• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kładzie yomby na drogach osiedlowych

Patryk Szczerba
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym roku udało się m.in. połączyć ul. Okrężną z Chwarznieńską. W tym roku udało się m.in. połączyć ul. Okrężną z Chwarznieńską.

4,7 mln zł kosztowało w 2013 roku utwardzanie gdyńskich dróg osiedlowych płytami yomb. Kolejne ulice już są typowane do remontu. Choć dla wielu to półśrodek, urzędnicy odpowiadają, że tyle musi na razie wystarczyć i zapewniają, że technologia sprawdza się w dzielnicach.



Jak oceniasz utwardzanie dróg płytami yomb?

O tym, że w tym roku zbyt wielu pieniędzy na remonty nie będzie mieszkańcy mogli się przekonać, śledząc prace nad uchwalonym pod koniec roku budżetem. Na utrzymanie dróg gminnych miasto wyda w tym roku 3,1 mln zł (rok temu 5,1 mln zł), a wewnętrznych zaledwie 583 tys. zł (w 2013 roku 1,1 mln zł). Większość pieniędzy na planowane inwestycje zostanie przeznaczonych na dokończenie Tristara i trwającą rozbudowę ul. Chwarznieńskiej.

Pomysłem na to, by pomóc zmotoryzowanym mieszkańcom oddalonym od faworyzowanego zwykle centrum jest układanie na nieutwardzonych drogach płyt yomb. Od początku 2012 roku wydano na ten cel 7,7 mln zł, z czego w ostatnich dwunastu miesiącach blisko 5 mln zł.

- Rzeczywiście, przyspieszyliśmy z utwardzaniem dróg, ale też takie były potrzeby w tym względzie. O tym, gdzie umieszczamy płyty, decydujemy razem z radami dzielnic. W obecnym roku chcemy nadal kontynuować prace, bo potrzeb nadal jest sporo - deklaruje Maciej Karmoliński z Zarządu Dróg i Zieleni.

W ubiegłym roku udało się wykonać prace w 10 dzielnicach, na blisko 30 ulicach. Najbardziej skorzystali mieszkańcy Chyloni, Chwarzna, Obłuża i Oksywia. Łącznie utwardzono 6,35 km dróg o powierzchni 26 761 m kw.

- Nie wszędzie decydujemy się na takie inwestycje. Tam, gdzie nie ma kanalizacji deszczowej po prostu szkoda kłaść płyty yomb, które potem i tak trzeba zrywać. W tych miejscach będzie można mówić o utwardzaniu dopiero po inwestycjach dużo poważniejszych - dodaje Karmoliński.

Z całej trzyletniej puli do końca 2014 roku pozostają jeszcze 3 miliony złotych. Do tej kwoty mają się także dokładać rady dzielnic, zarówno w ramach środków inwestycyjnych, jak i budżetu obywatelskiego. Wśród mieszkańców zdania na temat yombów są podzielone. Wielu do takich inwestycji podchodzi z dystansem i obawą o ich trwałość.

- Problemem jest też sposób ich ułożenia. Gdy wjedzie ciężarówka, mogą nie wytrzymać naporu. Liczę, że w końcu urzędnicy realnie zabiorą się za drogi na obrzeżach miasta, ponieważ płyty wytrzymają pewnie kilka lat. Pytanie, co później? - opowiada pan Damian.

Urzędnicy zapewniają, że płyty wytrzymają dużo dłużej. Niestraszne im mają być obciążenia ani zła pogoda, a służyć mają przede wszystkim jako droga dojazdowa do posesji.

- Nikt nie będzie decydował się na utwardzanie płytami dróg, gdzie jeździ wiele samochodów. Tam potrzebne są dużo poważniejsze inwestycje. Yomby mają być rozwiązaniem problemu ulic, które z powodu nieutwardzenia po większych opadach bywały nieprzejezdne dla mieszkańców. Chodzi głównie o domy jednorodzinne w starszych dzielnicach - kończy Karmoliński.

Miejsca

Opinie (163) 8 zablokowanych

  • Co dalej z Okrężną ? (2)

    Jestem bardzo ciekawy kto dokończy ulicę Okrężną ? Już dawno nie można nią spokojnie przejechać. I proszę nie tłumaczyć się kanalizą deszczową bo na to nigdy szmalu nie będzie. Więc do roboty i nie pisać głupot. Chyba wszystko jasne ?

    • 2 1

    • okrężną nie jedź

      jedź prostą

      • 1 0

    • od czego są wybory samorządowe ?

      Głosuj marudo świadomie, egzekwuj, interesuj się, wymagaj od siebie.............i będzie dobrze :)

      • 1 0

  • a developer jakim

    Cudem przekazał osiedle.....
    Dlaczego miasto czyli mieszkańcy mają płacić za drogi prywatnego osiedla. ...

    • 8 0

  • To w Gdyni jeszcze nie wiedzą o wynalazku jakim jest asfalt?

    • 7 1

  • Chce nadal utwardzać. Uparty twardziel ten Szczurek.

    • 4 1

  • dobre

    najlepiej utwardzona jest ul.Okrzei chyba jeszcze za hitlera

    • 5 0

  • Zacznijcie od.... (1)

    Ul.Handlowej w Gdyni bo tam można zawieszenie pogubic po pierwszych 100 metrach...

    • 0 0

    • ale ty przecież z buta ...do pośredniaka więc gdzie kłopot ?

      • 0 0

  • Mam nadzieję, że przetarg wygra firma z Rezerwatu Kępa Redłowska

    Oni potrafią utwardzić drogę

    • 1 1

  • polski zaścianek (6)

    Szkoda mi tych biednych ludzi kompletnie nieświadomych, znających się na wszystkim. Gdynia to świetnie zarządzane miasto. No ale tu jak czytam chodzi o piwo z Biedronki za 1.50 litr paliwa za 3 zł i disco polo, może jeszcze jakaś komedia. Ludzie trzeba książki czytać, wyjechać za Gdynię na taką Orunię, Chełm czy inną bidę i wtedy pogadamy. Tylko czy jest z kim ? Przykre.

    • 6 8

    • wręcz cudownie

      Weźmy taką Hutniczą gdzie pół Gdyni pracuje / przejeżdża do pracy a nie ma często nawet chodnika. Nie marzę już o drugim pasie czy ścieżce rowerowej bo to drugie to wciąż abstrakcja.

      • 2 1

    • Gdynia świetnie zarządzana? Prosimy nie żartuj. Możemy na ten temat pogadać. Zapraszamy

      • 2 1

    • odp (1)

      JAk Gdynia jest świetnie zarządzana to chyba jest żart. Zobacz INFOBOX za 8 mln na 3 lata, lotnisko (to będzie draka) Piłsudskiego od 3 lat rozkopana, Zobacz dzielnice zapuszczone, Zabytek Dom Abrahama do likwidacji bo nie ma 200 ty/ rocznie ale 2 mln na Arke jest . CO jest świetnie zarządzane? Tylko kadencyjne sprawowanie stanowiska może pomóc. Rozpanoszony na stanowisku prezydent z 15 mln funduszem na reklamę Śmiechu warte

      • 1 3

      • To na Białoruś

        • 0 0

    • Wróciłem z urlopu w Hamburgu. (1)

      Jeżeli Gdynia jest świetnie zarządzanym miastem, to Hamburg jest rajem na Ziemii. Dodam, że oba miasta powstały z morza i dla morza.

      • 0 1

      • Szkoda ze wróciłeś

        Tylko po co tam komu kolejny bez szkoły ....

        • 0 0

  • czasami brak słów

    • 2 0

  • Parkingi pietrowe robic !!!!!!!

    Parkingi pietrowe robic !!!!!!! Nieudaczniki

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane