• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Bruk na ul. 10 Lutego jest nie do ruszenia

Patryk Szczerba
10 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kostka brukowa jest wciąż w dobrym stanie. Nie niszczą jej np. pojazdy komunikacji miejskiej. Kostka brukowa jest wciąż w dobrym stanie. Nie niszczą jej np. pojazdy komunikacji miejskiej.

Bruk na ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni, który wzbudza tyle kontrowersji u kierowców, nie może zostać usunięty bez zgody rady miasta. Choć formalnie nie jest zabytkiem, to na jego usunięcie nie pozwalają zapisy w planie miejscowym z 2011 r.



Różne punkty widzenia

Kostka brukowa na jednej z głównych arterii miasta jednym pozwala na sentymentalną podróż w przeszłość miasta, innych przyprawia o palpitacje serca i lęk o zawieszenie samochodu. Miłośnicy historii Gdyni są z niej dumni, a zmotoryzowani pytają o sens pozostawienia takiej nawierzchni w centrum miasta. Co bardziej ostrożni dodają, że kostka jest niebezpieczna dla kierujących, bo po opadach śniegu lub deszczu staje się śliska, przez co łatwo na niej o kolizję.

Co sądzisz o kostce brukowej na 10 Lutego w Gdyni?

- Poza tym niewielu kierowców decyduje się wjeżdżać na kostkę na skrajnym pasie, obawiając się problemów, które mogą dotknąć auto. Nietrudno zobaczyć niebezpieczne sytuacje przez próby wjeżdżania na lewy pas w celu ominięcia kostki - opowiada pan Waldemar.
Szersze spojrzenie na sprawę daje krótkie poznanie kontekstu historycznego.

Kiedyś dla furmanek

Początki ul. 10 Lutego sięgają pierwszych lat XX wieku. Ulica została wytyczona w 1908 roku jako najkrótsza droga z dworca do Domu Kuracyjnego, który stał w miejscu, gdzie dziś znajduje się skwer Kościuszki. Początkowo droga miała 13 metrów szerokości i była piaszczysta, z rosnącymi po obydwu stronach drzewami.

Popularność Gdyni rosła, a wraz z nią zaczęła się tez zmieniać ulica i jej otoczenie. W latach 20. powstał nowy budynek poczty, Banku Polskiego i biurowiec ZUS, który potem stał się siedzibą Polskich Linii Oceanicznych. Wraz ze zmianą otoczenia ulica 10 Lutego zaczęła nabierać rangi. Odbywały się na niej parady, oficjalne uroczystości, a bywało, że i protesty robotnicze.

Zbliżony do dzisiejszego kształt ulica uzyskała w latach 1928-1930. Wtedy zdecydowano, że na poboczach pojawi się kostka brukowa. Powody miały być prozaiczne: chodziło przede wszystkim o to, by jeżdżące w Gdyni w okresie międzywojennym furmanki nie niszczyły asfaltu.

Ulica i otoczenie ucierpiało podczas działań wojennych niewiele. Na miejscu pozostała też kostka brukowa, która doczekała się do dziś wielu anegdot.

Planiści zabronili demontażu

Choć kolejne remonty nawierzchni ulicy dawały niektórym nadzieję na usunięcie kostki, nic takiego się nie stało.

- Choć kostka brukowa nie jest wpisana jako osobny obiekt do rejestru zabytków, to śródmieście Gdyni już tak, a to stwarza ograniczenia. Po pierwsze: wszelkie prace drogowe w centrum muszą być uzgadniane z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Po drugie: na ingerencję w nawierzchnię ulicy 10 Lutego nie pozwalają uchwalone przez radę miasta dokumenty - tłumaczą urzędnicy z biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdyni.
Zgodnie z zapisami planu miejscowego, każdy remont musi zakończyć się ponownym ułożeniem na 10 Lutego bruku. Zgodnie z zapisami planu miejscowego, każdy remont musi zakończyć się ponownym ułożeniem na 10 Lutego bruku.
Chodzi o plan zagospodarowania terenu uchwalony w marcu 2011 r. Znajduje się w nim zapis dotyczący ochrony ulicy: "ustala się zachowanie historycznego charakteru nawierzchni na ul. 10 Lutego (istniejących pasów, kamiennego bruku i krawężników); w przypadku remontu lub przebudowy ulicy dopuszcza się przełożenie nawierzchni, wymianę technicznie zużytych elementów i korektę obrysu, pod warunkiem zachowania pierwotnej tradycyjnej formy tych elementów".

To oznacza, że remonty mogą być przeprowadzane, ale na całkowitą wymianę nawierzchni 10 Lutego nie ma co liczyć.

- O ile nie nastąpią zmiany w planie zagospodarowania terenu, to kostka w przypadku remontów musi wrócić na swoje miejsce - uzupełniają urzędnicy odpowiedzialni za ochronę zabytków w Gdyni.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • (1)

    Czas wywalić na bruk Szczurka i jego nową wiceprezydent .Koniec ośmieszania miasta w mediach i lekceważenia mieszkańców !

    • 3 2

    • ja wolałabym wywalić z Gdyni ciebie....

      od prezydenta to trzymaj się z daleka bo nawet jego pucybutem nie jesteś godzien zostać!!!!

      • 0 1

  • Zerwijcie ten bruk. (12)

    Jestem pieszym i bruk mi przeszkadza. Jadące po nim samochody generują znacznie większy hałas, niż gdyby jechały po asfalcie. Bruk to jakaś pomyłka w dzisiejszych czasach. To żadna przyjemność chodzić ulicą, gdzie po bruku jeżdżą samochody. Przechodzenie przez jezdnię też nie należy do przyjemnych, jeśli się nie ma obuwia z grubszą podeszwą.

    • 79 147

    • Ty sam jesteś jedną wielką POMYŁKĄ

      • 0 0

    • (3)

      Ja jadc po tym bruku rowerem ,musiałem po tej przejażdżce dokręcać wszystkie śruby.I jak nie jeżdzić rowerem po chodniku kiedy inaczej się nie da

      • 7 7

      • mam dla Ciebie dwie rady (1)

        1. dokręć porządnie śruby
        2. użyj threadlocka

        Gdyby ludzie mieli takie problemy jak Ty, to żaden rower by jednego rajdu mtb nie wytrzymał.

        • 4 6

        • porównujesz jazdę po jezdni z rajdem mtb :D

          brawo!

          po mieście jeździ się szosówkami, rowerami miejskimi i składakami a nie mtb, może jeszcze full suspension?

          • 2 0

      • Zawsze mogła być przejażdżka do szpitala, bo koło tylne zaczęłoby wyprzedzać przednie przy jakimś lepszym zjeździe ;-) a tak śrubki dokręcone, życie ocalone! ;-)

        • 1 0

    • Zdejmij szpilki

      i załóż wygodniejsze obuwie.

      • 3 1

    • bruk to przeżytek (2)

      • 3 3

      • (1)

        samochod i rower tez

        • 2 0

        • przyszłością są jetpacki

          • 2 0

    • To se kup samochód

      I będziesz miał fajniej

      • 0 2

    • (1)

      To jest powód, żeby ograniczyć ruch samochodów, a nie zrywać bruk.

      • 20 13

      • Brawo!!!

        • 12 4

  • kostka jest super! (1)

    Ale na deptaku, nie na drodze. Przenieść ją w ładne miejsce i wyeksponować. Obecny stan, czyli trochę asfaltu a trochę kostki to tragedia. Wygląda jak w trzecim świecie, dosłownie.
    Drogi urzędzie zrób z tym porządek. Tylko z głową, bo nieprzemyslane zamknięcie 10 Lutego zakorkuje całe miasto

    • 5 0

    • kostka bauma

      Nie! Kostka nie jest super.
      W Gdyni władze szczególnie kochają kostkę bauma

      • 0 1

  • Kostka brukowa (1)

    Statki CP wożą do Rotterdamu z Chin nagminnie marmurową kostkę brukową
    i krawęzniki bo w Holandii jest wymieniany asfalt w starych dzielnicach na bruk,ale robią to z głową i bruk jest równo ułożony.Kiedyś jeden Holender powiedział mi,ze u nich długo się myśli i planuje a szybko robi i remontuje i widać tego efekty

    • 2 1

    • sorry, ale w Holandii nic specjalnie nie widać. Rotterdam to jedno z obrzydliwszych miast jakie można zobaczyć. zdecydowanie nie polecam wzorowania się na Holandii.

      • 0 1

  • centrum Karlskrony jest tez wylozony kostka brukowa (7)

    i jakos Szwedom i turystom to nie przeszkadza. Kostki tej jest wiecej niz na ulicy 10 lutego w Gdyni. Przypuszczam,ze ta kostka brukowa w Gdyni jest ze Szwecji. szwedzi eksportowali kostki brukowe do Polski jeszcze przed 2 wojna swiatowa. Caly Berlin, Szczecin byl wylozony ta kostka szwedzka. to wiem z opowiesci moich przodkow.

    • 16 3

    • (2)

      A rozmawiałeś pajacu na ten temat z mieszkańcami ? Ja miałem okazję i zapewniam Ciebie że Szwedzi nie są zadowoleni .Mówimy o miejscach gdzie jest ruch samochodowy . Inna kwestia to promenady dla pieszych ! Chyba mylisz jedno z drugim .

      • 1 3

      • jakos Szwedom w Karlskronie nie przeszkadza ta kostka brukowa

        do tego Szwedzi sa dumni ze nadal maja kostke brukowa a nie asfalt. Potrafia nawet pokazac gdzie taka kostke brukowa wydobywano w okolicy oraz w muzeum w skronie mzona zobaczyc w jaki sosob powstawala kostka brukowa. nadal mlodziez uczy sie w Szwecji zaowdu kamieniarksiego, jak ukladac kostke brukowa a nie ejst to lekka praca.Pozdarwiam karlskrony

        • 0 0

      • ahhahahahaaha co za głupoty
        Pozdrowienia z Karlskrony

        • 1 0

    • ta kostka nie jest historyczna - ta na starowiejsckiej czesciowo jest

      • 0 1

    • jak byś miał strefy szariatu (2)

      i zakaz choinki na święta to też byś się brukiem nie przejmował

      • 4 3

      • jakos w Szwecji nia ma strefy szariatu ani zakazu choinki za to ty masz (1)

        panstwo katotalibanskie, bo o Polsce tak mowia na zachodzie i porownuja Polske i polakow do katoltalibanow i mazywaja Polske Iranem europy. na razie zakaz handlu w niedziele, w swieta, zakaz in-vitro, aborcji to jest w Polsce i bedzie gorzej. teraz pisuarcy wprowadzaja miesiecznice z asysta polskiego wojska, istny cyrk na kolkach za pieniadze podatnikow. super tak wyglupiac sie za czyjes pieniadze, bo sprztac brudy po tych ekscesach miesiecznicach bedzie miasto warszawa na koszt podatnika a nie na koszt Pisuorwcow. wiesz ze po szwedzku piss - znaczy szczyny, szczochy,

        • 3 7

        • "...jakos w Szwecji nia ma strefy szariatu..."

          wygooglaj sobie "Strefy no-go w Szwecji", fanatyku

          • 3 2

  • MOMENT!

    ja jestem zmotoryzowany, jeżdżę często do Gdyni i nie mam z tym żadnego problemu. Kostka powinna zostać. Nie przeszkadza. TO jest centrum miasta, śródmieście i jeździ się powoli, a jakby ktoś chciał zapierdzielać 100km/h to sorry winetu. Kostka zostaje, gadałem ze Szczurkiem i co to za artykół wgl.

    • 4 3

  • Xx

    Podpisy pod zdj to ul.3maja! Śmiech...

    • 0 0

  • Ludzie po co wielu osobom po kilka aut na rodzinę

    Za dużo mamy obecnie samochodów na ulicach. Wszędzie są korki, cierpi na tym głównie środowisko, ale też i człowiek, bo musi codziennie wdychać spaliny. Samochody są obecnie jednym z głównych emitentów szkodliwych gazów do atmosfery. Nie wspominając o innych czynnikach, jak codzienne korki i emisja hałasu. Na zachodzie ludzie zaczynają przesiadać się na transport publiczny. lub decydują się na wspólna jazdę ze znajomymi, ale w Polsce ciągle prym wiedzie mit, że każdy musi wozić swoje 4 litery we własnym aucie.

    • 3 0

  • Niedługo niektóre dziury w drogach tak samo...

    ... będą historyczne i nie będzie ich można łatać bez zgody, tfe, konserwatora "zabytków", tfe

    • 4 2

  • (2)

    1908 rok i biurowiec ZUS OMG.

    • 63 18

    • z tym zabytkiem - brukiem to przesada
      szybciej czy później go zmienią, lepiej szybciej
      bo co to za czasy, żeby po bruku jeździć

      • 2 3

    • Bruk - fakty

      1. Bruk jest w dobrym stanie jako materiał budowlany, ale już jako nawierzchnia jest bardzo nierówny - koleiny, nierówności...
      2. Bruk leży na szerokości niecałego pasa ruchu - jednym kołem jedziesz po asfalcie, drugim po bruku - dla inżynierów komunikacyjnych takie rozwiązanie to nic innego jak absurd!!
      3. Bruk leży na jednej z najbardziej zatłoczonych ulic w Gdyni i wywołuje hałas, który odbierają tłumy przechodniów i mieszkańców okolicznych mieszkań.
      Doceniam jego walory jako szlachetnego materiału budowlanego, ale z każdego z powyższych 3 powodów powinno się go usunąć. Jest rozwiązanie kompromisowe - przenieść bruk na ulicę o spowolnionym ruchu, deptak, skwer reprezentacyjny... wilk syty i owca cała.

      • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane