• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kładzie yomby na drogach osiedlowych

Patryk Szczerba
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym roku udało się m.in. połączyć ul. Okrężną z Chwarznieńską. W tym roku udało się m.in. połączyć ul. Okrężną z Chwarznieńską.

4,7 mln zł kosztowało w 2013 roku utwardzanie gdyńskich dróg osiedlowych płytami yomb. Kolejne ulice już są typowane do remontu. Choć dla wielu to półśrodek, urzędnicy odpowiadają, że tyle musi na razie wystarczyć i zapewniają, że technologia sprawdza się w dzielnicach.



Jak oceniasz utwardzanie dróg płytami yomb?

O tym, że w tym roku zbyt wielu pieniędzy na remonty nie będzie mieszkańcy mogli się przekonać, śledząc prace nad uchwalonym pod koniec roku budżetem. Na utrzymanie dróg gminnych miasto wyda w tym roku 3,1 mln zł (rok temu 5,1 mln zł), a wewnętrznych zaledwie 583 tys. zł (w 2013 roku 1,1 mln zł). Większość pieniędzy na planowane inwestycje zostanie przeznaczonych na dokończenie Tristara i trwającą rozbudowę ul. Chwarznieńskiej.

Pomysłem na to, by pomóc zmotoryzowanym mieszkańcom oddalonym od faworyzowanego zwykle centrum jest układanie na nieutwardzonych drogach płyt yomb. Od początku 2012 roku wydano na ten cel 7,7 mln zł, z czego w ostatnich dwunastu miesiącach blisko 5 mln zł.

- Rzeczywiście, przyspieszyliśmy z utwardzaniem dróg, ale też takie były potrzeby w tym względzie. O tym, gdzie umieszczamy płyty, decydujemy razem z radami dzielnic. W obecnym roku chcemy nadal kontynuować prace, bo potrzeb nadal jest sporo - deklaruje Maciej Karmoliński z Zarządu Dróg i Zieleni.

W ubiegłym roku udało się wykonać prace w 10 dzielnicach, na blisko 30 ulicach. Najbardziej skorzystali mieszkańcy Chyloni, Chwarzna, Obłuża i Oksywia. Łącznie utwardzono 6,35 km dróg o powierzchni 26 761 m kw.

- Nie wszędzie decydujemy się na takie inwestycje. Tam, gdzie nie ma kanalizacji deszczowej po prostu szkoda kłaść płyty yomb, które potem i tak trzeba zrywać. W tych miejscach będzie można mówić o utwardzaniu dopiero po inwestycjach dużo poważniejszych - dodaje Karmoliński.

Z całej trzyletniej puli do końca 2014 roku pozostają jeszcze 3 miliony złotych. Do tej kwoty mają się także dokładać rady dzielnic, zarówno w ramach środków inwestycyjnych, jak i budżetu obywatelskiego. Wśród mieszkańców zdania na temat yombów są podzielone. Wielu do takich inwestycji podchodzi z dystansem i obawą o ich trwałość.

- Problemem jest też sposób ich ułożenia. Gdy wjedzie ciężarówka, mogą nie wytrzymać naporu. Liczę, że w końcu urzędnicy realnie zabiorą się za drogi na obrzeżach miasta, ponieważ płyty wytrzymają pewnie kilka lat. Pytanie, co później? - opowiada pan Damian.

Urzędnicy zapewniają, że płyty wytrzymają dużo dłużej. Niestraszne im mają być obciążenia ani zła pogoda, a służyć mają przede wszystkim jako droga dojazdowa do posesji.

- Nikt nie będzie decydował się na utwardzanie płytami dróg, gdzie jeździ wiele samochodów. Tam potrzebne są dużo poważniejsze inwestycje. Yomby mają być rozwiązaniem problemu ulic, które z powodu nieutwardzenia po większych opadach bywały nieprzejezdne dla mieszkańców. Chodzi głównie o domy jednorodzinne w starszych dzielnicach - kończy Karmoliński.

Miejsca

Opinie (163) 8 zablokowanych

  • a chodnik przy Starodworcowej? (1)

    ..i Solna w Kacku? mieszka tu Sekretarz Urzędu, a w kacku wyglada jak na wsi..WSTYD!! niby willowa dzilenica a blota, syf, ogromne kaluze i dziury ..

    • 12 1

    • Ale mamy za to Stadion Rugby na Europejskim poziomie.I Sekretarz jest dumny z tego stanu rzeczy.

      • 7 0

  • (1)

    Pisze się jomb lub jumbo

    • 4 2

    • Jeśli już, to IOMB

      IOMB od Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa, który te płyty opracował w głębokim PRLu.

      • 1 0

  • W Gdańsku można tylko pomarzyc o takich płytach ja chcę takie na mojej ulicy

    • 3 2

  • zamiast tristara (1)

    mogliby wyasfaltować całą Gdynię

    • 10 2

    • a co zamiast lotniska, muzeum emigracji, szkółki filmowej?

      • 1 0

  • Oksywie (1)

    Jakoś nie zauważyłam remontu dróg na okswywiu!!! Miasto chyba zapomniało że istnieje taka dzielnica. Zjeżdżając z ul. Śmidowicza i wjeżdżając na ulice Żeglarzy można sobie zęby wszystkie wypluć!! Nie dość że na tej ulicy od kiedy pamietam nic nie było robione to jeszcze około miesiąca temu zapadł się kawałek drogi i drogowcy zamiast się tym zając to odgrodzili to!!! jednym zdaniem poprostu zal.pl

    • 9 1

    • bo oksywie to bida

      i szczurek ma wbite w was
      buahahah

      • 2 4

  • Bardzo dobre rozwiązanie !!!

    Szybko, bezkolizyjnie, stosunkowo tanio. Zaraz budyniowo zamówi tekst u Katki co by redaktorem chciał sie zwać

    • 4 4

  • Polska kraj to dziwna kraj

    Na całym świecie najpierw wyznacza się ulice i działki pod budowę osiedla, potem się je uzbraja, wylewa asfalt, a na końcu buduje domy (w rok, nie w 10 i to po kawałku) a na końcu pozwala jeździć autom... w żadnym innym wypadku nikt nie dostanie pozwolenia na budowę...

    A w Polszcze najpierw buduje się domy na środku pola (bo każdy Polak marzy o szlacheckim dworku na wsi, koniecznie z kolumienkami), potem w błocie tapla kilka lat auto. Po protestach mieszkańców gmina w końcu wytycza ulice, nadaje im nazwy, a po pewnym czasie nawet asfaltuje i buduje chodniki (koniecznie z kostki brukowej). Po czy za kolejnych kilka lat uzyskuje dostaje z Unii i ździera niedawno położoną nawierzchnie i rozkopuje ludziom ogrody w celu zainstalowania kanalizacji... ABSURD !!!!

    • 17 1

  • ;-)

    • 1 0

  • Po prostu wsyd włodarze (1)

    Najpiękniejsza droga to na stacji gdynia leszczynki,koło biedronki .....Po prostu wstyd na całą polskę ,w dzielnicy zamieszkałej przez 30000 mieszkańców,czegoś takiego niema nigdzie ,nawet nie usunięto błota po remoncie ...Gdynia tu się żyje

    • 7 2

    • Skoro wszyscy znowu będą startować w jesiennych wyborach to chyba im nie wstyd. Pewnie liczą na twój głos

      • 0 0

  • Gdynia XXI w. (1)

    Skandalem jest ,że górne numery Olgierda są przy drodze gdzie czas stanął
    w XIX w. Jakby Zasiedziali Włodarze mieli Klasę to by w czynie społecznym zmienili ten stan rzeczy.A nie mają. Np. dr Stępa 9 lat temu obiecywał barierę akustyczną Dąbrowa/Obwodnica i nic !!!!!!!

    • 6 1

    • jaki dr takie obiecanki

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane