• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ciężarówki zważą już w porcie

Michał Sielski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką
Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone. Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone.

W gdyńskim terminalu kontenerowym GCT ważone będą wszystkie pojazdy odbierające kontenery. To efekt kar nałożonych na terminal.



Ważenie wszystkich kontenerów przy wyjeździe z portu sprawi, że na drogach będzie mniej przeciążonych ciężarówek?

Do tej pory kary za przeładowany samochód płacili przewoźnicy. Czasami bardzo wysokie, co nie odstrasza oszustów, wożących zbyt ciężkie ładunki bez zezwolenia. Efektem są m.in zniszczone drogi. Gdynia odczuwa to w swoim budżecie, permanentnie remontując starszy odcinek Estakady Kwiatkowskiego. W 2013 roku na remont przegubów trasy wyda min. pół miliona złotych, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Walka z przeciążonymi składami nie jest prosta, ale coraz bardziej skuteczna. Przed rokiem za nieco ponad 307 tys. zł powstało stanowisko do ważenia pojazdów, z którego będzie mogła korzystać Inspekcja Transportu Drogowego. Znajduje się ono na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni - przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.

Teraz przyszedł czas na uporządkowanie sytuacji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Inspektorom ITD pomoże nowe prawo, pozwalające ukarać wszystkich uczestników transportu, tj.: kierowcę, spedytora, załadowcę, a nawet terminal. Na efekty jego wprowadzenia nie trzeba było długo czekać. Przewoźnicy korzystający z usług GCT dostali właśnie maile, w których czytamy:

(...)"w związku z coraz częstszymi przypadkami nakładania na GCT jako na załadowcę kar z tytułu obsługi przeciążonych zestawów samochodowych, jesteśmy zmuszeni uruchomić procedurę sprawdzania masy całkowitej zestawów samochodowych zgłaszających się do GCT po podjęcia kontenerów. Sprawdzanie odbywa się na bramach wjazdowych do terminalu. Jeśli załadunek kontenera spowoduje przekroczenie masy całkowitej zestawu, Gdynia Container Terminal SA może odmówić załadunku takiego kontenera.(...)

Sprawdziliśmy, ważone są wszystkie kontenery, a nie - jak spodziewali się przewoźnicy - tylko niektóre.

- Zasada jest prosta. Masa całkowita zestawu z jednym kontenerem nie może przekraczać 30 ton, a z dwoma 40 ton - mówi nam pracownik działu operacyjnego GCT.

Pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego przyznają wprost, że to próba uniknięcia odpowiedzialności przez terminal. Bo jeśli jego pracownicy dochowają wszelkiej staranności, by nie wypuszczać przeciążonych samochodów, karę dostaną tylko przewoźnicy.

- To ruch we właściwą stronę. Załadowcy przecież doskonale wiedzą, ile waży każdy kontener i czy waga przewożącego go samochodu przekracza dopuszczone normy - mówi Grzegorz Kamiński, z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Tyle przepisy, ale w rzeczywistości wiele kontenerów, które przypływają do gdyńskiego portu, waży powyżej 23 ton. A wtedy ich przewóz jest mniej opłacalny dla uczciwych przewoźników, bo towar trzeba przeładować do dwóch kontenerów.

- Wynika to z prostej matematyki. Typowa waga ciągnika to 7500 kg (z paliwem), naczepa podkontenerowa to kolejne 5300 kg, tara kontenera 40'HC: 4000kg, czyli łącznie: 16800 kg. Waga ładunku w kontenerze może być więc nie większa niż 23200 kg brutto. W efekcie niektórzy muszą przeładowywać towar na dwa kontenery i są zdziwieni, bo "do tej pory się udawało" - wylicza jeden z przewoźników.

Inspekcja Transportu Drogowego jest wyczulona na takich oszustów.

- Zasada ich działania zawsze jest podobna. Pobierają jeden kontener o odpowiedniej wadze, wyjeżdżają nim z terminalu i zostawiają w jakimś magazynie lub na placu. Potem przyjeżdżają po kolejny, zawożą w to samo miejsce i przeładowują cały ładunek do jednego. Załadowca w terminalu nic nie zawinił, ale w efekcie do odbiorcy jedzie przeładowany samochód. Taka preselekcja już na etapie załadunku komplikuje jednak sprawę, więc zmniejsza skalę zjawiska. A im ona mniejsza, tym skuteczniej możemy ścigać oszustów - podkreśla Grzegorz Kamiński.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Nareszcie!!!!!!! (3)

    Pytanie tylko: czemu tak długo to trwało?

    • 162 2

    • Bo nie jesteśmy niemcami

      najpierw musimy się nagadać, nakrzyczeć, ponaprawiać drogi - wszystko, tylko nie przewidywanie.

      • 13 0

    • podatki dzialaja lepiej na wyobraznie niz wiezenia, trzeba je tylko wyegzekwowac.

      • 1 0

    • dlaczego

      "czemu" używa sie w innym kontekście:
      "czemu miało służyć tak długie oczekiwanie na ..."
      tak sądzę, bo nie posiadam wykształcenia w tym kierunku, ale w moim domu tak się mówiło od mych szczenięcych lat, jak to w arystokracji

      • 0 0

  • Teraz czekamy na inne terminale! (1)

    BCT, GTK i DCT - do dzieła!!!

    • 102 5

    • No i co dało się??? No pewnie że się dało!!! Brawo!

      • 9 0

  • Nie ma czegos takiego jak "Gdynski Terminal Kontenerowy". Jest GCT, czyli (16)

    Gdynia Container Terminal, oraz GTK czyli Gdanski Terminal Kontenerowy.

    • 27 33

    • (3)

      A nie Dct?

      • 0 7

      • DCT tez jest, w Gdansku. (2)

        • 7 1

        • Danzig Container Terminal oO? (1)

          • 8 4

          • Deepwater Container Terminal ;]

            • 4 1

    • Jak nie ma? (4)

      Jest przecież. Żyjemy w Polsce i takim językiem tutaj operujemy.

      • 7 5

      • To jest nazwa wlasna i to gdzie zyjemy nie ma znaczenia. (3)

        A firma nazywa sie Gdynia Container Terminal S.A. i pod taka nazwa widnieje w rejestrze przedsiebiorcow

        • 12 2

        • (2)

          Firma o nazwie Gdynia Container Terminal S.A. znajduje się w Gdyni i zajmuje się przeładunkiem kontenerów, siłą rzeczy jest więc gdyńskim terminalem kontenerowym o nazwie GCT. Idąc twoim tokiem myślenia Peugeot to nie samochód, tylko... Peugeot.

          • 0 2

          • Owszem, jest gdyńskim terminalem kontenerowym ale nie

            Gdyńskim Terminalem Kontenerowym. To zasadnicza roznica.

            • 6 0

          • Nazwa własna "Gdynia Container Terminal" to Gdyński Terminal Kontenerowy
            Nazwa własna "Peugeot" to marka samochodu.
            I wszystko się zgadza, nie przeinaczaj głąbie.

            • 0 0

    • Andżelika w majtki sika

      :D

      • 8 9

    • Gdynia Container Terminal (2)

      to w tłumaczeniu na polski Gdynski Terminal Kontenerowy. To tak jak Angelika - Andżelika

      • 7 4

      • rozumiem ze masz iPoda firmy Jabłko, samochód firmy Bród, zegarek (1)

        firmy Obywatel i dzinsy firmy Kowboj ??

        • 4 1

        • Chciałbym mieć

          Używam też angielskich nazw - tam gdzie jest to logicznie uzasadnione i gdzie nazwa jest jednoznacznie kojarzona. Natomiast terminal można nazwać tak, albo tak - podobnie jest z portem lotniczym (airport) itp. Nie ma co szukać dziury w całym i czepiać takich szczegółów w cudzych wypowiedziach, o to mi tylko chodziło.

          • 2 1

    • i jeszcze Cię minusują..

      co za łosie, nikt nie kuma, a tłumaczy się im jak 4 letniemu dziecku.

      • 3 1

    • ale jak to przełożysz na nasze to wyjdzie Gdyński Terminal Kontenerowy

      • 1 2

    • boże, baby...

      WHO, THE f..., CARES?

      • 1 3

  • ważyć wszystkie (6)

    to może i zważyć te wjeżdżające

    • 57 3

    • (5)

      ale po co? żeby statku nie przeładować? :)

      • 3 7

      • po to ... (4)

        ...żeby do terminali nie przyjeżdżały tiry z dwoma kontenerami ważące po 60 albo i 70 ton. A tak jest dosyć często. Kierowcy mają to w du..ie i mówią, że szef zapłaci jak dostaną mandat, tylko kto nam zapłaci za rozjechane ulice...chyba nie terminal.

        • 22 0

        • (3)

          ale to nie na wjeździe do terminala powinni ich sprawdzać, tylko np na wjeździe do miasta. Terminal też ma w d*pie czy tir jest przeładowany, bo w porcie ciągi drogowe są dużo mocniejsze, a dla nich kontenery to pieniądze.

          • 5 2

          • Wiedząc że jest waga na wejściu to nie wyjedzie w trase z nadbagażem (2)

            bo po co ? skoro do celu nie dojedzie. A więc jest sens żeby ważyć na In & Out. Pozwoli to ograniczyć w jakimś stopniu dewastacje dróg przez przeciążone zestawy.

            • 5 0

            • (1)

              przeca jak wjeżdża do terminala z towarem to to ładuję na statek a nie na innego tira

              • 0 1

              • Ale przejechał

                przez miasto i swoim ciężarem zniszczył drogi. I za to powinien otrzymać karę.

                • 8 0

  • Dobra wiadomosc, czas na kolejne

    • 19 3

  • ważyć ważyć - gnojów obnażyć

    • 35 4

  • I tak dużo pudełek jeździ z Hamburga (1)

    • 11 4

    • Nie wiem - może się mylę, ale...

      ...na trasie z Hamburga jest zbyt wiele miejsc pomiaru, aby się to opłacało. Za duże ryzyko.

      • 7 0

  • Ważyc wszystkie TIRy

    Wyjeżdżające i wjeżdżające do Trójmiejskich portów!!!

    • 36 4

  • Tylko większe kary (2)

    Tylko większe kary i więcej patroli zmusi kierowców i firmy transportowe do zaprzestania niszczenia dróg, przeciążony samochód też bardzo słabo hamuje, więc jest bardzo niebezpieczny - więc mandaty w tysiącach złotych powinny pomóc, a ważenie - ważna sprawa :)

    • 32 3

    • Kary już są większe i nie pomogło

      Kary są naprawdę bardzo wysokie, niektórzy podostawali kary nawet po kilkadziesiąt tysięcy złotych, a takich po kilkanaście tysięcy też jest sporo.
      Rozwiązaniem jest to, żeby oprócz bardzo wysokich kar były także częste kontrole/montowanie wag w drogach/portach - to ryzyko wpadki (które teraz jest niewielkie) znacznie wzrośnie i przestanie się opłacać przewoźnikom.

      • 11 0

    • powinni przede wszystkim zmienić prawo

      tak aby przewoźnik nie miał możliwości zrzucenia odpowiedzialności finansowej na kierowcę. obecnie w przypadku jakichkolwiek kontroli, czy to czasu pracy, tachografu, nacisku na oś czy stanu technicznego firmy transportowe stosują różnego rodzaju kruczki prawne, by całą karę zapłacił kierowca. a przecież jeśli kierowca łamie przepisy, to zwykle tylko i wyłącznie zasługa jego przełożonego, który pod groźbą zwolnienia zmusza go do naginania norm, by w razie kontroli wypiąć się plecami.

      • 1 0

  • ????? (2)

    "zasada jest prosta. Masa całkowita zestawu z jednym kontenerem nie może przekraczać 30 ton, a z dwoma 40 ton - mówi nam pracownik działu operacyjnego gct.

    "- z tego co wiem to ktos nie wie co pisze,jak mozbna nie wypuscickiontenera 40'stopowego z portu bo sobie wymyslili jakies 30t,skad nie moze przekraczac 40;'t ito jest njwazniejsze ,a nie jas głupi wymysł pracownuiikow terminala gct!!!!

    • 22 10

    • !!!

      To jest prawdopodobnie zła interpretacja przez piszącego artykuł. Wygląda to tak: z jednym kontenerem 40' nie może przekraczać 40 ton chyba, że zestaw jest 6cio osiowy to do 44ton i 150km z miejsca załadunku do miejsca rozładunku; 2 x 20' tylko i wyłącznie do 40 ton masy całkowintej niezależnie od ilości osi zestawu.

      • 10 0

    • Chyba jednak można.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane