• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce ograniczyć hałas "cichym" asfaltem

Michał Sielski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają? Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają?

Władze Gdyni chcą ograniczyć hałas w mieście, poprzez stosowanie tzw. cichego asfaltu. Według przeprowadzonych badań, najbardziej przyczynia się do jego powstawania ruch samochodowy. Pomóc w zniwelowaniu hałasu mają także zakupy nowego taboru komunikacji miejskiej.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Mapa akustyczna istnieje w Gdyni od lat. Przy każdej aktualizacji okazuje się jednak, że normy nadal są przekraczane.

- W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne, ale na pewno nie dramatycznie grożące zdrowiu - przekonuje Andrzej Bień, radny Gdyni. - W przypadku hałasu przemysłowego, uciążliwość się zmniejsza. Rosną za to parametry wynikające z ruchu samochodowego i kolejowego - dodaje.

Największy hałas przy dużych drogach



Z najnowszych opracowań wynika, że największym problemem jest hałas generowany przez obwodnicę. To jednak droga zarządzana przez GDDKiA, która sukcesywnie - choć niespiesznie - montuje kolejne ekrany dźwiękochłonne na wysokości gdyńskich osiedli.

Tuż za nią plasuje się al. Zwycięstwa, czyli główna arteria Gdyni. Przechodzi jednak przez środek miasta, więc tu ekranów nikt nie zamontuje. Są za to inne sposoby. Jakie?

Recepta? Cichy asfalt i nowe autobusy



- Przed nami np. naprawa jezdni, czyli wymiana asfaltu na jezdnie z nawierzchnią cichą. Druga sprawa to zakup nowego taboru komunikacji publicznej, który także będzie emitował mniej hałasu - wylicza Andrzej Bień.
O cichym asfalcie władze Gdyni mówiły już w 2014 roku. To nawierzchnia bitumiczna, która ma bardziej porowatą strukturę, tłumiącą hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Szacuje się, że może go ograniczyć o ok. 30 proc. Kiedy i gdzie się go doczekamy? Wciąż nie wiadomo, bo plany nie są sprecyzowane.

Ścieżki rowerowe i strefy uspokojonego ruchu



Jakie jeszcze plany na lata 2018-2022 powinna mieć Gdynia, by zrealizować program ochrony przed hałasem? W opracowaniu czytamy:

"Promowanie komunikacji publicznej przez rozwój buspasów, zakup autobusów i trolejbusów elektrycznych i wodorowych, uspokajanie ruchu (poprzez rozwój stref "Tempo 30"), tworzenie spójnego systemu ścieżek rowerowych czy wreszcie realizowanie inwestycji drogowych (zarówno przez Miasto Gdynia, jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o/Gdańsk) doprowadzi do zamierzonego efektu w postaci upłynnienia lub ograniczenia ruchu, a w konsekwencji do ograniczenia emisji hałasu do środowiska."

Opinie (274) 4 zablokowane

  • (1)

    To nic nie da skoro beda dziury i fale dunaju

    • 31 0

    • Najpierw niech położą jakikolwiek asfalt nie musi być cichy

      • 3 1

  • Wzrost głośności o 3 dB to wzrost o 100%

    • 3 4

  • Emisja hałasu.

    Przekroczenia rzędu 10 dB , gdy mówimy o hałasie drogowym czy kolejowym to dużo i wbrew opinii radnego Bienia, taki hałas powoduje uszczerbek na zdrowiu, dlatego też powstały normy hałasu określone rozporządzeniami!!!! Cicha nawierzchnia wytłumi hałas ale ledwie na kilka lat i to o max 4dB - nie jest to więc szczęśliwy pomysł bo przekroczenia i tak pozostaną. Przy takich przekroczeniach potrzebne są albo ekrany albo zmiana organizacji ruchu albo jedno i drugie. Dlatego też zamiast pchać pieniądze w drogie mieszanki, lepiej przebudować więcej dróg bo Gdyni przydałaby się równa nawierzchnia ulic oraz przeniesienie studzienek w oś pasa ruchu, bo to właśnie wyklekotane włazy, wyboje i zmienna struktura podbudowy powodują obecnie hałas na drogach, który skutecznie można wyeliminować.

    • 4 3

  • Nocny hałas z przedszkola przy Kwiatkowskiej. (2)

    Kilka miesięcy temu otwarto nowe przedszkole na Sokółce - przy ul. Kwiatkowskiej. Problem w tym, że przedszkole to ma dziwaczny system wentylacji, który pracuje bardzo głośno. Szum urządzeń wentylacyjnych słychać w dzień, pomimo szumu tła nawet z dość dużej odległości. W nocy zaś szum ten jest dominującym dźwiękiem w pobliskich blokach przy Kamrowskiego i Staniszewskiego. To kuriozalne, by całą noc (gdzie w tym budynku nie ma nocą żywej duszy) jakieś turbiny na dachu generowały hałas słyszalny w mieszkaniach bloków oddalonych o 100 i więcej metrów. Wystarczy otworzyć okno w nocy, by mieć w domu szumiący a czasem dudniący dźwięk. Czy to jest normalne? To dzielnica sypialna, anie przemysłowa, żeby fabryka szumiała pod oknami. Co dziwniejszy, każdy z bloków ma wentylację mechaniczną, której nie słychać - dlaczego w tym przypadku nie zrobiono tego prawidłowo??

    • 18 3

    • jak nic kopalnia kryptowaluty tam jest

      • 4 0

    • Moze nie potrafia okien otworzyć. To.sie zdarza, ale pijanym.....

      • 5 0

  • zamiast ekranów - wyłapać motóry bez rury, kary od 10 000 zł w górę za każdy dB powyżej normy!

    kiedy się skończą ryki motorów bez rury i aut tjuningowanych po kaszubsku, lansujących się w śródmieściu wyciem, rykiem itp. Pojazd na lawetę prawo jazdy do urzędu!

    • 14 3

  • Taki cichy asfalt powinien być standardem.

    • 4 3

  • Niech wreszcie uspokoją ten ruch w całym mieście, bo trudno teraz jeździć rowerkiem

    • 6 3

  • Gdynia nawet kontrapasa nie umie namalować..

    "Gdynia chce...." - taki sam efekt jak tego że ja chcę być 18 letnią blondynką.*

    *Jestem 48 letnim łysym ex szatynem.

    • 11 0

  • Usuńcie proszę te durne 'kocie łby' z 10 lutego i dworcowej

    • 9 3

  • Gdynia nie jest naprawić kilku ulic, tu takie obietnice. Ktoś tam chyba jest jeszcze pijany

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane