• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dwa sygnalizatory nad jednym pasem

Michał Sielski
17 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej. Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej.

Od poniedziałku kierowców czeka w Gdyni niespodzianka. Na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni nad pasem do jazdy w lewo i na wprost będą dwa sygnalizatory. Osobne dla skręcających i jadących prosto. Jeśli kierowcy się nie pogubią, zmiana zostanie wprowadzona na stałe.



Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?

Do tej pory jadący ul. Wielkopolską mają sygnalizator do jazdy na wprost, którą można kontynuować z dwóch pasów i osobny do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja jest czytelna, zwłaszcza że niemal nigdy nie jest dynamiczna. Korek podczas porannego szczytu sięga kilkuset metrów i do manewru skrętu można się spokojnie przygotować. Urzędnicy wpadli jednak na pomysł, jak korki zmniejszyć.

Postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowana będzie jednak także możliwość jazdy z niego prosto. Co w sytuacji, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone? Rozwiązaniem ma być dodatkowy sygnalizator. Kierowców będzie obowiązywał ten, który będzie określał w jakim kierunku chcą jechać.

Tristar podsunął rozwiązanie



- Propozycja zmiany organizacji ruchu wynika z coraz większego obciążenia relacji w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską. Kolejka pojazdów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego nie mieści się na pasie do skrętu w lewo, powodując blokowanie lewego pasa ul. Wielkopolskiej nawet za skrzyżowanie z ul. Inżynierską. Wykorzystując narzędzia i dane z systemu Tristar, przeprowadzone zostały przez ZDiZ symulacje ruchu. Wykazały one, że rozwiązanie to może poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu, jednak z uwagi na jego niestandardowy charakter, efektywność będzie zależała od zachowania kierujących pojazdami, którzy muszą stosować się do sygnałów wyświetlanych dla swojego kierunku jazdy - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Właśnie zachowanie kierowców będzie kluczowe w aspekcie tego, czy rozwiązanie się sprawdzi, czy też nie. Bo światło zielone dla jadących prosto, będzie się zapalać wcześniej, niż dla skręcających w lewo. Stojący i czekający na skręt w lewo będą więc blokować jadących na wprost, którzy będą za nimi na tym samym pasie.

W innych miastach się sprawdziło



Czy spowoduje to nerwowe i niebezpieczne sytuacje? Urzędnicy będą przyglądać się temu przez najbliższe trzy tygodnie. Jeśli kierowcy sobie poradzą, zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Kluczowe ma być bezpieczeństwo i przepustowość skrzyżowania.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.
19:19 2 LIPCA 18 (aktualizacjaakt. 19:22)

Kolizja na lewoskręcie z Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską (15 opinii)

Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja
Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja

Opinie (148) 1 zablokowana

  • bzdura (1)

    System nie sprawdzi się, ponieważ ruch blokować będą pojazdy czekające do skrętu w lewo z środkowego pasa. To właśnie tym pasem przemieszczają się w tym miejscu trolejbusy, które nie mają innego wyjścia ze względu na trakcję poprowadzoną właśnie nad tym pasem pod bardzo niskim wiaduktem. Obym się mylił...

    • 9 0

    • Mylisz się ;) rozwiązanie klepniete przez PKT

      • 0 0

  • Dzisiaj rano dobrze się jechało

    Widać że większość jedzie na pamięć i nie korzysta z dodatkowego pasa pomimo tego że skrajny lewy już jest całkowite wypełniony ale mimo tego sprawniej się jechało.

    • 2 0

  • Gdn (1)

    Takie samo zastosowanie powinno być na skrzyżowaniu Słowackiego / Budowlanych w stronę lotniska

    • 8 2

    • Z tą różnicą, że dopuszczona ze środkowego pasa powinna być jazda na wprost.

      • 1 0

  • Trole z Pisu dzialaja pod kazdym tematem.

    Trojmiasto jest wolne. Pan Horala pomylil miasta, nie wiem czy z mentalnoscia nadaje sie pan na wojta.

    • 3 5

  • Kto to wymyślił ? (5)

    Przykro mi bardzo ale jako mieszkaniec dzielnicy, często korzystający z tego skrzyżowania uważam, że pomysł jest delikatnie pisząc "poroniony". Nikt z UM nie konsultował tego pomysłu z mieszkańcami dzielnicy jak i RD. Pomysł ten spowoduje całkowite zakorkowanie i tak słabo przejezdnego skrzyżowania. Aby nie było, że jestem stronniczy w wielu przypadkach wina leży po stronie kierujących. Np. wjazd na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia.

    • 4 4

    • (1)

      A ty jestes ekspert ze ktos ma konsultować takie decyzje wlasnie z toba? Zejdź na ziemie kosmito !

      • 1 0

      • Kosmita

        Nie zniżam się do tak niskiego poziomu dyskusji...

        • 0 1

    • miesxzkańcy się nie znają na organizacji ruchu, to po co konsultowac, wiadomo, co powiedza - ja mam mieć przejazd (2)

      inni zakaz wjazdu na dzielnice. I - zróbcie kontrapas i buspasy, najlepiej po obu stronach. Pół pasa dla aut na środku, albo wcale

      • 5 0

      • Nie ten adres (1)

        Nie ten adres szanowny Panie.
        I ja uważam, że powinien być przejazd... Co do kontra pasów wydaje mi się, że jesteśmy takiego samego zdania.
        Ps: sam poruszam się samochodem ( często w tym miejscu)

        • 0 0

        • Ale ty głupi jesteś.

          • 0 0

  • czekam na filmiki w necie

    już nie raz widziałem jak ktoś jedzie prosto na czerwonym, kiedy ktoś inny pojechał w prawo na zielonej strzałce

    • 1 0

  • Sposob na blokade na wprost?

    • 6 0

  • Rozwiązania

    Znając błyskotliwość wielu moich rodaków/kierowców , nie widze tego rozwiązania jako korzystne , no moze jedynie dla władzy w UM bo koszty tego w porównaniu do niewielkiej nawet przebudowy, beda znikome. Kierowcy zasypiają, nie uważają a jak juz pojada złe to na siłę próbują to korygować , bez oglądania sie na innych a efekty; no cóż , tradycyjne. Wymuszenia , stłuczki, kłótnie etc.

    • 7 0

  • Zdiz gdyński jest bardzo dobry w symulacjach.

    Od lat symulują pracę.
    Mogliby wreszcie zasymulować prawidłowo działający Zdiz.

    • 5 0

  • Czy Gdynia ma jakąkolwiek strategię? Jakieś plany remontów na kolejne lata? (5)

    Mam wrażenie że to wszystko działa na zasadzie a to tu co pokazujemy a to tam coś maźniemy..

    • 18 1

    • Tak - mamy plany:

      Przed kolejnymi wyborami przedstawimy wizualizację zmian.
      W 2018 planujemy zakup dużej ilości materiałó niezbędnych do gruntownego remontu dróg - jak tylko markety ogłosxą przecenę białej i czerwonej farby.

      • 0 0

    • Lepiej niech już nic nie planują

      i dadzą się wykazac następcom. Tylko będzie problem z pieniędzmi, wszystko wyprzedane, a dochodów brak.

      • 1 0

    • Ja mam wrażenie, że jesteś trollem (1)

      • 2 2

      • Ja mam wrażenie, że dla Ciebie każdy kto nie wielbi Szczurka jest trollem

        • 1 2

    • To jest działanie psim swędem

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane