodem 30"; powrót komunikacją miejską do mojego miejsca zamieszkania (po godz. 16:00) to ponad 1'30", samochodem ok. 50". Wybrał bym komunikację, gdyby była tańsza i szybsza. Aktualnie musiał bym być niespełna rozumu filantropem, żeby korzystać z komunikacji.

    • 5 3

    • jak na razie to wykazujesz się zdolnością do dość ograniczonej refleksji (2)

      nie biorąc pod uwagę kilku rzeczy:
      przeprowadzki bliżej miejsca pracy
      jazdy rowerem wspomaganym elektrycznie
      faktu, że jak inni wybiorą inną opcję niż samochód, będziesz ponosił mniejsze koszty liczone w czasie i zużytej benzynie (mniejsze korki).
      Komunikacja nie będzie szybsza jak nie będzie buspasów oraz/lub preferencji dla tramwajów i autobusów na skrzyżowaniach.

      • 1 5

      • Dobra rada, prawie tak dobra jak (1)

        "Zmień paracę i weź kredyt".
        Od razu widać że nie masz rodziny i mieszkania.

        • 7 2

        • mam rodzinę, mieszkanie, samochód, rower i bilet sieciowy

          kolejny wpis potwierdza występowanie problemu ograniczonej zdolności do refleksji.

          Na początek rozważ odróżnienie zgłaszanie propozycji od wydawania instrukcji.

          Nie każda propozycja jest "nie do odrzucenia": chyba że tak postrzegasz świat. Jeśli tak, to współczuję.

          • 1 3

  • Wynik świadczący o nieudacznictwie/korupcji Gdanskich urzedasow (1)

    1. Tristar - nie dziala
    2. Podwyzki cen biletow komunikacji ziorowej
    3. Trasy nie takie na jakie jest zapotrzebowanie
    4. Brak walki ze smierdzacymi menelami w komnikacji zbiorowej
    5. Brak jakichkolwiek efektow pracy SM (parkowanie wrakow i niszczenie miasta)
    6. Brak polityki w zakresie mega potokow samochodowych z osiennych wiosek - pogarszanie jakości zycia w miescie i zero podatkow. Dodatkowo światla ustawia sie pod te własnie potoki czyli przeciwko mieszkancom.! Konflikt z PKM - miasto NIE wspiera transportu publicznego.
    7. Wydanie zgody na budowe wszystkich iurowcow przy jednej ulicy Grunwaldzkiej!!!!!!!!!!!!!! - mega łapówa albo mega debilizm
    8. Za duze skupienie galerii w jednym miejscu
    9. Nierzetelne badania jakosci powietrza
    10. Brak walki z hałasem

    gdyby nie połozenie nad wodą już dawno miasto by się wyludniło.

    • 12 1

    • jak na razie to wiele twoich tez nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości

      za dużo kłamstw w jednym tekście by podjąć polemikę.

      Nie idź śladami Trumpa i jego zwolenników: na dłuższą metę nie będziesz miał szans.

      • 0 3

  • (2)

    Rowerami biedota jeździ.

    • 5 18

    • w źle zarządzanych miastach biedota jeździ samochodami

      w dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni jeżdżą transportem szynowym, rowerami wspomaganymi elektrycznie lub zwykłymi lub kombinacją tych środków transportu.

      Najbogatsi uprawiają jogging do pracy.

      stażyści przyjeżdżają samochodami.

      • 1 2

    • Tez

      Ludzie zakompleksieni i z zbyt wysokim smiesznym ego ;)

      • 2 5

  • wazne

    A śmieszna kolejka metropolitarną wczoraj jechali o godz 8 kierunek Gdańsk 17 osób a kasy poszlo ....

    • 2 1

  • dlaczego samochodem?

    Ponieważ dojazd autem do pracy, w jedną stronę zajmuje mi maksymalnie 20 minut. Komunikacją miejską? Proszę sobie obliczyć - Ujeścisko -> Osowa. Na 7:00. Nie ma co komentować.

    • 11 1

  • "Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją" (6)

    Chyba coś się pomyliło z tym tytułem rower 5,9. Transport zbiorowy 32,1.

    Powinno być tak:

    Gdańszczanie chętniej podróżują autami i komunikacją, rzadziej rowerami

    Nawet jeśli transport rowerowy miałby większą dynamikę wzrostu

    • 26 9

    • (1)

      No jak rzadziej, skoro z raportu wynika prawie trzykrotny wzrost udziału ruchu rowerowego od poprzedniego badania?
      Gołym okiem zresztą widać, że z roku na rok coraz więcej ludzi na rowerach...

      • 8 8

      • czyli rowerami chetniej porownujac do 2009

        Ale rzadziej porównując do innych środków transportu

        • 2 0

    • (1)

      spokojnie chłolpie przy takim poziomie zakorkowania za 7 lat ruch rowerowy będzie stanowił ponad 10% udziału a komunikacja miejska znowu straci z 8%

      • 3 3

      • jestem bardzo spokojny

        Ale stwierdzenie "rzadziej komunikacja" jest po prostu nie prawdziwe. Co do sytuacji za X lat to czas pokaże. Bardziej syawilbym na pojazdy elektryczne: rowery, skutery itd

        • 1 1

    • Ale to jest w porównaniu z 2009 rokiem

      W ciągu 7 lat wzrósł udział samochodów i rowerów, a spadł komunikacji

      • 1 1

    • tendencyjny tekst

      Jak zwykle Koprowski wali w ZTM

      • 9 3

  • Jak są codziennie awarie tramwajów to ludzie wolą jeździć innym środkiem transportu

    • 4 1

  • Coraz lepiej...

    Komunikacja w Trójmieście to jakiś cenowy absurd. Bilet miesięczny na wszystko kosztuje 220 zł, jest najdroższy w Polsce i jeszcze składa się z dwóch części, przez co ograniczyła się liczba punktów, gdzie można go kupić. Nie dziwię się, że samochód jest dużo atrakcyjniejszy. Dodatkowo sam system już od dawna opierał się na przesiadkach: dojedź autobusem do skm, przesiądź się, potem z skm przesiądź się do innnego autobusu/tramwaju. A Gdańsk wymyślił, że zrobi jeszcze dodatkowe przesiadki do przesiadek, tworząc takie "udogodnienie" jak np.: pętla przesiadkowa na Siedlcach, przez co czas przejazdu na południowy zachód miasta wydłużył się i stracił na komforcie.

    • 12 1

  • PKM do Głównego . Winne zwrotnice (2)

    Dajcie każdą kolejkę PKM do głównego/śródmieścia a procent dojeżdżających koleją na lotnisko dramatycznie wzrośnie. Skąd inąd wiadomo że za brak połączenia PKM z głównym po torach SKM winne stare niekompatybilne z PKM zwrotnice we Wrzeszczu. Ktoś nie pomyślał. Czy da się to naprawić?

    • 85 9

    • Jak dla mnie to dobry pomysł
      poza tym
      uważam ze komunikacja na gornym tarasie jest do korekty - coraz czesciej ludzie potrzebuja sie dostac miedzy tamtymi dzielnicami a wyglada to tragicznie i wybieraja i tak samochod

      • 1 2

    • niedasie. kasa już podzielona na premie dla zarządu, prezesów, dyrekcji,

      rady spółki, nadzoru, zarządu. prezesa, 15 zastępców, 300 dyrektorów, 19 pełnomocników, i innych...

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane