• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: była stocznia, będzie nowa dzielnica

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

 Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

Już siedem firm zainteresowanych jest terenem po stoczni Nauta. Prawie 8,5 ha między Dalmorem a gdyńskim portem, to ostatni tak atrakcyjny kawałek miasta. To tam za kilka lat przesunie się śródmieście Gdyni. Wizje architektów są, inwestorzy też, wciąż brakuje uchwalonego planu zagospodarowania, ale, jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, to kwestia najbliższych miesięcy.


Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni. Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni.
Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili. Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili.
W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront". W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront".

- Założyliśmy, że do końca drugiego kwartału tego roku sprzedamy nieruchomość przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni - mówi Andrzej Szwarc, prezes stoczni Nauta. - Jest już siedmiu chętnych, a wśród nich jeden duży, który jest zainteresowany całością. Jest to jeden z ostatnich najpiękniejszych terenów w mieście, który można zagospodarować dla dobra ludzi, a nie dla przemysłu. Wszyscy jednak czekają na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, plan zagospodarowania jest praktycznie gotowy, trwają jeszcze podziały geodezyjne.

- W ciągu najbliższych miesięcy zostanie uchwalony - zapewnia Wojciech Szczurek. - Musimy teraz przeprowadzić procedurę, która pozwoli wybudować w przyszłości przez tereny stoczni Nauta ważne połączenie komunikacyjne, które połączy tereny Dalmoru i stoczni Nauta z ulicą Janka Wiśniewskiego. Bo żeby tereny były atrakcyjne inwestycyjnie, to muszą być dobrze skomunikowane. Pracujemy nad tym wspólnie, to jest złożona procedura, ale budujemy precyzyjny harmonogram, tak więc myślę, że rok 2013 to będzie rok zakończenia prac planistycznych, ale jednocześnie wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu i stocznią Nauta poszukujemy inwestorów dla tego terenu. Rozmowy z inwestorami nie muszą czekać na moment zakończenia prac planistycznych, mogą je nieco wyprzedzać. Na tamtym obszarze będziemy się skupiać na funkcjach miejskich. Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi, a nam udostępnia tereny pod zabudowę miejską. Oczywiście korzyści ze sprzedaży będą budowały potencjał gospodarczy stoczni Nauta.

Czytaj też: Klub Filmowy zawiesił działalność

A Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowano, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Według umowy Nauta miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Spółka powiadomiła jednak Agencję, że wykup nie nastąpi ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, co uniemożliwiło sprzedaż nieruchomości na korzystnych warunkach. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

A co wynika z powstającego planu?

- Są różne koncepcje architektoniczne. Gdyński port chciał, żeby w pobliżu granicy z portem powstała taka strefa buforowa, czyli żeby nie była to strefa mieszkalna. Może usługi, może centrum wystawiennicze. Zresztą port też ma plany, żeby w ciągu kilkunastu lat z tego pirsu się wycofać. Ma jakieś uzgodnienia z miastem, i pewnie tak się stanie - mówi Szwarc.

Pewien obraz przyszłości rysuje się w koncepcji urbanistycznej tego terenu przygotowanej na potrzeby planistyczne przez gdyńskie Studio Kwadrat. Nowoczesne budynki, marina, przystań. Funkcja przede wszystkim usługowa, a potem mieszkaniowa.

- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. - Jest to obszar styku miasta i morza, którym można bardzo atrakcyjnie zagospodarować. Tak naprawdę mówimy o nowym śródmieściu Gdyni. Od Skweru Kościuszki, między SeaTowers a Gemini - tam już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea, będzie realizowany Hotel Marriott, potem dalmorowski pirs, a następnie stocznia Nauta. Tam powstaje potencjał wielkiej, nowej dzielnicy miasta. Mamy oczywiście świadomość, że rozmawiamy w niełatwym dla rynku deweloperskiego czasie, w związku z tym trzeba nieco pokory, ale wiemy że im szybciej będziemy gotowi ze wszystkimi pracami dokumentacyjnymi, tym szybciej rozpocznie się budowa nowego śródmieścia.

Tereny tzw. styku miasta i morza coraz częściej nazywa się "Waterfrontem". Zobacz koncepcję zabudowy gdyńskiego "Waterfrontu" - prezentacja Biura Planowania Przestrzennego Gdyni (plik .pdf)

Miejsca

Opinie (384) 5 zablokowanych

  • Sypialnia (1)

    Kolejna sypialnia-miejsc pracy nie ma ale sypialnia jest tylko dla kogo-Dla tych z kasą i co dalej- za chlebem za morze bo Nasze okno na Świat zostało otwarte i zrobił się przeciąg :/

    • 3 1

    • Ci z kasą wolą Hiszpanię

      Słoneczniej i taniej

      • 0 0

  • Urban pisał już o tym planie w latach 90-tych.. (2)

    nie lubię chama ale widać niektórzy już wiedzieli jaki los Nas czeka..

    • 5 0

    • nie urban, a lewandowski

      z unii

      • 0 0

    • fatalny los

      w końcu w centrum miasta będzie miasto, a nie burdel na kółkach przez niektórych stocznią zwany

      • 1 2

  • co za bzdury piszecie!!!!!! (1)

    nauty nie zlikwidowali tylko przeniesli na tereny dawnej stoczni gdyńskiej, a wy tu piszecie ze prace ludziom zabrali...........chyba lepiej ze sie tam przeniesli, a nie roboty stoczniowe wykonywane prawie pod oknami mieszkancow....

    • 3 2

    • a co z parkiem maszynowym i dokami???

      rusz głową

      • 0 0

  • Jaki wstyd (1)

    Z tego ,, świetnego ,, planu widzę ,że następuje agonia Miasta z Morza i Marzeń.
    Już coraz bardziej nie jest moje ukochane miasto o które należy się spierać z gdańszczanami. Powstaną kolejne atrakcyjne letnie mieszkania dla ,,zapracowanych ,, warszawiaków.
    Gdynię uwielbiałam za styl ,a te klocki nie są wcale stylowe .
    Nie chcę betonu w tak atrakcyjnym miejscu

    • 4 2

    • niech jeszcze ci prawnicy, chemicy i synowie mechaników wybudują słońce,

      które zrobi z Gdyni kurort

      • 0 0

  • historia oceni gryzonia (1)

    jak można zabudowywać port, port dzięki któremu te miasto powstało!
    "- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. -...już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea..." Pani Prezydent Cegielska to się w grobie przewraca. Tym czasem co się dzieje w porcie Gdańskim? Robią wszystko aby go zmodernizować, dobudowywany jest nowy pirs w porcie północnym, modernizowane stare nabrzeża, port kontenerowy naprawdę czapki z głów, trasa Sucharskiego, obwodnica południowa, trasa Słowackiego(tunel pod Wisłoujściem), naftoport.
    Kiedy on się opamięta i zrozumie że bez przemysłu te miasto zginie! Gdynia nie utrzyma się z turystki ani z szklanych biurowców.

    • 6 2

    • wnuczka Mordechaja Działoszyńskiego w grobie się przewraca?

      ???

      • 0 1

  • Była stoczia była flota

    Podziękujmy Solidarności za zmiany w Polsce , mieliście pracę i socjalne macie bezrobocie - była flota były stocznie a solidaruchy nadal maja swoja siedzibę. Jaki ten naród głupi dał się otumanić tym co dzisiaj są przy korycie a ci co strajkowali są na marginesie życia w tym kraju i obecnie w sklepach mogą oglądać wystawy.

    • 1 0

  • Panowie

    Wenda i Kwiatkowski w grobach się przewracają !!!!!

    • 5 0

  • tereny Nauty (1)

    nikt nie kupi tych terenów za 160 mln zł jak chce ARP i MARS. Wartość ich jest mocno zawyżona. Według cen rynkowych tereny Nauty są warte ok. 60 mln zł i to pod warunkiem ,że będzie nowy plan zagodspodarowania przestrzennego a jak na razie tego nie widać.To że Nauta przenosi się juz cztery lata z ul. waszyngtona na Czechosłowacką to dobrze bo w starym miejscu działalność stoczniowa była uciążliwa dla otoczenia.Pan prezes Nauty opowiada jakieś wymyślone historie , nierealne - patrz tereny sąsiedniego Dalmoru.Najprawdopodobniej skończy się tak jak z Cristem państwo polskie wyjmie pieniądze z lewej kieszeni i przełozy do prawej i opowiadać będzie o sukcesie sprzedaży a wszystko to po to by Komisja Europejska odczepiła się od Nauty a tak naprawdę od ARP i MARS-a.

    • 2 0

    • kurde, istnieje jeszcze ulica Czechosłowacka??? Jakim cudem się uchowała?

      • 1 0

  • Gdzie ci wszyscy ludzie bedą pracować? (37)

    Może w biurach i budżetówce?
    Nie ma to jak rozwalić swój przemysł.

    • 235 35

    • (25)

      Udział przemysłu w Polskim PKB to 33%, 63% to usługi. w przemyśle zatrudnionych jest 29% pracujących, w usługach 53%.

      I kto mówi o rozwalaniu przemysłu? Co nazywasz rozwalaniem? To że nie dopłacano przez kolejne lata deficytowym zakładom?

      • 12 26

      • Do PLL LOT liberał Tusk dopłaci w tym roku 1mld złotych (19)

        • 19 3

        • (12)

          No właśnie. A jakby miał ogłosić upadłość to od razu znajdą się obrońcy oskarżający o niszczenie polskiej gospodarki.

          A jak Tusk jest liberałem to ja jestem Eva Angelina

          • 11 5

          • Jesteś mądraliński jak gimnazjalista po lekturze bloga Korwina-Mikke. Sprywatywać wszytsko (11)

            Związki zawodowe- złodzieje, nie podoba Ci się praca- znajdz inną i cała reszta typowych komunałów

            • 11 12

            • (10)

              Nigdy nie czytałem bloga JKM i nie za bardzo mnie interesuje co on tam napisał.

              Tak, sprywatyzować. Własność prywatna jest o wiele bardziej efektywna niż państwowa i kto jak kto, ale obywatele kraju toczonym przez 45 lat socjalistyczną chorobą powinni sobie zdawać z tego sprawę.

              Z jakiej racji podatnicy mają dotować państwowe podmioty

              • 13 7

              • taa....... (9)

                jest efektywna ? szczególnie amber gold był efektywny, co tam stocznie nie placące robolom na smieciowych

                • 5 6

              • (3)

                hehe, zawsze się Amber Gold musi pokazać, bez tego by nie było argumentu. ale rozumiem, dla was to takie odkrywcze że gospodarka prywatna jest bardziej efektywna niż państwowa. widać ekonomii się nie liznęło, a jeżeli już to tą od Marksa i Lenina.

                • 5 1

              • musi się pokazać bo okazuje się, że i w Amber próbowano (2)

                powciskać synalka premiera, zestaw to sobie DArku z tym co się dzieje w Lot to odpowiedź będziesz miał gotową. Tak, sprywatyzować Lot a najchętniejszy i pierwszy przyczajony czekał sobie OLT expres, ale coś nie wyszło przejęcie, ktoś wypatrzył, że złodziejskim chwytem złodziej będzie nabywał państwową własność i może jeszcze za przysłowiowe 1 euro?
                Tak więc porównaj sobie ekonomię spod sztandarów sierpa i młota z dzisiejszą rodzimą polityką liberalnych kolesi. W sumie jeden...ch.j

                • 1 0

              • (1)

                kolego, piszemy o efektywności ekonomicznej. a ty mi tu coś o amber gold i Michale Tusku. Jak nie masz nic do powiedzenia w temacie to nic nie pisz. Mówimy o mikroekonomii a nie polityce.

                No i zdaje się że Michał Tusk pracował nie w AG a w OLT którego AG było właścicielem.

                OLT czekał aby przejąc LOT? Człowieku, skąd ty bierzesz takie rewelacje? To zupełnie nie ta skala, nie te pieniądze, głosisz jakieś wyssane z palca bzdury.

                Poza tym LOT kulał jeszcze dużo wcześniej niż zaistniało OLT

                • 0 2

              • OLT czy AG co to za różnica??? Z mikroekonomią tu wyjeżdżasz

                a nie chcesz widzieć oczywistych powiązań i zależności w ramach tych dwóch podmiotów.
                LOT kulał kulał i kuleje a była świetna okazja by tanim geszeftem przejąć tzw narodowego przewoźnika a wraz z nim wszystkie te nielatające chwilowo dreamlinery. Myśl troszkę. U ciebie mikro i makro ekonomia ogranicza się chyba do kalkulacji w ramach domowego budżetu: dostaję wypłatę to zapłacę media, czynsz, i styknie mi na żarcie z biedronki albo z delikatesów

                • 0 0

              • oszczędzanie w Amber Gold nie było obowiązkiem (4)

                Dlaczego ja nie zainwestowałem? Bo sprawdziłem, że KNF ostrzega.

                Ludzie są wolni i powinni mieć prawo inwestować swoje pieniądze jak chcą. Nawet jeśli robią głupoty.

                Poza tym, czy AG jest jedyną firmą, którą znasz?

                • 5 1

              • (3)

                Zapewne siedzi przed lapkiem HP, z prockiem Intela, z głosnikami Creative, obok ma komórkę Samsunga, goli się maszynką Gilette, używa antyperspirantu Nivea, ale jedyna prywatna firma jaka mu wpadła do głowy to AmberGold

                • 2 1

              • znałem jeszcze inna prywatną firmę MTK ze ślaska (1)

                jeżeli wiesz o co chodzi. prywatne faktycznie czasami jest efektywniejsze. gdyby to było państwowe to ludzie dostali by odpowiednie odszkodowania. a tak okazuje sie ze prywatne to zawsze wlasność bankruta

                • 1 0

              • mówimy o efektywności ekonomicznej. zupełnie zmieniasz temat. to o czym piszesz nie zależy od struktury własności a od brzmienia i interpretacji prawa.

                • 0 1

              • I pewnie za oknami z Oknoplastu, do domu dojechał tramwajem Pesa, pierze pralką Amica, siedzi w spodniach z Reserved a prezenty dla dzieci kupuje w Smyku. I jedyna firma, jaką zna, to Amber Gold :D:D

                • 4 0

        • Bo inaczej twoje PiS by go zżarło. (4)

          I tak źle, i tak niedobrze. Nigdy nie dogodzisz.

          • 5 7

          • A może gdyby był tam uczciwy gospodarz, bez milionowych odpraw dla kolejnych czonków rady,bez szopek z Dreamlinerem (3)

            nie trzebaby było dopłacać w ogóle ?

            • 9 2

            • (2)

              Gdyby babcia miała wąsy...

              Własność państwowa jest tak naprawdę własnością niczyją. Nikt bezpośrednio nie odniesie korzyści z zysków przez nią wypracowanych i nikt bezpośrednio nie odczuje straty.

              Struktura bodźców w państwowej firmie jest zupełnie inna niż w prywatnej. Prywatna firma dąży do zysku bo jest czyjąś prywatną własnością i zyski zasilą bezpośrednio portfel tej osoby. A własność państwowa? Tam rachunek ekonomiczny schodzi na dalszy plan. W grę wchodzi polityka i związki zawodowe. Nie ma też wielkiej kreatywności bo po co się narażać na jakąś kontrolę z NIKu? Tam jest raczej strategia "nienarażania się". Nie musi być efektywnie, wystarczy że będzie zgodnie z procedurami. A że efekt będzie byle jaki? Co z tego, przynajmniej prokurator się nie doczepi.

              • 5 1

              • Jak to nie odniesie nikt korzysci z zyskow ? (1)

                A wyplata dywidendy? Sam KGHM daje grubo ponad 1mld zł rocznie.
                A jesli chodzi o brak checi do ryzyka i kreatywnosci to niestety ale kwartalne raportowanie i ciagle oczekiwania zyskow ze strony akcjonariuszy tez na dluzsza mete bywaja czynnikiem duszacym wszelka inicjatywe u menadzerow.

                • 1 0

              • No, a co jezeli większościowym akcjonariuszem jest państwo? Kto bezpośrednio odniesie te korzyści? Przecież ta kasa trafi do budżetu. Nikt się bezpośrednio to nie wzbogaci. A jak będzie strata to także odniesie ją budżet a nie jakiś Kowalski czy Nowak.

                Podałeś przykład KGHM nie zauważając, że państwo ma tam jedynie 32% akcji. Państwo jest więc akcjonariuszem mniejszościowym

                • 3 1

        • Z Tuska taki Liberał jak z Kaczyńskiego polityk prawicowy.

          Tylko w własnej wyobraźni, to para zatwardziałych socjalistów, z tym, że jeden w odmianie narodowej drugi europejskiej.

          W PO jest kilku liberałów, niestety są w mniejszości (większość w skrzydle Gowina siedzi, typowi prawicowcy, liberalizm gospodarczy + konserwatyzm społeczny).

          • 3 0

      • daruś jak zwykle - debilizmy na najwyższym poziomie i zdzwiony że nikt go nie rozumie (1)

        • 1 4

        • Ja rozumiem :)

          Ale fakt, socjalistom ciężko przełknąć fakt, że celem firmy jest zarabianie pieniędzy a nie realizowanie planów komitetu centralnego; celem państwa jest zarządzanie krajem a nie kierowanie (i finansowanie) każdym podmiotem, firmą, osobą z osobna; ludzie dbają bardziej i lepiej zarządzają swoją własnością prywatną niż urzędnicy państwową itd.

          I najważniejsze, że państwo bierze pieniądze od nas a nie z kosmosu, i każda złotówka wydana na pomoc jakiemuś podmiotowi (czy to fabryce czy Kowalskiemu)wymaga zabrania dwóch złotówek Nowakowi, który potem zamiast móc sobie pozwolić na spłatę kredytu mieszkaniowego w lat 15 musi brać na 30.

          • 2 1

      • co ty leming bzdury opowiadasz za bzdury z przemysłu na bruk wywalaja tysiace ludzi! (1)

        sam Fiat tylko z motowni wywalił 1500 ludzi ale to dlatego by chronic miejsca pracy w swoim kraju!!Mimo ze produkcja u siebie bedzie go kosztowała 5 razy wiecej!

        • 4 2

        • Hehe, oczywiście. Patrioci rezygnują z zarobków aby wspierać własny kraj.

          Człowieku, jeżeli Fiat by przeniósł produkcję po to aby ochronić miejsca pracy mimo iż jest to droższe to by było działanie na szkodę spółki.

          To tylko PRowa gadka aby poprawić wizerunek u włoskich związkowców. Fakty są takie że po zmianie przepisów homologacyjnych w UE Tyska fabryka nie spełniała wymogów. Wiązałoby to się z postawieniem od nowa linii produkcyjnej. A Fiat we Włoszech ma zakłady które nie pracują na pełnych obrotach.

          Tylko dorobili do tego wygodną ideologię że to z pobudek patriotycznych a wy łykacie to jak stara plotkara

          • 3 3

      • Gdyby z tych pracujących w usługasz odjąć wszytkich, których głównym zadaniem jest

        przewalanie papierów z jednego stosu na drugi lub zgłaszanie się codziennie do podpisania listy obecności (czyli takich, którzy żadnych usług nie tworzą), różnice byłyby jeszcze lepiej widoczne, ale jak widać, dla większości jak ktoś nie pracuje na przodku lub ze spawarką w dłoni, to nie pracuje w ogóle. Najśmieszniejsze jest to, że ci wszyscy krytykanci nie są pracownikami fizycznymi i 90% z nich pracuje w usługach, he he. Jak chce się zbić psa, to kij zawsze się znajdzie.

        • 5 6

    • Przemysł rozwalono, zamiast inzynierów kształcimy marketingowców (4)

      Zamiast produkowaź importyjemy z Chin

      • 5 2

      • Rozumiem, że w sklepie kupujesz tylko produkty made in poland?

        Żadnych zagranicznych?

        Oczywiście z dopuszczeniem produktów międzynarodowych koncernów produkujących u nas.

        • 1 1

      • zacznij kupować produkty polskie

        a przynajmniej wytwarzane w .pl

        • 3 0

      • wyprodukować nie problem, problem sprzedać. cały świat produkuje w chinach bo tam jest taniej. za dużo masz pieniędzy że chcesz kupować jeszcze drożej?

        • 2 1

      • Alez produkujmy w kraju ... super!

        Tylko wtedy na ochotnika zglos sie do pracy za chinska place i z chinskimi warunkami pracy.
        Gdyby ktos nie wiedzial to w tym socjalistycznym kraju opieka spoleczna, emerytalna, zdrowotna itp. jest na bardzo niskim poziomie i wiekszosci musi tam pracowac "do konca". Tego chcecie ?

        • 2 1

    • Przemysł? Szkoda że jeszcze o rolnictwie nie napisałeś/-łaś.

      Idź z kilofem na fabryczne maszyny, bo one "prawdziwym robotnikom" pracę odbierają.
      Mentalność jak z końca XIX wieku...

      • 2 1

    • Ludzie, którzy kupią sobie tam mieszkania to i tak by nie podjęli pracy w stoczni czy w tym podobnym miejscu ponieważ tamtejsze mieszkania będą tak kosmicznie drogie, że potencjalni właściciele tych apartamentów robią kupę na taką prace, bo są milionerami więc nie ma co się przejmować gdzie ci ludzie będą pracować.
      Myślcie! To nie boli ;)

      • 3 0

    • Idź dziecię do szkoły i naucz się czytać,

      to nie będziesz musiało zadawać głupich pytań.

      Cytuję fragment artykuł dla wszystkich, których żółć zaślepia:
      "Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi".

      EOT

      • 2 5

    • Wprowadzą nowe podatki - pojawią się nowe urzędy.

      • 6 1

    • Racja, święta racja ...

      Potem jak przegląda człowiek ogłoszenia z pracą to tylko ... zatrudnimy ulotkarzy, telemarketerów itp itd

      • 23 3

    • Miasto potrzebuje nowych biurowców.

      Chociażby dla nowych urzędników rozliczających śmieci.

      • 41 5

  • Jakies propozycje nazw dla przyszłych apartamentow ?? (3)

    z cyklu Water Park albo Laguna Residence ??

    • 3 1

    • Shchur nore

      • 1 0

    • to tylko nazwa wlasna (1)

      nikt ci nie kaze mowic po angielsku, a 2 trzy slowa napewno uda ci sie przyswoic

      • 0 3

      • Waterfront Baltic Sea Gdynia Nauta Center

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane