• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ciężarówki zważą już w porcie

Michał Sielski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką
Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone. Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone.

W gdyńskim terminalu kontenerowym GCT ważone będą wszystkie pojazdy odbierające kontenery. To efekt kar nałożonych na terminal.



Ważenie wszystkich kontenerów przy wyjeździe z portu sprawi, że na drogach będzie mniej przeciążonych ciężarówek?

Do tej pory kary za przeładowany samochód płacili przewoźnicy. Czasami bardzo wysokie, co nie odstrasza oszustów, wożących zbyt ciężkie ładunki bez zezwolenia. Efektem są m.in zniszczone drogi. Gdynia odczuwa to w swoim budżecie, permanentnie remontując starszy odcinek Estakady Kwiatkowskiego. W 2013 roku na remont przegubów trasy wyda min. pół miliona złotych, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Walka z przeciążonymi składami nie jest prosta, ale coraz bardziej skuteczna. Przed rokiem za nieco ponad 307 tys. zł powstało stanowisko do ważenia pojazdów, z którego będzie mogła korzystać Inspekcja Transportu Drogowego. Znajduje się ono na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni - przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.

Teraz przyszedł czas na uporządkowanie sytuacji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Inspektorom ITD pomoże nowe prawo, pozwalające ukarać wszystkich uczestników transportu, tj.: kierowcę, spedytora, załadowcę, a nawet terminal. Na efekty jego wprowadzenia nie trzeba było długo czekać. Przewoźnicy korzystający z usług GCT dostali właśnie maile, w których czytamy:

(...)"w związku z coraz częstszymi przypadkami nakładania na GCT jako na załadowcę kar z tytułu obsługi przeciążonych zestawów samochodowych, jesteśmy zmuszeni uruchomić procedurę sprawdzania masy całkowitej zestawów samochodowych zgłaszających się do GCT po podjęcia kontenerów. Sprawdzanie odbywa się na bramach wjazdowych do terminalu. Jeśli załadunek kontenera spowoduje przekroczenie masy całkowitej zestawu, Gdynia Container Terminal SA może odmówić załadunku takiego kontenera.(...)

Sprawdziliśmy, ważone są wszystkie kontenery, a nie - jak spodziewali się przewoźnicy - tylko niektóre.

- Zasada jest prosta. Masa całkowita zestawu z jednym kontenerem nie może przekraczać 30 ton, a z dwoma 40 ton - mówi nam pracownik działu operacyjnego GCT.

Pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego przyznają wprost, że to próba uniknięcia odpowiedzialności przez terminal. Bo jeśli jego pracownicy dochowają wszelkiej staranności, by nie wypuszczać przeciążonych samochodów, karę dostaną tylko przewoźnicy.

- To ruch we właściwą stronę. Załadowcy przecież doskonale wiedzą, ile waży każdy kontener i czy waga przewożącego go samochodu przekracza dopuszczone normy - mówi Grzegorz Kamiński, z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Tyle przepisy, ale w rzeczywistości wiele kontenerów, które przypływają do gdyńskiego portu, waży powyżej 23 ton. A wtedy ich przewóz jest mniej opłacalny dla uczciwych przewoźników, bo towar trzeba przeładować do dwóch kontenerów.

- Wynika to z prostej matematyki. Typowa waga ciągnika to 7500 kg (z paliwem), naczepa podkontenerowa to kolejne 5300 kg, tara kontenera 40'HC: 4000kg, czyli łącznie: 16800 kg. Waga ładunku w kontenerze może być więc nie większa niż 23200 kg brutto. W efekcie niektórzy muszą przeładowywać towar na dwa kontenery i są zdziwieni, bo "do tej pory się udawało" - wylicza jeden z przewoźników.

Inspekcja Transportu Drogowego jest wyczulona na takich oszustów.

- Zasada ich działania zawsze jest podobna. Pobierają jeden kontener o odpowiedniej wadze, wyjeżdżają nim z terminalu i zostawiają w jakimś magazynie lub na placu. Potem przyjeżdżają po kolejny, zawożą w to samo miejsce i przeładowują cały ładunek do jednego. Załadowca w terminalu nic nie zawinił, ale w efekcie do odbiorcy jedzie przeładowany samochód. Taka preselekcja już na etapie załadunku komplikuje jednak sprawę, więc zmniejsza skalę zjawiska. A im ona mniejsza, tym skuteczniej możemy ścigać oszustów - podkreśla Grzegorz Kamiński.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Ciekawe (1)

    czemu jest tak, że na papierach wyładunkowych statku waga kontenera jest niższa niż, ta co pokazuje waga na chwytniku :)

    • 6 1

    • 20' w papierach 16t a w realu 26t - i tak się kula od lat - chyba, że w końcu te wagi to ukrócą. a do niedawna brał nawet po 2x20'x26t. a koleiny same prowadzą do celu

      • 0 0

  • Wystarczy zabrać się za zestawy z rejestracją WML (4)

    Są firmy kursujące Gdynia-Warszawa, które szczycą się przeładowanymi zestawami. Kary czasem płacą, ale i tak im się opłaca.

    • 23 1

    • ;)

      wml to dziadki nie do wy..bania tzw talibowie

      • 6 0

    • popieram...

      kontrolować wszystkie WML, odechce im się jeździć z 50 tonami na ramie.

      • 3 0

    • Wiśniowe Scanie i wszystko w tym temacie

      • 1 0

    • Mława rządzi :)

      • 0 0

  • a może lepiej przed załadunkiem ważyć kontenery? (3)

    co, cwaniaczki?

    A i te magazyny niech lepiej kontrolują.

    • 2 4

    • Gdzie w Chinach ???? (2)

      Producent prowadzący działalność w innym kraju nie musi znać przepisów naszego i czym będzie przeworzony towar. Przy transporcie morskim i kolejowym nie ma takich ograniczeń jak w drogowym, więc może lepiej częściej zacząć stosować inny transport.

      • 2 1

      • Tiry na tory. (1)

        Założę się, że gdy ten sam kontener idzie na pociąg, nie ma takich ograniczeń (pewnie są jakieś większe limity, nie nam się).

        • 1 0

        • kolej to do 80 ton

          • 0 0

  • pieniadze

    A na co idą pieniądze z kar? Na remont estakady? Nie, a kasy potrzeba na remont.

    • 4 1

  • a co ze Szczecinem ??

    • 1 0

  • (1)

    Zobaczymy czy MSC pozwoli wprowadzić takie rozwiązanie na BCT

    • 6 1

    • armatora to nie interesuje, bo on ma za zadanie przesłać kontener z punktu A do punktu B. Jego zmartwieniem jest to aby według okreslonych założeń (portów,wagi etc) odpowienio załadowac kontener.
      To w jaki sposób będzie z punktu B do dalszego punktu C przetransportowany to zależy od spedycji a nie od armatora.

      • 1 0

  • W Gdańsku to wolna amerykanka !!!!!!!!!!!!

    w Gdańsku to nigdzie nie kontrolują wagi , tam jest zupełna dzicz , a w Gdyni powinni ważyć ciężarówki które jeżdżą też do i z MTG tam też walą na pakę do bólu i nic sobie z tego nie robią , ciężarówki z kruszywem na drogi w Gdańsku i Gdyni nikt nie kontroluje a rozwalają drogi . na takich stanowiskach ta inspekcja powinna stać prawie non stop ale ich tam prawie nie widać ta waga w Gdyni przy terminalu stoi w większości nie używana , ktoś powinien za to dostać po d.....ie

    • 9 0

  • Wazyc wszystkie (1)

    wjezdzajace, wyjezdzajace.
    I tak trzymac - w Gdyni, Gdansku, Szczecinie.
    Brawo!!!
    Wreszcie bedzie porzadek i mniej kasy miejskiej w bloto.

    • 11 1

    • U was to powinni kontrolować ciągniki z obornikiem, czy przypadkiem z tyłu coś nie wypada :/

      • 0 0

  • "Gdyńskim Terminalu Kontenerowym" ??

    Że co?? Np. "gdyński terminal kontenerowy" co najwyżej, jak "gdyński punkt skupu mleka", a nie "Gdyński Punkt Skupu Mleka, GPSK" - jasne?

    • 2 2

  • Gdynia XXIw. (1)

    I dlaczego tak póżno ? Coś co wydaje się oczywistą oczywistościa rodzi się w takich bólach.I to po latach dewastacji dobra publicznego.Ale to tak jestjak nasze interesy powierzamy zasiedziałym włodarzom !

    • 4 2

    • Co późno ?
      Póki co to pierwszy terminal w Polsce, który kontroluje wagę wewnątrz terminalu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane