• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus. Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus.

Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.



Jak oceniasz perspektywę współpracy w zakresie zasilania autobusów wodorem?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji, wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Obecnie Rafineria Gdańska produkuje go około 13 ton na godzinę, docelowo ma to być 16,5 ton na godzinę.

Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca



Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.

- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.

Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Lotos planuje inwestycje w wodór



Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.

Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.

Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów


- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.

Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy

Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.

Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?



Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.

Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.

Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Miejsca

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • Szczurek moze by sie isobiscie wypowiedzial w sprawie chodnika na "serpentynie"

    • 7 3

  • a co w razie kolizji?????

    będzie duże bum

    • 4 3

  • (1)

    Chcą autobusy na wodór a kupują 9-letnie Many od PKS-U. Dobre...
    Ja chce Mercedesa a jeżdżę fiatem..
    Gdynia zejdź na ziemię. Po wyborach powiecie że kasy nie ma i kupicie od Gdańska Mercedesy N405

    • 11 3

    • Kupili używane by sprawnie wymienić cała florę.

      • 4 0

  • A ja czekam na elektrownie plazmowe

    • 7 0

  • EURO 6 + CNG i wystarczy (1)

    Po co ta cała propaganda o jakiejś ekologii? Od ponad 25 lat jest tzw.parcie pro ECO i w związku z tym wprowadza się normy Euro dla samochodów , wygasza lokalne ciepłownie węglowe i te duże i mniejsze lokalne np. w Gdyni wygaszono (łącznie cztery t.j. EC I , EC II, i dwie duże w MW. Nowe budynki na osiedlach od lat opalane są gazem ziemnym. PKP kasuje lub modernizuje tabor spalinowy co obecnie jest już normą, to samo inni przewożnicy. Duże EC posiadają filtry. Silniki okrętowe w jakiejś liczbie są już zasilane gazem, a i pozostałe diesle to już III lub IV generacja. Nie dajmy się zwariować. To nie spaliny nas zabijają, a chemia/ konserwanty E , antybiotyki w paszach, ulepszacze i inne dodatki/ w żywności- szczególnie "zdrowe" są te na bazie GMO i fast foody. Swoje trzy grosze dokłada stres, tempo życia , warunki pracy- szczególnie te na umowach śmieciowych po 10 i 12 godzin itp. Europa dostała jakiegoś obłędu w ekologii, a reszta świata nic sobie z tego i tak nic nie robi. Wulkany te "czynne" emitują do atmosfery miliardy m3 gazów i pyłów, promieniowanie słoneczne jest o wiele większe niż 100 lat temu i ma wpływ na nasze życie i zdrowie.

    • 6 3

    • Wytrzeźwiej

      • 0 1

  • Tak było głośno o BIOPALIWACH

    Tak było głośno o Biopaliwach i co się stało? Cisza ? A "stało się"-bo wielkie koncerny przyblokowały ten "temat". Nie może być alternatywy dla ON i PB 95 i 98 bo "obroty spadną" i nie będzie tyle kasy ile ma być. A ma być jeszcze więcej... Wszystko oparte jest o petrodolary $ i petroeuro E. Kto wie gdzie można kupić Biodiesla ???? Jak sama nazwa wskazuje jest BIO i EKO.

    • 5 1

  • Nie potrafię zrozumieć polityki Brukseli. (1)

    Jeżeli silniki na wodór.CNG i LPG nie wytwarzają szkodliwych substancji i są tańsze w eksploatacji to dlaczego Bruksela na siłę produkuje 95 % aut na ropę i benzynę.Przecież to trujące ście*wo szkodliwe jak dla ludzi tak i dla środowiska.Czy chodzi tylko o to aby ludzie kupowali drogie paliwa ???

    • 8 3

    • Ty niewiele rozumiesz.

      Już są dyrektywy. Beðą wprowadzane od 2020 r. Nie da się tak zrobić pstryk i już jutro masz elektryki. Jak myślisz, dlaczego producenci tak się rzucili na hybrydy, nawet skoda? Przeciez nie dlatego że im się chce, tylko dlatego, że muszą. Od 2020 wchodzą dyrektywy. Jak ktos się nie dostosuje to koniec z produkcją.
      chcesz naraz zwolnić tysiące ludzi?

      • 2 1

  • Żenada i wstyd Szczurek !!!

    Naipierw dziury połatajcie pod te autobusy. A na razie to sobie czołgi kupcie...

    • 10 1

  • szczurek, a przystanek PKM na Wzgórzu to kiedy będzie? (3)

    a kolejka na Obłuże?
    co ty tu z jakimiś autobusami na H2 wyjeżdżasz?

    • 7 3

    • (1)

      A co ty robiłeś dla miasta???

      • 0 4

      • Zapłaciłem tu podatki - żeby prezydent i świta mieli na pensje i nie musieli dorabiać obrywani od deweloperów/inwestorów.

        • 1 0

    • Na jakie licho skoro złomem sitkiem zasuwa szkoły.

      • 0 0

  • CNG (2)

    Jechałem kiedyś w "korku"/15 minut/- za autobusem zasilanym CNG. Tak fajnie "śmierdziało" ale nie wiem dla czego ? Może on był na Gaz rozweselający ? Czy z "rury" emitował N2O/podtlenek azotu/ czy jednak C3O2 -podtlenek węgla bezbarwny gaz o ostrym zapachu ?

    • 5 4

    • Zawsze są spaliny. Kon też pierdzi.

      • 2 3

    • CNG jest bezwonny ,spierdziałeś się po prostu a teraz szukasz winnych.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane