• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ciężarówki zważą już w porcie

Michał Sielski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką
Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone. Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone.

W gdyńskim terminalu kontenerowym GCT ważone będą wszystkie pojazdy odbierające kontenery. To efekt kar nałożonych na terminal.



Ważenie wszystkich kontenerów przy wyjeździe z portu sprawi, że na drogach będzie mniej przeciążonych ciężarówek?

Do tej pory kary za przeładowany samochód płacili przewoźnicy. Czasami bardzo wysokie, co nie odstrasza oszustów, wożących zbyt ciężkie ładunki bez zezwolenia. Efektem są m.in zniszczone drogi. Gdynia odczuwa to w swoim budżecie, permanentnie remontując starszy odcinek Estakady Kwiatkowskiego. W 2013 roku na remont przegubów trasy wyda min. pół miliona złotych, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Walka z przeciążonymi składami nie jest prosta, ale coraz bardziej skuteczna. Przed rokiem za nieco ponad 307 tys. zł powstało stanowisko do ważenia pojazdów, z którego będzie mogła korzystać Inspekcja Transportu Drogowego. Znajduje się ono na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni - przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.

Teraz przyszedł czas na uporządkowanie sytuacji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Inspektorom ITD pomoże nowe prawo, pozwalające ukarać wszystkich uczestników transportu, tj.: kierowcę, spedytora, załadowcę, a nawet terminal. Na efekty jego wprowadzenia nie trzeba było długo czekać. Przewoźnicy korzystający z usług GCT dostali właśnie maile, w których czytamy:

(...)"w związku z coraz częstszymi przypadkami nakładania na GCT jako na załadowcę kar z tytułu obsługi przeciążonych zestawów samochodowych, jesteśmy zmuszeni uruchomić procedurę sprawdzania masy całkowitej zestawów samochodowych zgłaszających się do GCT po podjęcia kontenerów. Sprawdzanie odbywa się na bramach wjazdowych do terminalu. Jeśli załadunek kontenera spowoduje przekroczenie masy całkowitej zestawu, Gdynia Container Terminal SA może odmówić załadunku takiego kontenera.(...)

Sprawdziliśmy, ważone są wszystkie kontenery, a nie - jak spodziewali się przewoźnicy - tylko niektóre.

- Zasada jest prosta. Masa całkowita zestawu z jednym kontenerem nie może przekraczać 30 ton, a z dwoma 40 ton - mówi nam pracownik działu operacyjnego GCT.

Pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego przyznają wprost, że to próba uniknięcia odpowiedzialności przez terminal. Bo jeśli jego pracownicy dochowają wszelkiej staranności, by nie wypuszczać przeciążonych samochodów, karę dostaną tylko przewoźnicy.

- To ruch we właściwą stronę. Załadowcy przecież doskonale wiedzą, ile waży każdy kontener i czy waga przewożącego go samochodu przekracza dopuszczone normy - mówi Grzegorz Kamiński, z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Tyle przepisy, ale w rzeczywistości wiele kontenerów, które przypływają do gdyńskiego portu, waży powyżej 23 ton. A wtedy ich przewóz jest mniej opłacalny dla uczciwych przewoźników, bo towar trzeba przeładować do dwóch kontenerów.

- Wynika to z prostej matematyki. Typowa waga ciągnika to 7500 kg (z paliwem), naczepa podkontenerowa to kolejne 5300 kg, tara kontenera 40'HC: 4000kg, czyli łącznie: 16800 kg. Waga ładunku w kontenerze może być więc nie większa niż 23200 kg brutto. W efekcie niektórzy muszą przeładowywać towar na dwa kontenery i są zdziwieni, bo "do tej pory się udawało" - wylicza jeden z przewoźników.

Inspekcja Transportu Drogowego jest wyczulona na takich oszustów.

- Zasada ich działania zawsze jest podobna. Pobierają jeden kontener o odpowiedniej wadze, wyjeżdżają nim z terminalu i zostawiają w jakimś magazynie lub na placu. Potem przyjeżdżają po kolejny, zawożą w to samo miejsce i przeładowują cały ładunek do jednego. Załadowca w terminalu nic nie zawinił, ale w efekcie do odbiorcy jedzie przeładowany samochód. Taka preselekcja już na etapie załadunku komplikuje jednak sprawę, więc zmniejsza skalę zjawiska. A im ona mniejsza, tym skuteczniej możemy ścigać oszustów - podkreśla Grzegorz Kamiński.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • IMPORTER (1)

    A dlaczego nie karac importera/eksportera ,który zleca załadunek np 30 t do kontenera ?

    • 8 3

    • Importer

      może załadować kontener w porcie w celu rozładunku w porcie docelowym bez konieczności wyjazdu na drogi...u nas idzie się na łatwizne i wysyła przeładowany kontener do odbiorcy bo rozformowanie to dodatkowe koszty...

      • 4 1

  • ok ze tak jest

    ten kaminski to jakis polglowek. Na szczescie dla nas kierowcow

    • 1 1

  • Ważenie

    Akiedy Inspekcja wezmie sie za OLTRANS przewożący zwir z Mrzezina to dopiero są przeładowane.

    • 11 1

  • Niestety, każdy kij ma dwa końce (4)

    Z jednej strony, kontrola masy załadowanych pojazdów częściowo ograniczy ciągłe niszczenie Estakady Kwiatkowskiego niedostosowanej do dużych obciążeń, ale, z drugiej strony obniży konkurencyjność portu gdyńskiego.
    A sprawa mogłaby wyglądać inaczej, gdyby nie poskąpiono pieniędzy na przebudowę tej Estakady i cały dojazd do obwodnicy Trójmiasta byłby dostosowany do, stosowanych obecnie w Europie, wyższych niż kiedyś mas przewożonych ładunków drogowych. To wąskie gardło będzie w najbliższych latach kulą u nogi portu w Gdyni i za parę lat i tak sypnie się całkowicie.

    • 10 5

    • wszystko prawda (1)

      ale nie można patrzeć tylko na koniec swojego nosa, czyli żeby portom sie opłacało. Straty wynikające z niszczenia dróg w całej Polsce są na pewno o wiele wyższe niż ten portowy zysk.

      • 1 0

      • Jak nie przejdzie przez gdyński port, to przejdzie przez inny, a potem i tak pojedzie po polskich drogach.

        • 0 0

    • port, spedytor, przewoźnik będą mieli większe zyski (1)

      po prostu wzrośnie o 2-3% ilość kontenerów. Zapłaci konsument.

      • 1 0

      • albo kontenery znajdą sobie inny port

        • 0 1

  • usmialem sie

    Jak cale itd jest takie odkrywcze jak ten co sie wypowiedzial to mozna smialo jezdzic dalej z granitem w 2 puszkach. a swoja droga to jako byly policjant gratuluje ulatwiania pracy swoja wypowiedzia kolegom z roboty.hihi

    • 1 0

  • Wagi dynamiczne. Zainstalujmy na wszystkich drogach wjazdowych do Trójmiasta.

    Typują pojazdy do ważenia a IRD niech ich już waży.. Zwróciłoby się w parę miesięcy.

    • 4 0

  • Złe przepisy.

    • 0 2

  • no nareszcie (3)

    dość kolein na drogach a zwłaszcza szkoda tych nowych dróg

    • 4 2

    • budować lepsze drogi (2)

      w innych państwach już dawno mają

      • 1 1

      • Polskie drogi nie ustępują jakością zagranicznym (1)

        • 0 2

        • a w cenie sa najlepsze

          • 0 0

  • (1)

    Mi waga może naskoczyć. W Ciągniku ( ciężarówce ) mam 4 Osie. 3 napędowe i 2 skrętne, a w naczepie 8 osi. z czego 2 skrętne. Mogę ładować nawet do +100 ton. :) Powodzenia.

    • 3 3

    • jak będziesz miał papier...

      • 0 0

  • hmm to jakis szmugiel z tym (2)

    na bramie nie ma wagi ani na wjeździe i na wyjeździe wiec co jest wazone????na bramie na podstawie dowodu i wagi w systemie ktorra i tak jest zanizona,co kilka pudel, zalozmy maja 28 czy 29 ton z kontenerem 40 hq a na wadze rtg rst sts jest 36 lub 38 i wiecej
    a wazone sa tylkko zlecone przez spedytora,przewoznika, i innych kontenery zgłoszone w systemie portowym a za takie operacje portowe jak ważenie trzeba placic a waga jest obok bram...tyle

    • 1 0

    • a

      wsszystkie auta na jedna wage w porcie nie wiadą

      • 0 0

    • waga jest na STS-e, na RS'ach...

      co prawda przybliżona, ale jest. Poza tym mają w systemie informacje. Inna sprawa to kwestia odpowiedzialności za nieprawdziwe dane - tutaj terminal ma czyste ręce jeśli ITD trafi taki kontener.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane