• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus. Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus.

Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.



Jak oceniasz perspektywę współpracy w zakresie zasilania autobusów wodorem?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji, wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Obecnie Rafineria Gdańska produkuje go około 13 ton na godzinę, docelowo ma to być 16,5 ton na godzinę.

Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca



Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.

- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.

Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Lotos planuje inwestycje w wodór



Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.

Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.

Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów


- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.

Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy

Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.

Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?



Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.

Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.

Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Miejsca

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • papier wszystko zniesie

    • 30 4

  • przedwyborcza

    Kiełbasa

    Ha Ha Ha

    najpierw kupujemy stare graty od gdańska a teraz Samorządność chce żebyśmy uwierzyli w takie cuda ...

    • 31 4

  • Wprowadzić program rządowy dla Aut Elektrycznych (3)

    W dobie dbania o środowisko i lamentu na temat smogu koniecznie musimy wprowadzić nowy program rządowy, który zniesie podatek VAT na auta elektryczne. Zdecydowanie obniżyłoby to ceny aut elektrycznych, a nie jak obecnie najtańsze auto w 100% elektryczne kosztuje 130.000zł... Paranoja... takie auto, powinno kosztować max 40.000zł!!!

    • 15 5

    • (1)

      Jakbym słuchał urzędującego Premiera...

      • 5 2

      • Przez osiem ostatnich lat

        • 1 1

    • Ale elektrownie są węglowe. Jest ich mało i czy elektryczne auta zasilisz? Miano budować elektrownie koło Tczewa ale był protest. Paranoja.

      • 1 0

  • (1)

    A na kryptonit nie ma?

    • 21 4

    • Powinien być na siarkowodór,sam urząd zasilił by całą komunikację,odzysk energii z krzeseł i foteli.

      • 8 1

  • 1 kwietnia był w niedzielę

    czy artykuł ma 3 dniowe opóźnienie?

    • 41 3

  • znowu jakiś humbuk - może, kiedyś w przyszłości będziemy wszyscy latali (4)

    tymczasem realia Gdyni to uwalenie darmowych hiszpanskich autobusów elektrycznych - czyli straty i niegospodarność

    i to prawda, co niektórzy tu piszą - dziury stają się symbolem Gdyni

    niegospodarność i brak nadzoru nad pracami daja w efekcie coraz bardziej zdegradowane chodniki czy jezdnie lub głupkowate pomysły jak koło dworca, które zawężają chodnik by dodać kompletnie niepotrzebną sciezkę dla rowerów - przy okazji prace prowadzone sa jak za KOMUNY - bez zabezpieczeń, ludzie musza chodzić po piachu i skakać przez rowy...

    • 23 4

    • to prawda mieszkam nieopodal tej budowy i mam okazje to obserwować (3)

      co jakiś czas pojawia się kilka osób później przez pare dni nic się nie dzieje, budowa tak oznakowana a drogi tak zabezpieczone że ludzie wyjeżdżając z ulicy podjazd wielokrotnie skręcają w lewo chociaż jest tam zakaz, jedyne co zrobili to poprzestawiali palety z krawężnikami aby to pozastawiać z marnym skutkiem, a już termin samego remontu to kuriozum tym bardziej że w tym roku zima to był śmiech na sali, ale tak to jest jak się budżet na inwestycje dzieli na kwartały, jeden etap jeden kwartał i tak trwać to będzie rok ....

      • 5 0

      • i to jest z 200 metrów od UM (PLO) (2)

        nie wiem co tam się z tymi urzędasami dzieje - swoją droga to nie pierwszy remont chodnika prowadzony w tak skandaliczny sposób (bez pozostawionej czesci dla pieszych), to samo kiedyś było na Morskiej - może to ta sama firma?

        • 2 0

        • no zapewne tak (1)

          ale najlepsze jest to że wyremontowany odcinek przechodzi w dwa powojenne pobojowiska ul.10 Lutego oraz Plac Konstytucji tam to jest kongo z nawierzchnią

          • 1 1

          • masz na mysli dworzec (i chodnik przed nim) SKM?

            • 1 0

  • Czy to ta sama Gdynia, która od Gdańska kupuje używane autobusy ? ;)

    • 25 2

  • Szczurek proszę odejdź!

    Nie kompromituj naszego kochanego miasta!!!

    • 25 6

  • A w telewizorach bryluje pOseł Horała - ten ma parcie na szkło (5)

    ale o autobusach nic nie gadał
    za to o smoleńsku i zamachu - tak

    • 23 13

    • A co ma piernik do wiatraka,co ma gadać wie jakie są realia.

      • 8 2

    • trollu z miasta, co ma do tego horała? może jeszcze napisz jak zawsze "a w Gdańsku tez tak mają" itd:))) (3)

      • 8 4

      • bo pOsła Horałę w Gdyni blokowali więc poszedł stamtąd w PiS du ;))) (2)

        • 3 4

        • i całe szczęście (1)

          że poszedł, niech i swoje trolle zabierze

          • 0 5

          • V kolumnę musiał zostawić

            • 1 2

  • wodą po śledziach niech tankują

    ahahahahahahaha

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane